یشایایی: باید سهم خود را از سینمای جهان بگیریم

رئیس نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، گفت: ما باید بتوانیم سهم خود را از سینمای جهان بگیریم و لازمه آن تشکیل انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، هارون یشایایی در نشست رسانه ای نوزهمین جشن خانه سینما که صبح امروز، هشتم شهریور ماه برگزار شد، اظهار داشت: خوشحالم که موقعیتی پیش آمده بتوانم در سینمای ایران موثر باشم و آنچه موجب افتخار فرهنگ است را انجام دهم.

وی با اشاره به اینکه در سینما هر فردی کاری را انجام می دهد اما نیازمند مسیر مشخص هستیم، افزود: سینمای امروز نیاز به داشتن اتاق فکر است بنابراین اگر همه چیز در یک مسیر باشد نتیجه مطلوب تری خواهد داشت.

رئیس نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، با اشاره به اینکه فیلم های زیادی ساخته می شود که ممکن است اکران نشوند، اظهار کرد: برای جلوگیری از چنین کاری بهتر این فیلم هایی ساخته نشود که بعد اکران نشود زیرا این مشکلات همیشه در هر حرفه ای وجود دارد.

یشایایی، درباره انجمن عالی هنرها نیز گفت: این انجمن به منظور تهیه شده است که جمعی برای سینمای ایران فکر کنند و تصمیم بگیرند تا سینمای ایران در جهان سهمی داشته باشد زیرا ما مثل کشور کره جنوبی نتوانستیم در دنیا جریان سینمایی داشته باشیم.

وی افزود: ما باید بتوانیم سهم خود را از سینمای جهان بگیریم که لازمه آن تشکیل انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران است.

رئیس نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، ادامه داد: بنیاد فارابی این کارها را قبلا انجام داده است اما این بنیاد یک اتاق فکر نیست و من فکر می کنم اگر تشکیلات سینمای ایران را وارد مسیر جدیدی کنیم می توانیم سهم سینمای ایران را بازار جهانی بگیریم.

در ادامه این مراسم تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران نیز درباره مسیر طی شده برای شکیل گیری آکادمی، گفت: من به نمایندگی از جمع به منظور برنامه ریزی برای شکل گیری آکادمی خانه سینما چند سال پیش شکل گرفته بود، اساسنامه نوشته شده را تقدیم به هیات مدیره خانه سینما کردم که پس از آن خانه سینما تعطیل شد.

وی افزود: پس از بازگشایی خانه سینما یک جشن را برگزار کردیم که در آن آیین نامه ای به اجرا درآمد و پس از جشن تغییر کرد در نتیجه جشن وقتی برگزار شد به این فکر افتادیم که ساز و کار دائمی باشد که لازمه آن دبیرخانه دائمی و پس از آن اساسانامه بود و خانه سینما به مسائل کمی سینما بپردازد امر کیفیت را به بخش آکادمی محول کنیم.

او درباره محل برگزاری جشن گفت: روز ملی سینما یعنی ۲۱ شهریور ماه مثل هرسال برای برگزاری جشن مشخص شده ولی هنوز جایی قطعی نشده چون می‌خواهیم همه اعضا حتما حضور داشته باشند و به لحاظ خدمات و مسائل اجرایی شرایط لازم باید درنظر گرفته شود.
منصوری درباره تغییر روش دیدن فیلم‌ها نسبت به سال گذشته و برنامه‌ریزی‌هایی که برای آکادمی انجام شده بود گفت: ما خیلی دیر توانستیم بجنبیم و همه چیز با هم‌ جور شد. تقصیر کسی‌ هم نبود چون می‌خواستیم یک سیستم درست کنیم و هنوز مهارت‌های فردی کار را جلو می‌برد. برای سال آینده قول می‌دهم که دوستان داور همراه با نفس تماشاچی فیلم‌ها را تماشا کنند.
او در پاسخ به سوالی درباره تغییر شکل تندیس گفت: شکل اصلی تندیس تغییر نکرده و فقط پرداخت روی آن عوض شده است. همان اول هم یک تندیس مات و انگار پتینه شده بود که زیبایی خود را داشت و یک مدل دیگر هم که مجسمه ساز ارائه کرده بود همین طرح براق بود.
وی با تاکید براینکه با سیاست‌هایی که تدوین‌ می‌شود در سال‌های آینده به برنامه ثابتی خواهیم رسید، در پاسخ به اینکه آیا برای شهدای مدافع حرم تجلیلی در جشن لحاظ شده است، بیان کرد: ما به لحاظ تعداد جایزه محدودیت‌های داریم و امسال بزرگداشت‌هایی پیش بینی شده که برای سینما خدماتی ارائه کرده‌اند و مدافعان حرم هم برای ما عزیز هستند اما تقدیر از حتی یک شهید در حد و ارزش کاری که آنها کردند،نیست چون اینجا یک برنامه تخصصی برگزار می‌شود. پس بهتر است ما هم به کار تخصصی خود بپردازیم و این‌طور نشود که برای توجیه اعمال خودمان از آن ها سواستفاده می‌کنیم.
او گفت: جشن خانه سینما تخصصی است و امسال چهار جایزه برای بزرگداشت درنظر گرفته می‌شود.
یشایایی هم اضافه کرد: با این حال این پیشنهاد قابل طرح است که بررسی شود. هرچند این روزها هرکاری در سینما کنیم سیاسی می‌شود. باید سعی کنیم کارهایمان را سیاسی نکنیم.
منصوری درباره اینکه گفته می‌شود اهدای جوایز خانه سینما با لابی داده میشود آن هم با اشاره به گفته‌های کمال تبریزی در دوره قبل، گفت: شیوه رای گیری وقتی مشخص شود و ایرادهایش شناسایی شود به سمتی می‌رویم که غیرقابل نفوذ باشد، هرچند الان هم اعمال نفوذی نمی‌شود. الان رای گیری به این صورت است که داوران توسط شاخه‌ها معرفی و بعد در آکادمی تایید می‌شوند که آنوقت کاندیداهای خود را اعلام می‌کنند و بعد تعداد داوران دیگری که اضافه می‌شوند به دلیل تعداد زیاد شائبه لابی را از بین می‌برند.
دراین باره‌ کامران ملکی هم توضیح داد که سال گذشته از صحبت‌های کمال تبریزی سوبرداشت درباره لابی در اهدای جوایز صورت گرفته بود.
در ادامه دبیر انجمن عالی درباره سیاست‌های تعیین شده برای جشن‌های مستقل صنوف گفت: نمی‌توانیم دستورالعملی به آنها بدهیم که تابع چه شرایطی باشند. البته بیشتر جشن‌های خارج از صنوفی که در جشن هستند به صورت تقدیر برگزار می‌شود و تنها جای تخصصی جشن‌های خانه سینما و نیز جشن منتقدان است که خود منتقدان بررسی می‌کنند.
منصوری همچنین درباره اسپانسر گفت که امسال فعلا بودجه از طریق خانه سینما تامین می‌شود ولی آکادمی از سال‌های آینده به سمتی خواهد رفت که باری روی دوش خانه سینما نباشد.

502

کد خبر: 831858

وب گردی

وب گردی