بعد از توقف ۷ ساله سوآپ نفت از سرگرفته شد/ورود 12  نفتکش در اواسط شهریور به پایانه نفتی نکا

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران- منطقه شمال از ورود 12 نفتکش حامل نفت ترکمنستان تا اواسط شهریور به پایانه نفتی نکا خبر داد و گفت: ما آمادگی کامل داریم تا با توافقی که در زمینه ترانزیت بدست خواهد آمد، استارت انتقال نفت 500 هزار بشکه بدون هیچ مشکلی کلید بزنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ منطقه شمال به عنوان یازدهمین منطقه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است که در سال 1385 تاسیس شد. مرکز این منطقه در استان مازندران در شهرستان ساری واقع شده است.

براساس این گزارش انتقال نفت خام وارداتی کشورهای حاشیه دریای خزر(طرح سوآپ) از پایانه نفتی نکا به پالایشگاه‌های تهران و تبریز، انتقال و تحویل فرآورده‌های نفتی تولیدی پالایشگاه تهران و وارداتی از طریق پایانه نفتی نکا به راکز پخش استان‌های مازندران و گلستان و تامین ارتباط مخابراتی مراکز انتقال نفت، فشارشکن‌ها، تاسیسات تابعه منطقه و همچنین شرکتها و ادرات تابعه وزارت نفت در استانهای مازندران و گلستان از جمله اهداف تاسیس این شرکت است.

عملیات انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی در منطقه توسط 5 مرکز انتقال نفت(نکا، ساری، گل پل، اوریم، مرگاو)، 3 فشارشکن(ورسک شهیدبابایی، لاجیم، علی آباد) و 3 تاسیسات انتهایی(ساری، گرگان، گنبد) و از طریق حدود 620 کیلومتر خطوط لوله انجام می گیرد.

عملیات نفت خام وارداتی (طرح سوآپ) پس از امتزاج و ذخیره سازی در مخازن پایانه نفتی نکا، توسط مراکز انتقال نفت نکا، ساری، گل پل و اوریم پمپاژ و از طریق خط لوله32 اینچ با عبور از مناطق جنگلی و صعب‌العبور کوهستانی استانهای مازندران و تهران پس از طی مسافت 220 کیلومتر در فشارشکن مغانک به منطقه تهران تحویل می گردد.

همچنین عملیات انتقال فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه تهران و مورد نیاز استان مازندران توسط خط لوله 16.12 اینچ ری- ساری با عبور از مناطق صعب‌العبور کوهستانی و جنگلی مازندران از طریق فشارشکن ورسک، مرکز انتقال نفت مرگاو، فشارشکن لاجیم و تاسیسات انتهایی ساری با ظرفیت 50هزار بشکه معادل حدود 8 میلیون لیتر در روز حمل و به انبار نفت منطقه پخش ساری تحویل می گردد.

سوخت استان گلستان نیز از طریق خطوط لوله 10 اینچ شاهرورد-علی‌آباد و 8 اینچ علی‌آباد گرگان و علی‌آباد گنبد با ظرفیت 41هزار بشکه معادل 6.5 میلیون لیتر در روز تامین می‌گردد.

سیدحمید حسینی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران- منطقه شمال طی بازدیدی که اصحاب رسانه از منطقه شمال داشتند در نشست خبری گفت: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت یکی از مناطق 12 گانه ایران است که در گستره سه استان تهران، مازندران و گلستان قرار دارد.

مدیر نفتی منطقه شمال در بخش دیگری از سخنان خود به صعب العبور بودن مسیرهای این منطقه اشاره کرد و افزود: این شرکت با دارا بودن 504 پرسنل رسمی و پیمانی وظیفه انتقال نفت خام را به گلستان و مازندران برعهده دارد. یکی از پرفشارترین فشارشکن مناطق دنیا به دلیل موقیت خاص جغرافیایی دراین منطقه است به گونه ای که در شرایط خاص و ویژه ای عملیات فشار شکن صورت می گیرد.

او ادامه داد: همچنین در مسیر 32 و 16/12 از ساری به سمت تهران جزو مسیرهای خطرناکی محسوب می شوند که گاهی اوقات پای پیاده هم به سختی می شود از آن گذر کرد. به همین علت نگهداری و ایمن سازی این مسیر در واحدهای مختلف یکی از سنگین ترین کارهایی است که در منطقه شمال انجام می شود.

حسینی با اشاره به اهمیت از سرگیری سوآپ نفت تاکید کرد: از سال 85 رئیس جمهور وقت با قزاق ها نشستی داشتند که براساس همان تصمیم گیری ها پروژه سوآپ نهایی شد. مجموع سوآپ منطقه شمال در حدود 272 کیلومتر در خطوط 30 و 32 اینج قرار گرفته است. این منطقه از ناحیه خزر تا ظرفیت 500 هزار بشکه آمادگی انتقال نفت دارد. با اینکه این خط عملا فعالیتی ندارند اما آمادگی کامل داریم تا با توافقی که در زمینه ترانزیت بدست خواهد آمد، استارت انتقال نفت 500 هزار بشکه بدون هیچ مشکلی کلید بزنیم.

او با تاکید براینکه در سال گذشته نزدیک 3 میلیارد و 800 میلون تومان برای ایمن سازی خطوط هزینه کردیم.

حسینی گفت: در مجموع 14 میلیارد تومان هزینه خرید و نصب و اجرای پروژه در تغییر مسیر بوده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران- منطقه شمال با اشاره به اینکه آمادگی کامل برای اجرای سوآپ انتقال نفت در این منطقه را داریم افزود: زمانی که محموله نفتی به حد قابل توجه برسد هماهنگی لازم برای انتقال انجام می‌شود ما امیدواریم سوآپ در این منطقه به جریان بیفتد.

او ادامه داد: دستگاهها و سیستم های بکار رفته جزء بهترین دستگاههایی است که در منطقه استفاده شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: حدود 81 میلیون 670 هزار لیتر فرآورده به استان گلستان و حدود 181 میلیون لیتر از مازندران تحویل ساری می‌شود با انجام این کار از تردد 876 تانکر در جاده‌ها جلوگیری می‌ود.

جعفر ابراهیمی رئیس مرکز انتقال نفت نکا در جریان بازدید خبرنگاران از خط لوله انتقال نفت منطقه شمال اظهار کرد: اولین تاسیسات ابتدایی طرح سوآپ و انتقال نفت خام از نکا تا ری از این منطقه شروع شد.

او تصریح کرد: طرح سوآپ حدود 7 سال بنا به دلایلی متوقف شده بود و با تلاش دولت و مسئولان وزارت نفت دوباره استارت خورد. در حال حاضر 3 کشتی محموله نفت خام وارد این منطقه شده است و قرار است در ماه آگوست 12 کشتی نفتکش حامل نفت ترکمنستان تا اواسط شهریور وارد پایانه نفتی نکا شوند. ظرفیت انتقال نفت خام حدود 8 میلیون لیتر معادل 6میلیون و 500 هزار تن است.

رئیس مرکز انتقال نفت نکا با تاکید براینکه مرکز انتقال نفت نکا ظرفیت 500 هزار بشکه در روز را دارد اظهار کرد: در زمان توقف سوآپ سیستم انتقال همچنان فعال بود و مسولان منطقه همواره تاسیسات و تجهیزات سیستم‌های PLC که برای خطوط انتقال به عنوان سیستم پیشرفته کارهای خوبی را انجام دادند تا جاییکه با استفاده از افراد مجرب و تحصیلکرده اشکالات فنی را در اسرع وقت انجام می‌دادند.

او افزود: مخازن نکا ظرفیت ذخیره‌سازی 250 میلیون لیتر را در پایانه دارد همچنین قابلیت ارتقا بین 300 تا 500 میلیون لیتر را نیز دارد.

می‌توان یادآور شد؛ با آغاز دوباره این فعالیت ضمن صرفه جویی در هزینه های ارسال نفت خام از جنوب کشور به پالایشگاه‎های ، تبریز و تهران، جایگاه راهبردی ایران در همکاری با کشورهای آسیای مرکزی و حوزه قفقاز از کریدور شمال- جنوب تقویت خواهد شد.

ایران از امن‎ترین و اقتصادی‎ترین مسیرهای حمل نفت خام به شمار می‎رود و پایانه نفتی شمال با در اختیار داشتن تجهیزات مدرن و پیشرفته خود می‎تواند نقش موثری در این حوزه ایفا کند.

402

کد خبر: 827425

وب گردی

وب گردی