خروج میلیاردی ارز با واردات نوشت افزار/ لبخند شخصیت های کارتونی خارجی به بازار داخلی

این روزها هنوز پاییز از راه نرسیده بازار رنگ عوض کرده و لباس مدرسه بر تن کرده است.لباسی که برای واردکنندگان، لباس عروسی است و برای برخی از تولیدکنندگان داخلی، به لباس عزا تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ با نزدیک شدن به فصل پاییز بازار لوازم التحریر و نوشت افزار، کفش و روپوش داغ می شود. بازاری که با توجه به فصلی بودن آن، اصناف در پی سود هستند و مصرف کنندگان در پی تخفیف بیشتر. این روزها هنوز پاییز نیامده بازار رنگ عوض کرده و لباس مدرسه بر تن کرده است. مغازه های لوازم التحریر کم کم سرشان شلوغ می شود و برخی از فروشندگان در کنار پوشاک اقدام به فروش کوله پشتی مدارس نیز می کنند.

این روزها پشت ویترین های کفش فروشی ها والدینی هستند که به دنبال کفش بادوام برای کودکان خود هستند. اما این تنها یک روی سکه است و روی دیگر این سکه وارد کنندگان و تولیدکنندگانی هستند که برای کسب سود بیشتر، از ماه ها قبل اقدام به واردات کالا و یا تولید پرداخته اند و در ماراتنی نفس گیر در پی کسب سود از این بازار فصلی هستند.

***بازار لوازم التحریر ایران چینی شد


بر اساس این گزارش، بازار لوازم التحریر گردش مالی بیش از چهار هزار میلیارد تومان دارد و با توجه به این که بیش از 20 میلیون دانش آموز و دانشجو در کشور وجود دارد، یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که چه سود چشمگیری در این بازار وجود دارد. البته سال ها است که این بازار بزرگ در دست وارداتی ها است و بیش از 70 درصد بازار لوازم التحریر را کالاهای وارداتی تشکیل می دهد و باربی ها و سیندرلا ها در کنار تام و جری،بن تن و بتمن به کودکان ایرانی لبخند می زنند.

به گفته موسی فرزانیان رییس اتحادیه نوشت افزار تهران، در حال حاضر بیش از 60 تا 70 درصد بازار لوازم التحریر را اقلام وارداتی تشکیل می دهند. او در گفتگو با ایسکانیوز تصریح کرد: در بازار لوازم التحریر تنها 30 تا 40 درصد از اقلام تولید داخل است و این در حالی است که کالاهای تولید داخل دارای کیفیت بسیار مناسبی هستند.

فرزانیان به این نکته نیز اشاره کرد که بیش از نیمی از لوازم التحریر وارداتی از کشور چین وارد می شود و کره، ویتنام، مالزی و هند از دیگر کشورهای صادرکننده لوازم التحریر به ایران هستند.

***رقابت تولید داخلی با واردات کوله پشتی


بر اساس این گزارش ، کوله پشتی نیز یکی از اقلامی است که با آغاز مدارس بازار داغی پیدا می کند. این بازار نیز در سال های اخیر زندانی واردات بوده اما خردمند، رییس اتحادیه سراجان از کاهش واردات این کالا به کشور خبر داد.

او در گفتگو با ایسکانیوزگفت: امسال به دلیل تنوع و افزاییش تولیدات داخلی واردات کوله پشتی مدارس تا 25 درصد کاهش یافت.

به گفته رییس اتحادیه سراجان تهران بیشترین میزان واردات کوله پشتی از کشور چین انجام می شود.

***آغاز سال تحصیلی با حداقل 150 هزار تومان

این گزارش می افزاید، با آغاز سال تحصیلی برخی مدارس لیست لوازم التحریر دانش آموزان را برای تهیه به اولیا می دهند که این لیست بسته به سلیقه مسوولان مدرسه متفاوت است اما به طور میانگین برای دانش آموز ابتدایی یک جلد دفتر 40 برگ ،چهار جلد دفتر 60 برگ،یک جلد دفتر 40 برگ نقاشی،سه عدد ماژیک وایت برد،یک بسته مداد رنگی 12 رنگ،2عدد مداد مشکی و 2 عدد مداد قرمز،پاک کن و تراش،خط کش شابلونی ،چسب ماتیکی ،جامدادی و دفتر 40 برگ شطرنجی نیاز است که برخی مدارس تهیه یک بسته کاغذ A4،کلربوک و پوشه دکمه دار را نیز بر عهده والدین می گذارند که در خوشبینانه ترین حالت قیمت لوازم التحریر مورد نیاز بیش از 50 هزار تومان می شود که اگر به این لیست تهیه کوله پشتی و کفش و روپوش را نیز اضافه کنیم حداقل هزینه هر دانش آموز بیش از 150 هزار تومان می شود.

البته نباید از این موضوع غافل شد که هستند خانواده هایی که سال تحصیلی را با هزینه ای بسیار کمتر آغاز می کنند و نیز در کنار آن خانواده هایی هستند که هزینه لوازم التحریرفرزندانشان میلیونی است.

***حکایت ارزهایی که میلیاردی از کشور خارج می شود

بر اساس این گزارش با احتساب 20 میلیون دانشجو و دانش آموز در کشور و در نظر گرفتن خرید حداقل 10 هزار تومان لوازم التحریر وارداتی توسط هر کدام از آنها می توان نتیجه گرفت که رقمی نزدیک به 200 میلیارد تومان ارز با آغاز سال تحصیلی از کشور خارج می شود.

البته نباید در این بازار میلیاردی از سود واردکنندگان و دلالان و واسطه ها غافل شد و با توجه به این که نوشت افزار تولید داخل با حاشیه سود بسیار پایین به فروش می رسد، می توان به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی در سال های اخیر پی برد چرا که در این بازار نابرابر تولیدات داخلی قدرت رقابت با وارداتی ها را از دست داده و ناچار به حذف از بازار شدند.


این گزارش می افزاید بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از کالای ایرانی و کارگر ایرانی مصرف کنندگان می توانند با تهیه لوازم التحریر تولید داخلی در کنار حمایت از تولید داخلی مانع از خروج ارز از کشور شوند .ضمن این که با خرید کالای ایرانی قاچاق در کشور کاهش یافته و شاهد رونق سرمایه گزاری در کشور خواهیم بازابود امری که اگر چه بی نیاز از تدبیر دولت برای حمایت بیشتر ازتولیدکنندگان نیست اما بیش از همه نیازمند توجه وانتخاب مصرف کننده است.

400

کد خبر: 836412

وب گردی

وب گردی