تهران-ایسکانیوز: پس از گذشت سه روز از حضور تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در نیویورک خبرهای تازه ای از پیشبرد مذاکرات هسته ای و عزم طرف های مذاکره کننده برای رسیدن به نتیجه نهایی در چارچوب برنامه اقدام مشترک شنیده می شود. از اعلام خوشبینی ایران برای حصول به توافق نهایی تا تلاش کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مذاکره با اعضای 1+5 نشانه های مثبتی است که علی رغم تاکید طرف های مذاکره کننده بر وجود اختلافات اساسی، می تواند احتمال حل و کاهش این اختلافات را در هفتمین دور مذاکرات قوت و تصویر رسیدن به نتیجه نهایی را وضوح بخشد. مذاکراتی که بر اساس احتمالات و خبر های غیر رسمی می تواند تحت تاثیر دیدار جنجال برانگیز حسن روحانی و باراک اوباما قرار بگیرد و برگ جدیدی را در تاریخ خود تجربه کند.

دومین روز کاری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به دیدار با دبیرکل سازمان ملل گذشت. او در این دیدار از خوشبینی ایران برای رسیدن به توافق نهایی سخن گفت و تاکید کرد که گزارش آژانس بین المللی اتمی از فعالیت های صلح آمیز ایران، مبتنی بر رویکرد سیاسی است. این دیدار پیش از ظهر پنجشنبه صورت گرفت و دو طرف پیرامون آخرین وضعیت منطقه و تحولات در افغانستان، عراق، تهدید روبه گسترش تروریسم و افراطی‌گری و روند مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

علاوه بر دیدار وزیر امور خارجه ایران با دیبرکل سازمان ملل، معاونین وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه کارشناسان خود برای سومین بار در دو ماه گذشته بر سر میز مذاکره نشستند و در مورد موضوعات اختلافی پرونده هسته ای مذاکره کردند. این دیدار 6 ساعت به طول انجامید و در مجموع ساعات مذاکره ایران و آمریکا در طول دوماه گذشته به 30 ساعت رسید. سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه و اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با ویلیام جوزف برنز معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا و وندی شرمن نماینده این کشور در گروه 1+5 دو ساعت و نیم مذاکره داشتند.این دیدارها در سطح کارشناسی و سیاسی بود و ریاست هیات کارشناسی ایران را «حمید بعیدی نژاد» مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه و ریاست هیات آمریکایی را «جیم تیمبی» برعهده داشت.

هچنین معاونان وزیر امور خارجه ایران با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز دو ساعت بصورت دو جانبه و کارشناسان دو طرف نیز بطور دو جانبه با یکدیگر مذاکره کردند.

ظریف، وزیر امور خارجه ایران نخستین روز کاری خود در نیویورک را به همراه کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز کرد. این دو، نشست رسمی ایران و گروه 1+5 را صبح امروز افتتاح کردند و پس از آن مذاکرات در سطح معاونین ادامه پیدا کرد.

هفتمین دور مذاکرات بر سر فعالیت های هسته ای ایران به واسطه حضور اعضای درگیر  در این مذاکرات در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل اهمیت ویژه ای یافته است. حضور حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در این اجلاس گمانه های رسیدن به توافق نهایی را تقویت کرده است. خبر حضور رئیس جمهوری ایران در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه و تنها 5 روز مانده به برگزاری این اجلاس بر روی خروجی سایت های خبری داخلی و خارجی قرار گرفت. برخی رسانه های غربی از احتمال دیدار روحانی و اوباما در حاشیه این اجلاس خبر می دهند و این در حالی است که تهران و واشنگتن، هرکدام به طور جداگانه به نبود برنامه ای تنظیم شده برای چنین دیداری تاکید کرده اند. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم روز چهارشنبه در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد که حسن روحانی برای دیدار با اوباما برنامه ای ندارد. رئیس جمهوری ایران نیز خود در گفت وگویی اختصاصی با خبرگزاری ان بی سی آمریکا اعلام کرد که برنامه ای برای دیدار با اوباما ندارد.

کاخ سفید نیز روز چهارشنبه و همزمان با اعلام دولت جمهوری اسلامی، در بیانیه ای اعلام کرد که برنامه ای برای دیدار روحانی و اوباما تنظیم نشده است.

گرچه یک مقام آمریکایی در اظهارنظری متفاوت در مورد دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در نیویورک گفت: دو طرف تعهد خود را برای دست یافتن به توافق جامع در مذاکرات هسته ای نشان داده اند و احتمال دست یافتن به پیشرفت وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ، این مقام آمریکایی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا آماده دیدار با حسن روحانی در حاشیه سفر وی به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی است هرچند برنامه از پیش تعیین شده ای برای چنین دیداری وجود ندارد.»

این مقام آمریکایی حاضر در مذاکرات که خواست نامش فاش نشود، روز جمعه افزود: مذاکرات اولیه در دو روز گذشته نشان داد طی هفته جاری و آتی شاهد روند امیدوارکننده ای خواهیم بود.

او در پاسخ به سوالی در این مورد که آیا شش کشور طرف مذاکره کننده ایران به تمدید ضرب الاجل تا 24 نوامبر (3 آذر) برای رسیدن به توافق نهایی تمایلی دارند یا خیر، گفت: «هنوز بسیار زود است که در مورد روند دور فعلی مذاکرات قضاوت کرده یا آن را ناموفق بدانیم.»

میزان غنی سازی اورانیوم ایران، تعداد سانتریفیوژها، تاسیسات هسته ای فردو و آب سنگین اراک، مدت زمان توافق نهایی، بحث PMD (ابعاد نظامی احتمالی) از جمله موارد مطروحه در مطالعات ادعایی، نحوه نظارت ها و بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تاسیسات هسته ای ایران، موضوع تحقیق و توسعه و نحوه لغو کامل تحریم ها اختلافات میان ایران و گروه 1+5 به ویژه با آمریکا است.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیروز (پنج‌شنبه) دیدارهای فشرده‌ای را با اعضای ۱+۵داشت و بدین‌ترتیب آماده دور تازه گفتگوهای هسته‌ای شد که روز جمعه در نیویورک آغاز خواهد شد.

مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که کاترین اشتون دیدارهای فشرده‌ای با اعضای گروه 1+5 داشته است.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از پیشرفت بسیار محدود در موضوع تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز ناامیدی کرد. در این بیانیه آمده است: "اتحادیه اروپا با پیشرفت بسیار محدود در ابعاد نظامی ممکن ناامید شده است. این مسئله بسیار ضروری و فوری است که ایران به صورت کامل و یک درچارچوب زمانی  در تمام زمینه‌های مرتبط با آژانس همکاری داشته باشد."

 
کد خبر: 83735

وب گردی

وب گردی