رز قرمز ، اشک صورتی

به وقت تاریخ ، دوباره یازده سپتامبر از راه رسیده و ذهن ها درگیر  یازده سپتامبر دوهزار و یک شده که در آن، دنیا وارد فاز جدیدی از هراس عمومی گردید ، اما لابد این هم از طنز تاریخ است که یک رویداد در تاریخ رویداد دیگری رخ دهد ، جای آن را در تقویم بگیرد .

این هم لابد از طنز تاریخ است که یک رویداد در تاریخ رویداد دیگری رخ دهد ، جای آن را در تقویم بگیرد ، آن اتفاق را از اذهان عمومی پاک کند و حتی جهت گیری افکار عمومی را کاملا تغییر دهد. به وقت تاریخ ، دوباره یازده سپتامبر از راه رسیده و ذهن ها درگیر یازده سپتامبر دوهزار و یک شده که در آن، دنیا وارد فاز جدیدی از هراس عمومی گردیدتا با استفاده از چند هواپیمای ربوده شده و تلاش برای کوبیدن آن ها به ساختمان های مهم اقتصادی ، سیاسی و نظامی ، دور جدیدی از اسلام هراسی راه بیفتد که تا امروز به مرگ و آواره شدن میلیون ها مسلمان در کشورهایی چون افغانستان ، عراق ، یمن ، لیبی ، نیجریه ، سومالی ، بحرین و ...منجر شده است. در این روز بود که دو هواپیمای ربوده شده خود را به ساختمان های مشهور تجارت جهانی زدند و مرگ بیش از چهار هزار نفر را باعث شدند. یازده سپتامبر به تاریخ نوینی از اتحاد کشورهای دنیا با آمریکا بدل شد. اتحادیه اروپا و کشورهای مهم دنیا در قاره های مختلف با آمریکا پیمان یاری بستند تا یکی از بزرگ ترین ائتلاف های نظامی شکل بگیرد که به فتح افغانستان جنگ زده و بعد هم عراق منجر گردد. تاریخ دنیا ، بعد از انفجار برج های دوقلو ، به گونه ای رقم خورد که مسلمان ها را به بزرگترین قربانیان دنیا تبدیل کرد. بیشترین جنگ های نظامی اعلام شده ؛ انقلاب ها و ناآرامی های اجتماعی در کشورهای مسلمان رقم خورد و بیشترین کشتارهای صورت گرفته توسط گروه های تروریستی در کشورهای اسلامی رخ داد . حملات تروریستی ، بمبگذاری های انتحاری ، یورش به مساجد و مدارس و کشتن انسان های بی گناه و انفجار بمب های کور در محل تجمع مردم غیر نظامی ، عمدتا در کشورهای اسلامی رخ داده اند. آماری وجود ندارد اما شاید اگر بخواهیم آمار بگیریم باورکردنش آسان تر و همچنین وحشتناک تر از هر زمان دیگری باشد که قربانی اصلی عملیات یازده سپتامبر دوهزار و یک ، اسلام است و بس.

***

دو روز قبل از حمله طالبان به نیویورک ، احمد شاه مسعود فرمانده مقتدر نظامی افغانستان که مقاومت افسانه ای اش در دره پنجشیر علیه ارتش تا دندان مسلح شوروی ، هیچ وقت از تاریخ محو نخواهد شد ، در دفتر کار خودش توسط دو بمبگذار انتحاری ترور شد. ترور شاه مسعود ، تحت الشعاع حوادث خونین دو روز بعد قرار گرفت و به آن صورت مورد تحلیل قرار نگرفت. احمد شاه مسعود آخرین دژ مقاومت در برابر طالبان لقب داشت که نزدیک به 90 درصد از کشور افغانستان را در اختیار خود گرفته بود.خیلی ها ترور او را اقدامی توسط طالبان قلمداد می کنند که به حذف فیزیکی تنها بازمانده مقاومت دست زده بود اما با نگاهی کلی تر به قصه افغانستان در سال های اخیر ، می شود برداشت های دیگری هم از این ترور داشت و آن این که شاه مسعود نه تنها تنها فرمانده اصلی مقاومت علیه طالبان بود بلکه با ورود هر گونه نیروی خارجی به خاک افغانستان نیز مخالفت داشت . یازده سپتامبر اگر توسط القاعده و با همکاری طالبان صورت گرفت ، ابتدا در افغانستان رقم خورد جایی که آخرین مرد مقتدر افغانستان کشته شد تا چند ماه بعد که نیروهای خارجی این کشور را فتح کردند ، با آن ها به مبارزه نپردازد.

***
یازده سپتامبر واقعی اما در سال 2001 رقم نخورد.تاریخی که یازده سپتامبر واقعی در آن رخ داد در سال 1973 بود ، وقتی که نظامیان تحت فرمان ژنرال پینوشه ، به کاخ ریاست جمهوری شیلی حمله کردند و سالوادور آلنده رییس جمهور محبوب و قانونی این کشور را کشتند. آلنده همان جرمی را داشت که محمد مصدق در ایران انجام داده بود . ملی کردن صنایعی که در دست بیگانگان جای داشت. مصدق نفت را ملی کرد تا دست انگلیس از آن کوتاه شود اما آلنده مستقیما به تقابل با آی تی تی آمریکایی پرداخت و با ملی کردن صنایع مخابراتی این کمپانی قدرتمند را از شیلی بیرون کرد.
کودتای شیلی ، نقطه پایانی بود بر روند دموکراتیک حذف شدن دست نشانده های آمریکا در امریکای لاتین. دیکتاتوری هایی که به جمهوری های موز مشهور بودند ، عمدتا یک نظامی وفادار به آمریکا با توسل به کودتای نظامی را بر مسند قدرت خود تحمل می کردند و هدف اصلی جوخه های تروری بودند که به دنبال کشتن روشنفکرها ، چپگراها و مخالفین سیستم ، همه شهرها ، دهکده های کوچک و مکان های تمرکز عناصر فرهنگی ضد آمریکایی را وجب به وجب جستجو می کردند.

***

تا اسم یازده سپتامبر به زبان می آید دنیا پر از رز قرمز و اشک های صورتی می شود و همه برای آمریکا و قربانیان خشونت کور اشک می ریزند غافل از اینکه آنچه در این روز باید مورد احترام قرار بگیرد، یاد و خاطر سیاستمداری است که در یک کودتای خونین آمریکایی به قتل رسید. تلفات خونین این کودتا ده ها برابر تلفات حمله به برج هاست. فقط میزان قربانیان ورزشگاه فوتبال سانتیاگو از میزان قربانیان برج ها بیشتر بود. یازده سپتامبر باید روز محکوم کردن جنایات آمریکا و همدردی با قربانیان این کشور باشد اما به روز همدردی با آمریکا تبدیل شد . این یکی از تلخ ترین شوخی های تاریخ است. کشتار مردم در یک عملیات تروریستی با هر هدفی محکوم به شکست خواهد بود اما کودتا علیه یک دولت قانونی و کشتار هزاران جوان به جرم اینکه حاضر به تن دادن به دیکتاتوری آگوستو پینوشه نبودند ، چیزی ورای همه قتل عام هاست. یازده سپتامبر برای آمریکا ، سر آغاز دوره جدید رفتارهای تهاجمی و کشورگشایی در سرزمین های اسلامی است اما برای مردم شیلی سرآغاز قتل عام هزاران شیلیایی است که در زمان حکومت پینوشه به قتل رسیدند. یازده سپتامبر برای افغانستان هم تاریخ پر خونی است که با ریخته شدن خون قهرمان ملی آغاز شد و هنوز هم زخمش بند نیامده است . طالبان همچنان در افغانستان فعال است و با استفاده از ضعف داعش ، به سلسله ای از بمبگذاری های جدید دست زده که به کشته شدن صدها غیر نظامی بی گناه منجر گردیده است .
رز سرخ و اشک های صورتی. یازده سپتامبر رسانه ای و یازده سپتامبر دفن شده در تاریخ. قهرمان های به خون نشسته و شهرهای با خاک یکی شده. یازده سپتامبر روزی نیست که هیچ مسلمانی آن را جشن بگیرد.

نویسنده : هومن جعفری

کد خبر: 835597

وب گردی

وب گردی