تهران-ایسکانیوز: ابراهیم نکو عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس احتمال هر گونه استیضاح دیگر تا پایان امسال را محال می داند و معتقد است عده ای که حل هر مشکلی را منوط به استیضاح می دانند عینک بدبینی دشمن را بر چشم زده اند و حتی شب ها هم این عینک را از چشم بر نمی دارند که شاید خواب خوبی از دولت یازدهم ببینند. او هر پاسخی را درباره فراکسیون اعتدال بی پاسخ می گذارد و می گوید: امروز نمایندگان مجلس عبرت گرفته اند تا تصمیم خود را با دشمنان موفقیت دولت همسو نکنند.

*برخی از منتقدان استیضاح وزیر علوم عنوان می کنند استیضاح ها به خاطر برآورده نشدن خواسته های خارج از قائده برخی نمایندگان است. آیا شما این موضوع را تایید می کنید؟
بله، زیرا همانطور که در استیضاح وزیر علوم شاهد بودیم، استیضاح کاملا سیاسی بود و ربطی به مسائل تخصصی و آموزشی نداشت. بعضی افراد معمولا به خاطر اینکه انتظارات خارج از چارچوب قانونی آنها از سوی وزارتخانه ها برآورده نشده، از حربه استیضاح استفاده می کنند.

*با استیضاح وزیر علوم به خواسته های غیر قانونی خود رسیدند؟
نه تنها نرسیدند بلکه برای مجلس و دولت مشکل آفریدند. این استیضاح ضربه و آسیب بدی برای مجلس بود و باعث شد هر دو قوه را تضعیف کند. زیرا تحت تاثیر جریانی خاص با تفکرات ضد دولتی قرار گرفت.

*با این حال فکر می کنید مجلس تحت تاثیر موج های بعدی استیضاح ها قرار خواهد گرفت و در بازی این طیف سیاسی خاص همراه می شود؟
قطعا دیگر استیضاح سیاسی در مجلس مورد استقبال قرار نمی گیرد و نمایندگان دیگر وارد این فضا نمی شوند، زیرا همین استیضاح عبرت بزرگی برای این افراد بود.

*اما انتقادات در قالب نطق و تذکرات و سوالات نمایندگان همچنان مشهود است. تکلیف این فضای ضد دولتی در مجلس چه می شود؟
یک تعداد عینک بدبینی دشمن را بر چشم زدند و دولت را با آن عینک می بینند. این افراد برای خوشنودی دشمن در مسابقات ما و دشمن برای آنها روپایی می زنند و بعد هم هورا می کشند که آنها را خوشنود تر کنند. این عده حتی عینک بدبینی خود را شبها هم از چشم کنار نمی گذارند تا حتی خوابهای خوبی هم از دولت نبینند. این رفتار می تواند بیانگر این باشد که عده ای بیشتر برای شکست دولت برنامه ریزی می کنند تا موفقیت قوه مجریه.

*وزن این گروه در مجلس چقدر است؟
تعداد قابل توجهی نیستند، اما در چند پروژه خود موفق بودند و طیف دیگری از نمایندگان غیر همسو با خودشان را همراه کردند و حالا فکر می کنند باز هم می توانند موفق شوند. این در حالیست که نمایندگان دیگر در تیم این طیف ضد دولت بازی نمی کنند. در جلسه استیضاح اتفاقاتی افتاد که متاسفانه برخی نمایندگان مستقل نیز در طیف موافقان استیضاح قرار گرفتند و استیضاحی که می توانست با تعامل حل شود را تبدیل به یک بحران کردند. این اتفاق باعث شد که هر دو قوه ضربه غیر قابل جبران بخورند.

*بنابراین می توان گفت قدرت مخالفان دولت بیش از اکثریت مجلس است.
افرادی که استیضاح وزیر علوم را هدایت می کردند با تلاش های خود عده دیگری را با خود همراه کردند. اما کاملا مشهود بود که جنس استیضاح کنندگان یکی نبود و آن عده که با موافقان استیضاح همراه شدند مطالعه کافی نسبت به عملکرد وزیر علوم نداشتند.

*موفقیت نمایندگان مخالفت دولت یازدهم، وزرای دیگری را در لیست خود قرار داده اند که به نظر می رسد فضا را در مجلس نیز تحت تاثیر خود قرار دهند. آیا استیضاح های بعدی هم اجرایی خواهد شد؟
وزرای دولت خود را با عملکردشان معرفی می کنند. تعامل وزارتخانه ها باعث شده که نمایندگان با استیضاحی همراه نشوند. در حال حاضر بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح است که تعداد اندکی پیگیر آن هستند. اما به نظرم این دوستان واقعیت هایی را باید بپذیرند که اتفاقات مهمی در این وزارتخانه رخ داده است. فانی در این مدت کوتاه ثابت کرد که جریان های سیاسی را وارد این وزارتخانه نکرده و عملکردی با تدبیر و در واقع حساب شده داشته است.

*استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد چطور؟
اصول و ارزشها باید مطابق نیازهای جامعه امروز باشد. نمی توان امروز یک پدیده الکترونیکی و نرم افزاری را نادیده گرفت و انکار کرد. اگر انکار کنیم خودمان را انکار کرده ایم. برخورد با مسائل فرهنگی دو روش دارد. یکی روش اجبار که تا کنون نتیجه نداده است، البته ما نمی گوییم جامعه و قانون رها شود، اما اجبار به معنایی که برخی می خواهند نتیجه بخش نیست. روش دیگر اینست که جامعه را به سمتی ببریم که آسیب های کمتری ببیند. در این زمینه باید برخی فرهنگ ها بازسازی شوند تا زمینه های ضد فرهنگی از بین برود. ما اکنون در وزارت ارشاد برنامه های مهمی را می بینیم و هیچکدام از مطالبه کنندگان استیضاح نمی توانند اثبات کنند که عملکرد وزیر ارشاد در اجرا برنامه های خود ضعیف بوده است.
به نظر می رسد در شرایط کنونی نباید فضا را به سمتی ببریم که نگاه ها بدبینانه شود. لذا در این فضا باید تلاش کنیم که اصلاحات انجام شود و خواسته مردم نیز برآورده شود.

*برخی معتقدند که جریان سازی برای دولت توسط جبهه پایداری هدایت می شود، اما با توجه به تعداد کم این گروه آیا به واقع چنین مدیریتی از سوی گروهی 5-6 نفره انجام می شود؟
ما مردان پاک پایداری را از خاطرمان بیرون نمی بریم و همانطور مردان پاک سایر جناح هارا. اما در همه جناح ها افرادی هستند که معمولا مطابق با قواعد آن جناح ها حرکت نمی کنند. در این شرایط اگر بخواهیم اتفاقات اخیر مجلس را به اعضای جبهه پایداری کنیم، ظلم کرده ایم، زیرا اعضای این جبهه در مجلس به تعدادی نیستنند که بتوانند جریانی را مدیریت کنند. اما آنچه کاملا مسلم است اینست که افرادی که سیاه نمایی می کنند دلسوز نظام نیستند.

 
کد خبر: 82742

وب گردی

وب گردی