درباره شکست خودروهای DS در ایران؛ زیبارویانی که مشتری ندارند!

با گذشت بیش از یک سال از عرضه خودروهای دی‌اس فرانسه، گویا هنوز مشتریان ایرانی وقعی به این برند پرحاشیه نمی‌نهند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بانی اصلی واردات این برند همان شرکتی است که در کارنامه خود عرضه ضعیف محصولات میتسوبیشی را نیز دارد. با اینکه رونمایی از خودروهای این شرکت با زرق‌وبرق بسیار همراه بود و به‌ادعای مدیران امر، این خودروهای لوکس برای مشتریان خاص تدارک دیده شده‌اند، باز هم مخاطب داخلی (که این روزها به سطح قابل‌قبولی از دانش فنی و بازاریابی رسیده) درگیر حاشیه نشده است.

مهر ماه سال 1394 بود که در خبرها خواندیم که برند تازه‌تاسیس DS فرانسه وارد بازار ایران خواهد شد. گفته شد که گروه «آرین» یا همان «آرین سرمایه» مالک «آتی موتور پویا» (که بعدها به آرین موتور تابان تغییر نام داد) بانی اصلی واردات این برند است. شرکتی که پیش‌تر در کارنامه خودرو عرضه ضعیف محصولات میتسوبیشی ژاپن را نیز داشت. در همان اولین جلسات رسانه‌ای، حسابی روی زرق‌وبرق این برند مایه گذاشته شد و آن را در حد و اندازه‌ها یکی از لوکس‌ترین برندهای حال حاضر دنیا معرفی کردند.

تا اینجای کار ناظران بر این باور بودند که خودروهای جدیدالورود به‌دلیل طراحی زیبایی که دارند با استقبال خوبی روبه‌رو خواهند شد. تا اینکه قیمت‌های فروش از سوی نماینده اعلام شد. بهمن همان سال بود که فهمیدیم قیمت پایه محصولات آرین موتور چیزی حدود 190 میلیون تومان است که این عدد در مدل‌های بعدی به 218 میلیون تومان هم می‌رسید. این اولین و بزرگ‌ترین شوکی بود که دی‌اس به بازار و البته خودش وارد کرد. خرید یک محصول فرانسوی از زیرمجموعه‌های سیتروئن (در ادامه برند DS را خواهیم شکافت) بدون سابقه قبلی و صرفاً با ادعای لوکس بودن آن هم در بازاری که توسط هیوندای و کیا قلع و قمع شده بود، یک خودکشی تجاری به حساب می‌آمد.

چیزی حدود شش ماه از این ماجرا گذشت تا اینکه خبر افتتاح دفتر فروش آن در یکی از خیابان‌های لوکس پایتخت منتشر شد. نمایشگاه خودرویی که به آن لفظ «خانه DS تهران» اتلاق می‌شد.

بازار دی‌اس در بازار ایران

آن‌طور که از وب‌سایت رسمی این برند برمی‌آید، در حال حاضر دی‌اس در ایران 5 محصول را به فروش می‌رساند. از DS6 با قیمت پایه 237 میلیونی و DS5LS با قیمت پایه 195 میلیونی گرفته تا DS5 جدید با قیمت پایه 230 میلیونی و DS4 با قیمت پایه 187 میلیون تومانی. ارزان‌ترین محصول دی‌اس در بازار ایران DS3 نام دارد که قیمتی معادل 140 میلیون تومان دارد.

این اعداد و ارقام برای خودروهایی که دارای یک موتور 1600 سی‌سی هستند، کمی عجیب‌وغریب به نظر می‌رسد. ولو اینکه طراحی‌شان پر از المان‌های تجملی باشد و از کابینی رنگارنگ بهره بگیرند. این روزها با 240 میلیون تومان گزینه‌هایی بسیار بهتر، کاراتر، قوی‌تر و معتبرتر پیدا می‌کنید که نه در فروش آن مشکلی دارید و نه در خدمات پس از فروشش. هیوندای توسان 2017 فول‌آپشن با تمام عظمتش چیزی حدود 194 میلیون تومان قیمت دارد. شاسی‌بلند غول‌آسای کیا موتورز یعنی سورنتو با آن همه امکانات و یک موتور 2.4 لیتری قیمتی 230 میلیون تومانی دارد. رنو کولئوس هم‌وطن دی‌اس با طراحی خیره‌کننده‌اش به 210 میلیون نمی‌رسد. تویوتای زیبای CH-R با یک موتور توربو 195 میلیون تومان قیمت خورده است. نیسان جوک ژاپنی که به‌عقیده بسیاری خیلی هم گران است، فقط 138 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

نکته‌ای که مشتریان ایرانی اغلب از آن بی‌خبر هستند، این است که بر اساس لیست گمرک، دو محصول DS5LS و DS6 از مبدأ چین وارد ایران شده‌اند. این می‌تواند به احتمال بسیاری ساخت چین بودن آنها را اثبات کند. چراکه دو محصول دیگر DS4 و DS5 از مبدأ فرانسه ارزش‌گذاری شده‌اند.

هرچه هست، این برند و این شرکت هنوز نتوانسته جایگاه خود را در بازار پیدا کند و آن‌طور که از موضع‌گیری خاص مدیران و عدم مشاهده واقعیت‌ها برمی‌آید، این جایگاه به این زودی‌ها نیز حاصل نمی‌شود. به نظر می‌رسد این محصولات به‌کلی از فاز رقابت خارج شده‌اند و بیشتر خود را درگیر ظاهری به‌اصطلاح فریبنده کرده‌اند.

درباره برند DS

در سال 1955 کمپانی سیتروئن فرانسه یکی از تاثیرگذارترین خودروهای تاریخ را به اسم DS رونمایی کرد. کوپه زیبایی که به‌دلیل استفاده از یک سیستم تعلیق حرفه‌ای هیدروپنوماتیک سریعاً تبدیل به محبوب‌ترین اسپرت بازار اروپا شد. گفته می‌شود فرانسوی‌ها طی 20 سال تولید این خودرو توانسته بودند چیزی معادل یک میلیون و 455 هزار دستگاه از آن را به فروش برسانند.

دی‌اس در زمان تولید خود بارها به‌عنوان خودروی سال برگزیده شد. در 1975 شرکت تولید دی‌اس را متوقف کرد. بیش از 3 دهه بعد بود که سیتروئن بار دیگر قصد کرد تا مدل دی‌اس را احیا کند. این بار در قالب یک هاچ‌بک 2 درب اسپرت و جوان‌گرا. بعد از موفقیت نسبی ویرایش اول، شرکت بر آن شد تا نسخه‌های دیگری از آن شامل 4 درب و استیشن را نیز راهی بازار کند. اوایل سال 2014 وقتی مدل‌های دی‌اس برای خود شخصیتی خاص پیدا کردند، سیتروئن به این فکر افتاد که آن را تبدیل به یک برند مستقل کند و این شد که در سال 2014 یک عضو دیگر به گروه PSA (جوینت‌ونچور پژو و سیتروئن) به اسم DS‌ با لوگوی مخصوص به خود، اضافه شد.

استراتژی فرانسوی‌ها بر این اساس بود که بار لوکس‌گرایی تولیدات شرکت را روی دوش دی‌اس بگذارند. همان سال پی‌اس‌اِی با همکاری شریک چینی خود چانگان خط تولید بزرگی را در این کشور برای تولید برخی از مدل‌های دی‌اس راه‌اندازی کرد.

400

کد خبر: 831948

وب گردی

وب گردی