تهران-ایسکانیوز:  در پنج ماهه ابتدای سال جاری بیش از 40 هزار  تن پسته از ایران به سایر نقاط جهان صادر شده‌است.


بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سایت گمرک ارزش محموله‌های صادراتی پسته ایران 388 میلیون و 777 هزار و 173 هزار دلار بوده‌است.


بر اساس این آمارها مهمترین بازارهای پسته ایرانی امارات متحده عربی، هنگ کنگ، قزاقستان، ترکیه و هند بوده‌است. در میان کشورهای آسیایی، ویتنام با واردات بیش از یک هزار و 178 تن پسته از ایران، بازار مناسبی برای این محصول باغی به شمار می‌رود. البته امارات از جمله کشورهایی است که با بسته‌بندی مجدد محصولات ایرانی همواره ارزش افزوده مناسبی از این مسیر نصیب خود کرده و تولیدات ایران را با برند خود به دنیا صادر می‌کند.


صادرات پسته ایران به کشورهای اروپایی نسبت به آسیا طی پنج ماهه ابتدای سال جاری بسیار محدودتر بوده‌است. آلمان بیشترین میزان واردات انواع پسته ایرانی را در پنج ماهه ابتدای سال جاری دارد. بیش از یک هزار و هشتصد تن پسته در این مدت به آلمان صادر شده‌است.


اگرچه روزگاری عربستان سعودی بازار سنتی پسته ایران به شمار می‌رفت اما به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها این بازار را از آن خود کرده اند. در پنج ماهه ابتدای امسال حجم کل صادرات به این کشور حدود 101 تن بوده‌است. تاجیکستان و ازبکستان به عنوان کشورهای همسایه ایران هم که به دلیل مرزهای مشترک با کشور بازار مناسبی برای پسته ایرانی به حساب می‌آید و حتی در نشست‌های مشترک مسئولان کشاورزی این کشورها، درباره واردات پسته از ایران نیز بحث‌هایی مختلفی مطرح شده به نظر می‌رسد به نسبت جمعیت خود، بازار مناسبی برای پسته ایران تشکیل داده‌اند. حجم کل صادرات ایران به این دو کشور در پنج ماهه ابتدای امسال حدود 680 تن بوده‌است.


فعالان صادرات پسته ایران معتقدند که چین بازار بسیار مناسبی برای این محصول است. افزایش سطح عمومی درآمدها و بهبود وضعیت زندگی در این کشور زمینه استفاده از محصولات لوکس را فراهم کرده‌است. اگرچه این گروه به بازار چین بسیار خوشبین هستند اما شاید تقاضای چین برای دریافت پسته‌های در بسته و محصول با مشخصات خاص، سبب شده که در پنج ماهه ابتدای سال جاری فقط 4 تن پسته به بازار یک میلیارد و دویست میلیون نفری چین صادر شود.

کد خبر: 83680

وب گردی

وب گردی