واحد شماره یک  نیروگاه کلان با توان داخلی به ثمر نشست

مدیر امور بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه های لتیان و کلان شرکت آب منطقه ای تهران گفت: واحد شماره یک نیروگاه کلان با تلاش متخصصان توانمند داخلی وارد مدار بهره برداری شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، «علیرضا ارسطویی» افزود: واحد شماره یک نیروگاه کلان که به دلیل اتصالی در سیم پیچی رتور از سال 1392 از مدار تولید خارج شده بود، در تاریخ بیست و هفتم تیرماه 96 به صورت آزمایشی راه اندازی و به شبکه سراسری متصل شد.
ارسطویی با اشاره به اینکه تعمیرات این واحد به منظور رفع عیب در بهار 95 انجام شده بود، گفت: به دلیل اشکال در طراحی اولیه واحد های نیروگاه، این واحدها نسبت به میزان معمول و استاندارد دارای نشتی روغن زیاد شده بودند که موضوع توسط کارشناسان شرکت آب منطقه ای، شرکت مدیریت منابع آب ایران و یک گروه کارشناسی از دانشگاه های معتبر کشور بررسی و تست های الکتریکی خاص جهت تعیین وضعیت سیم پیچی ژنراتور و نیز تست تخلیه جزیی (PD) انجام شد.
او ادامه داد: نتایج حاصل از آن حاکی از ضعف عایق سیم پیچی استاتور در فاز وسط و لزوم اقدامات موثر در این زمینه بود؛ بنابر این با توجه به تاکید مدیر عامل شرکت مبنی بر راه اندازی هر چه سریع تر این واحد قبل از پیک مصرف شبکه برق، تعمیرات اساسی و رفع نشتی روغن واحد و شستشوی کامل ژنراتور در دستور کار این امور قرار گرفت.
مدیر امور بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه های لتیان و کلان شرکت آب منطقه ای تهران گفت: این تعمیرات توسط متخصصان داخلی و از طریق طرح مرمت و بازسازی تاسیسات آبی در دست بهره برداری در تاریخ بیست و چهارم اردیبهشت امسال شروع و در تاریخ بیست و هفتم تیرماه به پایان رسید.
او اضافه کرد: پس از پایان تعمیرات، این واحد با شبکه سراسری برق موازی شده و هم اکنون 2 واحد از سه واحد نیروگاه کلان به صورت 24 ساعته در دست بهره برداری است و روزانه به طور میانگین 1300 مگاوات ساعت از طریق این نیروگاه تولید برق انجام شده و به شبکه سراسری منتقل می شود.
ارسطویی درباره تولید برق نیروگاه کلان اضافه کرد: نیروگاه کلان از ابتدای امسال تاکنون بیش از 73 هزارمگاوات ساعت تولید برق داشته است. این نیروگاه نقش عمده ای در تولید برق توسط نیروگاه های تحت پوشش شرکت دارد که به طور متوسط تولید سالانه آن 150 هزار مگاوات ساعت است و بخش قابل توجهی از درآمد شرکت از طریق نیروگاه های لتیان و کلان محقق می شود. نیروگاه لتیان نیز به طور میانگین سالیانه 70 هزار مگاوات ساعت تولید برق دارد.
مدیر امور بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه های لتیان و کلان افزود: واحد شماره 2 نیروگاه کلان نیز به دلیل اشکال در سیم پیچی استاتور ژنراتور از تابستان پارسال تاکنون غیرقابل بهره برداری است که برنامه ریزی های لازم برای رفع عیب و انجام تعمیرات اساسی این واحد نیز در دستور کار قرار گرفته است.
او اظهار امیدواری کرد با همکاری و هماهنگی دفاتر تخصصی ستادی و مجری طرح مرمت و بازسازی تعمیرات اساسی، بهره برداری از این واحد در نیمه دوم امسال آغاز خواهد شد.
به گزارش ایرنا، نیروگاه کلان در فاصله ۲۰ کیلومتری در بالادست سد لتیان در منطقه کلان احداث شده است؛ قدرت نصب شده در این نیروگاه 2 واحد 22.5 مگاواتی است (22.5*2) و سالانه به طور متوسط 70 هزار مگاوات ساعت برق تولید می کند .

402

کد خبر: 828843

وب گردی

وب گردی