پایان دوره دانشگاه محوری؛ انتقال استرس کنکور به بازار اشتغال!

وقتی سخن از بیکاری 44 درصدی فارغ التحصیلان دانشگاه در میان است، آنوقت با یک حساب سرانگشتی می توان گفت کنکور و دانشگاه های برند در همان دهه هشتاد خاتمه یافته و اکنون با کوچ کنکور در بازار کار انتخاب رشته و دانشگاه فرمول دیگری دارد.

به گزارش ایسکانیوز، رتبه 641 کنکور شعف زیادی در دلش انداخته، مشاور می گوید: تلاشهایمان به ثمر نشست و با این رتبه می توانی دانشگاه تهران یا شهید بهشتی را انتخاب کنی ..دلت غنج می رود خارج شدن از سردر دانشگاه تهران یک حس نوستالژیک درجه یک دارد که حس دانشجویی ات را کامل می کند....دانشگاه تهرانی شدن خودش عالمی دارد که می توانی خستگی یکسال درس خواندنت را در چهارساله در کنی...اما اگر رشته ای که میخواهی پذیرفته نشوی چه؟ آنوقت همه احساس های نوستالژیکت با فانتزی های دانشجویی همه یکجا سراب می شود!

انتخاب دانشگاه و رشته هرچند در دهه گذشته از مهمترین تصمیمات یک پیروز کنکوری بود اما امروز درشرایطی که بیش از 95 درصد از شرکت کنندگان پذیرفته شده هستند، قواعد انتخاب رشته و دانشگاه در فرمول دیگری روایت می شود.

مصاحبه با چند روان شناس و افشای جریاناتی که از کنکور و استرس یک میلیون داوطلب کاسبی می کنند و اینکه اکثریت داوطلبان نمی دانند امروزه ۹۰ درصد رشته ها در تمام گرایش ها بدون آزمون است. کافی است به این محاسبه برسیم که دوره دانشگاه محوری گذشته و امروزه دوره رشته و مهارت محوری است. یعنی رشته بر دانشگاه محل تحصیل اولویت دارد.

از سوی دیگر کنکور پر استرس و رقابت سنگین دهه هشتاد اکنون به بازار اشتغال نقل مکان کرده و امروز دیگر دانشگاهها نیستند که رغبت داوطلبان را برمی انگیزند، بلکه رشته های دانشگاهی هستند که با پتانسیل اشتغال بهتر و آینده شغلی بستر رقابت داوطلبان شده اند.

در رقابت سنگین وزن اشتغال است که مثلا گفته می شود مهندسی عمران دانشگاه آزاد شاید بهتر از ریاضی محض فلان دانشگاه دولتی باشد، که با پسوند شبانه یا غیر انتفاعی فقط یک اتیکت تشخص ارائه می کنند.

در این میان پذیرفته شدگان کنکور اشتغال و بررسی جایگاه آنان نشان می دهد نه تنها تفاوت معنی داری در بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهها وجود ندارد ،شاید بتوان گفت تعداد بیکاران دانشگاههای برند که در رشته های نه چندان جذاب فارغ التحصیل شده اند به مراتب بیشتر از کارشناسان سایر دانشگاههاست که در رشته های با مقبولیت بالا وتخصص مورد نیاز جامعه هستند .

200/202

کد خبر: 828370

وب گردی

وب گردی