تسهیل قوانین برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه انرژی‎های تجدیدپذیر/ توان داخلی را نباید نادیده گرفت

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، نیاز به همکاری همه‌جانبه دانشگاه‌ها، مراکزهای پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان دارد بنابراین دولت برای رسیدن به اهداف خود در جهت تامین برق کشور علاوه برحمایت از توان داخلی باید شرایط را برای سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌ها فراهم کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ایران در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است، به طوری که در بخش باد دارای ظرفیت ٤٠ هزار مگاواتی است، اما به دلیل کمبود منابع مالی تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بهره‌مند شویم و در بخش انرژی خورشیدی نیز ایران دارای میانگین تابش بیش از ٥ کیلووات ساعت در مترمربع در روز است که در طول ٣٠٠ روز سال و در ٩٠ درصد خاک کشور اتفاق می‌افتد.

براساس این گزارش استان‌های جنوبی و شرقی کشور به دلیل داشتن روزهای آفتابی و تابش نور خورشید در بیشتر ایام سال این قابلیت را دارند که حتی خودکفا بوده و انرژی مورد نیازشان را از منابع خود استان‌ها تامین کنند و در شمال و غرب کشور و همچنین جزایر ایرانی خلیج‌فارس نیز افزایش تعداد توربین‌های بادی می‌تواند جهش خوبی را در تولید برق کشور رقم بزند و در این مسیر با یک برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌توان آثار مثبت آن را شاهد بود .

یوسف آرمودلی کارشناس انرژی تجدیدپذیر در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که ایران تا چه حدی در بحث انرژی های تجدیدپذیر ورود پیدا کرده است اظهار کرد: در بخش انرژی های تجدیدپذیر قوانین بسیار خوبی وضع شده است تا جایی که به کمک این قوانین بخش خصوصی در توسعه حوزه انرژی بادی، انرژی‌های خورشیدی موفق بوده و سرمایه‌گذاری مناسبی هم در این راستا صورت گرفته است.

او تصریح کرد: ایران به دلیل دارا بودن ظرفیت‌های خوب می‌تواند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را در کشور توسعه دهد تا جاییکه نیروگاه‌هایی از نوع فتوولتائیک در کشور ایجاد کند به طوری که هم‌اکنون چندین نیروگاه از نوع فتوولتائیک در کشور نصب شده است که این امر کمک قابل توجهی برای توسعه صنعت برق کشور کرده است. بنابراین برای رسیدن به پیشبرد اهداف مورد نظر بایستی سرمایه‌گذاری اصولی برای خرید تضمینی برق صورت گیرد.

آرمودلی با تاکید براینکه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ورود به بخش انرژی تجدیدپذیر با مشکلات بانکی و فاینانس مواجه هستند گفت: باید بسترهای حمایتی برای این بخش در کشور فراهم شود تا با ساماندهی و رفع موانع، بخش خصوصی با رغبت بیشتری وارد این عرصه شود.

او تصریح کرد: هم‌اکنون پتانسیل خوبی در بین سازندگان داخلی وجود دارد به طوری که توربین‌های بادی، فناوری فتوولتائیک و اینورترها در داخل کشور ساخته می‌شود. بایستی سازندگان داخلی مورد حمایت اساسی قرار گیرند و دولت نیز باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که از تجهیزات داخلی برای پروژه های نیروگاهی استفاده نماید و از ورود کالاهای مشابه جلوگیری کند.

این کارشناس با اشاره به اینکه بخش مهندسی نیز باید به صورت غیرمستقیم مورد حمایت دولت و شرکت‌های مسوول قرار گیرد، گفت: اگر به صورت کامل از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حمایت کنیم، به طور یقین علاوه بر تامین مصرف داخلی می‌توان بخشی را نیز به خارج صادر کرد. همچنین در کنار تامین نیاز داخلی بستر برای اشتغال‌زایی فراهم می‌شود.

او گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر در راستای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین توسعه این بخش عزم ملی مسوولان را می‌طلبد.

این کارشناس تصریح کرد: هم اکنون نمایندگان مجلس و دولت موافق توسعه این بخش هستند و امیدواریم با تعامل بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق و راهبری صحیح نیاز شرکت‌های داخلی را برطرف سازیم.

آرمودلی ادامه داد: موضوع پیل سوختی، احداث نیروگاه‌های کوچک به گونه‌ای نیست که یک سرمایه‌گذاری در این بخش سرمایه‌گذاری کند. این طرح‌ها را باید دولت به صورت پایلوت انجام دهد چرا که طرح‌های پایلوت در اکثر کشورهای دنیا اجرا می‌شود. در حال حاضر پروژه‌هایی در این زمینه به صورت پایلوت در طالقان، شیراز و مشکین‌شهر انجام شده است. بنابراین برای اینکه از قافله دنیا عقب نباشیم باید با استفاده از تکنولوژی و فناوری روز، طرح‌ها را به صورت پایلوت در تمام نقاط کشور اجرا کنیم. چرا که دینا صبر نمی‌کند که ما خودمان را به سطح آنها نزدیک کنیم و ما باید با استفاده از توانایی خود و دانش روز به توسعه این بخش کمک کنیم.

کارشناس انرژی تجدیدپذیر گفت: دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان نقش کلیدی را برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایفا می‌کنند.

می‌توان گفت این چرخه معیوب تنها با تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تغییر و تسهیل قوانین برای سرمایه گذاران خارجی در بخش‌های پایین دستی صنایع ایران از جمله صنعت پتروشیمی و محصولات جانبی آن باید با عزمی ملی و مشارکت فعال‌تر و نیز حمایت دولت جزو لاینفک اهداف توسعه کشور قلمداد شود تا صادرات محصولات خام پتروشیمی‌ها نیز به صادرات محصولات با ارزش چندین برابر تبدیل شود.

در دولت تدبیر و امید توجه به اقتصاد دانش محور جزو اهداف اصلی در نظر گرفته شد و زمینه‌های این حرکت از طریق معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور پایه ریزی شد، اکنون ضروری است که نگرش‌ها در صنعت کشور نیز به سمت و سوی تولیدات و حمایت از شرکت‌های دانش‌ بنیان تغییر کرده تا زمینه توسعه همه جانبه را فراهم کند.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 834094

وب گردی

وب گردی