اظهارات پنتاگون را با همت دانشجویان باطل می کنیم/بندر عباس به کارخانه کشتی نسازی تبدیل شده است

هجدهمین نشست سالانه اتحادیه‌های انجمن اسلامی دانشجویان مستقل عصر امروز با حضور امیر دریادار حبیب اللیه سیاری در دانشکده ادبیات و الهیات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دریادار سیاری گفت: در قرآن از دریا زیاد نام برده شده است اما سوال اینجاست چقدر از آنچه خداوند در قرآن گفته است را اجرا کردیم؟!

او با اشاره به اینکه سطح وسیعی از کره زمین را آب تشکیل داده است افزود: ۹۰ درصد تجارت جهانی امروز از طریق دریا انجام می شود.

امیر نیروی دریایی ادادمه داد: آسیای میانه دسترسی چندانی به دریا ندارد. همچنین روسیه بزرگترین کشور جهان است که علی رغم اینکه تمام قسمت شمالی آن را دریا فرا گرفته است به علت یخ زده بودن این آب ها به دریا دسترسی ندارد. کشور ما باید این ظرفیت استفاده بیشتری داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: ایران از دیرباز کشوری دریانورد بوده است. همه ما می دانیم کانال سوئز به دست ایرانی ها حفر و ساخته شد و این نشان از تکنولوژی بالای ایران در عرصه دریانوردی در آن زمان دارد.

دریادار سیاری تاکید کرد: دریا منبع ثروت و قدرت است و به همین دلیل در تاریخ مردم ما را از دریا دور کرده اند. بندر تیس و بندر جاسب بزرگترین بنادر منطقه پیش از تسلط پرتغالی ها و انگلیسی ها بود اما امروز این دو بندر دو رستای محرومند.

این مقام نیروی دریایی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: سواحل مکران ، مناطقی بسیار مهم است که ما را به جهان متصل می کند و باید اعتراف کنیم که از آن غفلت کردیم و آن طور که باید به آن پرداخته نشده است.

او ادامه داد: علاوه بر اینکه بیشترین میزان تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود باید دانست که ارزانترین کسیله حمل و نقل نیز کشتی است.

وی در مثالی عنوان کرد: بار یک کشتی را می توان با ۲۰ هزار تریلی حمل کرد. این بدان معنی است که باید تهران تا اصفهان تریلی پشت سر هم بایستند تا بار یک کشتی را حمل کنند.

دریادار سیاری در ادامه افزود: مزارع دریایی و مراکز تفریحی دریایی سرمایه های مهمی است که باید مورد بهره برداری قرار گیرد.

او با اشاره به لزوم توسعه مدنیت در پس کرانه در بنادر گفت: جزر و مد، امواج و جریانات دریایی ابزاری است که در بحث انرژی باید از آن استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از دریا به منظور حضور مقتدرانه ایران در عرصه بین المللی است.

سیاری در ادامه تاکید کرد: سرمایه عظیمی همزمان با کره جنوبی در بندر عباس صرف شد. کره الان رتبه اول کشتی سازی است و ما جز در بخش نظامی هیچ تولید کشتی نداریم. باید اسم این کارخانه ها را کشتی نسازی گذاشت.

او گفت: ساخت تجهیزات دریایی به همت دانشگاهیان اعم از دانشجویان و اساتیدی چون شما انجام شده و خواهد شد.

وی ادامه داد: ساخت این تجهیزات به عهده نیروی دریایی نیست و ما با تمام دانشگاه های فعال کشور در این زمینه همکاری می کنیم.

دریادار سیاری با اشاره به اینکه مظهر اقتدار ملت ایران در دریا نیرو دریایی است گفت: زمانی قرار شد در اقیانوس اطلس دریانوردی کنیم. پنتاگون واکنش نشان داد و گفت ایران حق چنین کاری را ندارد. آن ها در رسانه های خود برنامه هایی را پخش کردند که نشان می داد ایران توانایی این کار را ندارد و ما این برنامه را امروز به همت شما دانشجویان در دستور کار خود قرار داده ایم تا به همه جهانیان بفهمانیم که ما اگر کاری را بخواهیم انجام دهیم، کسی جلوی ما را نمی تواند بگیرد.

او در پایان گفت: نسبت دانشجویان حوزه علوم دریایی به دانشجویان کل کشور ۷ دهم درصد است و این به هیچ عنوان مطلوب نیست.

کد خبر: 828464

وب گردی

وب گردی