قرارداد پروژه بازیافت و مصرف گاز فلر پالایشگاه دوم پارس جنوبی امضا شد/ جلوگیری از انتشار سالانه ۵۰۰ هزار تن گاز دی اکسید کربن

شرکت ملی نفت ایران با هدف بازیافت و مصرف گاز فلر پالایشگاه دوم پارس جنوبی (فاز ۲ و ۳) با کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی SOFREGAZ و شرکت ایرانی صنعت سازه ثمین قرارداد امضا کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پس از دهها سال تولید نفت در کشور، ضرورت رویکرد توسعه پایدار در تولید و بهره‌برداری بهینه از دارایی‌های ملی حوزه انرژی، فرصت‌های جدید را برای مدیران در دولت دوازدهم فراهم کرده است که با نگاهی عمل‌گرا به کیفیت و دفاع از محیط زیست مطالعات چندین ساله طرح توسعه پایدار را با رویکردی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی به پروژه‌های کاربردی و متناسب با تحولات به روز تکنولوژیک و تعهدات ملی و جهانی بپردازد که پروژه بازیافت و مصرف گاز فلر پالایشگاه دوم(فازهای 2و3) که به عنوان اولین پروژه طرح جامعه توسعه پایدار پارس جنوبی است.

گفتنی است پروژه بازیافت و مصرف گاز فلر پالایشگاه دوم پارس جنوبی با تامین مالی از منابع شرکت ملی نفت ایران به میزان 42 میلیون یورو است که پیمانکار این پروژه شرکت فرانسوی – ایرانی SOFREGAZ و صنعت سازه ثمین اجرا می‌شود. مدت زمان اجرای پروژه 24 ماه به اضافه 6 ماه بهره‌برداری است.

براساس این گزارش کارهای مطالعاتی پروژه توسط تیم مهندسی و برنامه‌ریزی طرح جامع توسعه پایدار و با استفاده از اطلاعات میدانی از منطقه و پالایشگاه 3و2 صورت گرفته است. نظرات مشورتی برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت، کمیته فنی، کمیسیون مناقصات شرکت ملی نفت ایران و همکاری شرکت نفت و گاز پارس در فرآیندهای کیفی، کمی و زمانی این پروژه موثر بوده است.

تصویب این پروژه در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با ارائه مستندات لازم از طرف جامع توسعه پایدار پارس جنوبی، پس از موافقت با کل طرح جامع و فازها و پروژه‌های آن در چندین مرحله و بحث‌های اغنایی و در نهایت تصویب اعتبار آن از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران با توجه ویژه وزیر نفت، به صورت پروژه نمونه قابل تعمیم به سایر پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های منطقه و مراحل بعدی در کلیه مناطق عملیاتی صنعت نفت صورت گرفته است.

از اهم دستاوردهای این قرارداد می توان به جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی با بازیافت روزانه ۴۵۰ هزار مترمکعب گاز فلر که ۸۵ درصد آن گاز متان و مابقی ترکیبات هیدروکربوری ارزشمند است که قابلیت برگشت به چرخه تولید دارد، اشاره کرد.

جلوگیری از انتشار سالانه ۵۰۰ هزار تن گاز دی اکسید کربن، قابلیت تعمیم و استفاده از تجارب و تکنولوژی این پروژه در سایر فازهای پارس جنوبی، قابلیت جمع آوری و تزریق گاز فلر به مخازن نفت و گاز جهت افزایش برداشت و حفاظت از محیط زیست و بهبود نسبی کیفیت هوا به منظور پیشگیری و تامین شرایط سلامت مردم و کارکنان شاغل در منطقه نیز از دیگر دستاوردهای اجرای پروژه نوفلرینگ پالایشگاه دوم پارس جنوبی به شمار می رود.

گفتنی است، توسعه میدان مشترک پارس جنوبی با امضای قرارداد توسعه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی در مهرماه ۱۳۷۷ با کنسرسیوم شرکت های توتال، گازپروم و پتروناس کلید خورد و با افتتاح رسمی این فازها در ششم بهمن ۱۳۸۱ برداشت گاز از این میدان مشترک به طور رسمی آغاز شد.

خوشبختانه پس از رفع تحریم های ظالمانه در کنار بهره برداری از فازهایی که پیش تر به تولید رسیده بودند، با اتمام و بهره برداری از فازهای ۱۲، ۱۵و۱۶ ، ۱۷و۱۸ ، ۱۹ و ۲۰ و۲۱ تولید گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی در مقایسه با شریک قطری به موازنه رسید. در عین حال این توسعه سبب افزایش میزان آلودگی های حاصل از فلرینگ پالایشگاه ها در منطقه پارس جنوبی شده که برای جبران آن، استراتژی بازیافت و مصرف گاز فلر ( FGRU) به عنوان موثرترین تکنولوژی و روش پیشرفته ای که تاکنون در دنیا برای پالایشگاه ها و تاسیسات مشابه صنعتی به کارگرفته شده در دستور کار قرار گرفته است. هرچند تلاش های شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی (SPGC) ، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیریت مجتمع‌های پتروشیمی در سال های اخیر کاهش چشمگیری در میزان فلرینگ آنها ایجاد کرده است اما همچنان پالایشگاه ها و تاسیسات موجود بی نیاز از کاربرد تکنولوژی FGRU نیستند.

شرکت ملی نفت ایران پس از اندازه گیری و شناخت وضع موجود و بر اساس اهداف تعریف شده مبنی بر رفع آلایندگی های جامد، مایع و گاز (بازیافت و مصرف) و با هدف انتخاب پیمانکار این پروژه، مناقصه ای بین المللی با حضور شرکت های فعال در پروژه های بازیافت گاز فلر مانند ZEECO و MPR برگزار کرد که در نهایت کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی SOFREGAZ فرانسه و شرکت ایرانی صنعت سازه ثمین با قیمت تقریبی ۴۲ میلیون یورو در سال جاری برای اجرای این پروژه انتخاب شد.

402

کد خبر: 834314

وب گردی

وب گردی