هاشمی‌طبا: دولت اجباری برای پذیرش نظر IOC ندارد/ کمیته المپیک کار خاصی انجام نداده است

رییس اسبق سازمان تربیت ‌بدنی گفت: حضورم در هیات رییسه ژیمناستیک تسهیلی برای حضورم در کمیته ملی المپیک است.

به‌ گزارش ‌ایسکانیوز ، سید مصطفی هاشمی طبا، در نشست خبری خود که امروز (شنبه) برگزار شد، در مورد مشکلات پیش آمده در مورد ریاست فدراسیون تیراندازی و این که این موضوع به کجا خواهد رسید، اظهار کرد: ورود سازمان‌هایی مثل بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری به این مسائل باعث پیچیده شدن کار فدراسیون‌ها می‌شود. ما مسائل بزرگی داریم که پرداختن به این مسائل کوچک سبب نادیده گرفتن مسائل بزرگتر می‌شود. از دیدگاه من اولویت رسیدگی به مسائل مهم است و فدراسیون‌ها موسسه‌های عمومی و غیر دولتی هستند که ورود به مسائل داخلی آنها باعث پیچیده شدن کار می‌شود. مسائل این چنینی باید در یک جا بریده شود و دیگر کش دادن این موضوع درست نخواهد بود. ما باید به مجامع اختیار دهیم تا آن چه را که آنها تصویب می‌کنند به انجام برسد. البته اگر کسی هم مجرم است و جرمی را مرتکب شده دادگاه‌های عمومی هستند که باید به آنها رسیدگی کنند. همان طور که گفتم اگر هر سازمانی مجمع دارد که تصمیم گیری می‌کند باید موضوع تمام شود مگر این که جرمی رخ داده باشد. هر دادگاهی باید صلاحیت رسیدگی آن را داشته باشد و دیوان عدالت اداری نباید در این موارد ورود کند.

او در ادامه‌ و در پاسخ به این سوال که اتفاقات این چنینی آیا اشتباه‌های مدیریتی است یا پشت پرده‌هایی دارد، در این زمینه گفت‌: شاید اشتباه‌های مدیریتی بیشتر دخیل باشد تا مسائل سیاسی. شاید رییس فدراسیون اشتباه کرده باشد یا اعمال نفوذ نیز داشته باشد. در انتخابات دوره گذشته کمیته ملی المپیک کارهای بدی انجام شد. من معتقد بودم که مجمع باید نسبت به این موضوع حساس شود. مجمع بالاترین رکن است و من بعد از نظر مجمع کاری نکردم. من به وقت خودم احترام گذاشتم. وقتی مجمع نظری دارد بیش از این نباید موضوع را کش دهیم. مسائل باید در مجمع حل شود.

رییس اسبق سازمان تربیت ‌بدنی طبا در پاسخ به این سوال که بحث تمدید مجدد عضویت شما در هیات رییسه فدراسیون ژیمناستیک سبب حضورتان در کمیته ملی المپیک است، خاطر نشان کرد: من نسبت به سه رشته دوومیدانی، ژیمناستیک و شنا حساس هستم. در گذشته هم بودم، اما شرایط به گونه‌ای شد که نتوانستم همکاری کنم، اما فکر می‌کنم که اکنون می‌توان برای ژیمناستیک کاری را انجام داد و طرحی را پیش برد که بتوانم به سایر رشته‌های ورزشی کمک کنم. همان طور که می دانید ژیمناستیک مستقیم بر رشته‌های دیگر نیز اثر گذار است. تمایل دارم که ارتباطم ادامه‌ پیدا کند. درگاهی رییس فدراسیون ژیمناستیک نیز طرح جدیدی را قرار است به وزارت ورزش و جوانان ارائه کند تا بتوانیم با نگاه جدید در این فدراسیون پیش برویم. فکر می‌کنم حضور در هیات رییسه ژیمناستیک هم تاثیری باشد برای حضورم در کمیته ملی المپیک.

وی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر این که آیا به عنوان کاندیدای کمیته ملی المپیک شرکت می‌کنید یا خیر؟ توضیح داد: شرکتم بستگی به هیات رییسه دارد. البته هنوز تصمیمی نگرفته‌ام که کاندیدا شوم یا خیر.

کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه‌ در مورد این که آیا درگاهی، رییس فدراسیون ژیمناستیک می‌تواند موفق عمل کند یا خیر، بیان‌ کرد: آدم‌ها را با گذشته آنها می‌شود قضاوت کرد. درگاهی قهرمان تیم‌ ‌ملی بود و تحصیلات خوبی دارد، اما این که موفق می‌شود یا خیر، باید ببینیم موفقیت را چه معنی می‌کنیم. این که بگوییم ژیمناستیک مدال آسیایی یا جهانی بیاورد این توفیق نیست. من اصلا معتقدم که نباید ژیمناستیک را بر اساس مدال موفق بدانیم. در دوومیدانی و شنا نیز می‌توان این گونه خواست، اما ژیمناستیک سطح علمی و حرکتی‌اش در دنیا به حدی رسیده است که دسترسی به آن مشکل است. بر عکس گسترش ژیمناستیک در سطح کشور موجب می شود که بعدا به این سطح برسیم. اگر طرحی که گفتم مورد تایید وزارت ورزش و جوانان قرار بگیرد با گسترش ژیمناستیک زمینه‌هایی ایجاد می‌شود که می‌توان موفقیت‌ها را در آن شاهد بود. در دوومیدانی نیز کسب مدال راحت‌تر است، چون دوومیدانی تماما به ژنتیک و فیزیک بدن شخص بستگی دارد، اما در ژیمناستیک استعداد، فیزیک، سطح علمی مربی، همه و همه موثر هستند.

او در مورد تغییرات اساسنامه کمیته ملی المپیک نیز، توضیح داد: به نظر من از نظر کمیته‌ بین‌المللی المپیک این که اساسنامه به تصویب هیات وزیران برسد، نمی دانم خبر دارند یا نه، اما این دخالت دولت در اساسنامه است، یعنی می‌توان این گونه تفسیر کرد. ضمن این که اهانت به دولت نیز است، یعنی باید دولت آن چیزی را که IOC می‌گوید را تایید کند. کمی از نظر حقوقی این موضوع پیچیده است. دولت اجبار ندارد که هر چیزی را که IOC گفته است را بپذیرد. بهتر این است که ما اساسنامه را قبل از این که IOC می دید به نظر دولت می رساندیم. قبل از این که تصویب شود تا اگر مغایرتی پیش نمی آمد و به توافق ضمنی می رسیدیم به دست IOC نیز می رساندیم.

رییس سابق کمیته ملی المپیک در ادامه‌ این نشست در این مورد، گفت‌: تغییر در اساسنامه درست نیست. در قانونی که برای انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک بوده، البته لفظ "انتزاع" غلط است. در آن جا گفته شده که اموال و بودجه جدا می‌شود و اساسنامه جدید تفکیک می‌شود، پس تغییر در اساسنامه غلط است. اساسنامه المپیک یکی بوده و پارالمپیک چیز دیگر، اما در آن زمان چون اشراف نداشتند فکر کردند که یکی است. نیازی به تغییرات نبوده چون از قبل جدا بوده است. مثلا یکی از اعضای مجمع، رییس کمیته‌ ملی پارالمپیک باشد، خوب بود، اما به اشتباه گفتند که باید حذف شود. رییسان وقتی هستند می‌خواهند که اختیارات خود را به سرانجام برسانند، گاهی تفکرات لحظه‌ای رخ می‌دهد.

او در ادامه‌ گفت‌: حکم اولیه من را نخست وزیر امضا کرد. اصلا جایی ننوشته بودند که نخست وزیر این حکم را بدهد. البته در آن زمان IOC هم کاری نداشت. دوره‌های بعدی هم هر شخصی که کاندیدا شد دستوری نبود، ولی توافقی بود. IOC نیز در این زمینه تجسس نمی‌کرد.

در ادامه خبرنگاری از رییس اسبق سازمان تربیت ‌بدنی پرسید که اگر از داخل گزارش دهند IOC پیگیر می‌شود؟ هاشمی طبا در این زمینه گفت‌: آن جا هم تنها سوال می‌کنند و نمی‌خواهند که در این زمینه دخالتی داشته باشند مگر این که موضوع خیلی روشنی باشد مثل فوتبال.

هاشمی طبا در پاسخ به این پرسش که در مورد مسائل مالی فکری کرده‌اید؟ اظهار کرد: البته در حال‌ حاضر خرج فدراسیون‌ها و کمیته‌ المپیک خیلی زیاد شده است و نرخ‌ها خیلی بالا رفته است. البته کمیته ملی المپیک باید این توانایی را داشته باشد که خودکفا باشد و ‌اسپانسر جذب کند. در سال 65 من با این ایده کار را آغاز کردم. کمیته ملی المپیک در آن زمان تنها یک ساختمان اجاره ای دو طبقه داشت که بعد آن را تبدیل به ساختمانی در خیابان گاندی کردیم. امکانات دیگری نیز فراهم شد. در فرشته یک زمین خریداری کردیم و مقداری سهام تهیه کردیم که بتوانیم منابع مالی را از آن زمین و سود سهام تامین کنیم. البته بعد از من هم زمین فرشته به فروش رفت و هم سهام‌ها از بین رفت. هر اقدامی که من کردم مسئولان بعدی آن را خنثی کردند. نمی دانم که پول آنها چه شد. حتی زمینی در اشرفی اصفهانی به مساحت پنج هزار متر خریدم که هنوز دچار آفت نشده است که زمین با ارزشی است و می‌تواند کمک کننده باشد.

هاشمی طبا در پاسخ به این سوال که اینها تخلفات مالی است نباید نهادهای نظارتی وارد این ماجرا شوند تا ببینند که این پولها در کجا هزینه شده و چه شده‌اند ، گفت‌: اینها قابل رسیدگی است، اما اصولا باید حسابرس و بازرس مستقل باشند. آن طور که شنیده‌ام رییس کمیته ملی المپیک بازرس را انتخاب می‌کند. باید بازرس مستقل باشد تا بتواند به این مسائل رسیدگی کند. به طور طبیعی از مجامع قانونی قابل پیگیری است ، چون اگر صورت وضعیت‌ها ناجور باشد و بازرس تشخیص دهد، فرد تحت تعقیب قرار می‌گیرد. مکانیسم‌ها باید طوری باشد که هر شخص کار خودش را انجام دهد. بازرس نباید زیر بلیت رییس باشد و باید کاملا مستقل باشد.

رییس اسبق سازمان تربیت ‌بدنی در پاسخ به این سوال که بهترین دوره کمیته ملی المپیک چه دورانی بوده است؟ خاطر نشان کرد: من ذینفع‌ام و نمی‌توانم در این باره صحبتی کنم. قضاوت را باید به مجمع و صاحبنظران واگذار کرد. در زمان خودم در زمینه‌های مختلف کار کردیم. آکادمی المپیک فعلی را برای موزه در نظر گرفته بودیم. (البته در حال‌ حاضر هم طرحی برای موزه هست، نمی دانم که چه کار می‌کنند). روی قدرت مالی و علمی کمیته‌ کار کرده‌ایم. کارهایی که صورت گرفت را دوست دارم، اما قضاوت اصلی باید توسط دیگران صورت بگیرد. در دوره هاشمی هم دوره ساکتی بود. البته کار جدید و خاصی انجام نشد.

او همچنین در مورد اختلاف نظر وزارت ورزش و جوانان با کمیته ملی المپیک در دوره‌های مختلف، بیان‌ کرد: همه باید از مقررات و قوانین تمکین کنند. کمیته ملی المپیک موسسه کوچکی است که نه شعبه و نه بخش دیگری دارد. وظایف آن نیز محدود است. طبق اساسنامه وظایفش این است که برای مسابقات بین‌المللی المپیک، بازی‌های آسیایی و ... که مورد تایید IOC و OCA باشد کاروان ببرد. کمیته ملی المپیک در این مورد مسئولیت دارد. سازمان تربیت ‌بدنی هم باید این را قبول کند. به کمیته ملی المپیک ربطی ندارد که در استان فارس به ورزش چه می گذرد. کمیته‌ باید مقررات و وظایف تعیین شده وزارت ورزش و جوانان را قبول کند و باید بر اساس سیاست‌های مدنظر وزارت ورزش و جوانان که اعلام می‌شود وظایف را انجام دهد. هر سازمانی باید بر اساس خط خودش عمل کند و سیاست های اعلام شده وزارت ورزش و جوانان هم را پذیرا باشد. طبیعی است که در بین آدم‌ها اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما این اختلاف نظر نباید به کارهای اجرایی کشیده شود. هر موضوعی غیر از این موضوع رخ دهد خودخواهی است چه از جانب این طرف و چه از طرف دیگر. خط کشی این موضوع خیلی ساده و مشخص است.

رییس سابق کمیته ملی المپیک در مورد این که گفته می‌شود تیمش را بسته است و برای کمیته ملی المپیک حضور خواهد داشت، گفت‌: من تاکنون هیچ تصمیمی در این زمینه نگرفته‌ام. نمی دانم که چه اتفاقی خواهد افتاد. باید این را بگویم که من اصلا تیمی ندارم. هر شخصی باشد من با آنها کار می کنم. آدم‌های خاص را برای کارهای خاص انتخاب نمی‌کنم. در انتخابات ریاست جمهوری هم تک بودم. اگر در آنجا تیمی داشتم اکنون هم دارم. همه تیم من هستند.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا فوتبالی هم هستید و طرفدار تیمی هم هستید؟ گفت‌: فوتبالی هستم. البته این که طرفدار چه تیمی باشیم منطق ندارد. در تیم‌های لیگ برتری که بازی می‌کنند تیم پدیده را می پسندم و از این تیم خوشم آمده است، جاندار بازی می‌کند، اما کشته و مرده تیمی نیستم. جوان که بودم از تیم تاج خوشم می آمد. سبک بازی آنها را دوست داشتم، اما استقلال تیم جدیدی است و با تاج قدیم خیلی فرق دارد. آن زمان تیم تاج منحل و اموالش تقسیم شد، پرسپولیس اما همان قبلی است. پرسپولیس ماند و بعد از آن دولتی شد. تاج منحل شد و سازمان تربیت ‌بدنی شرکت جدیدی را تاسیس کرد و اساسنامه آن برای قبل از انقلاب است. اکنون هم می بینیم که تیم فوتبال پرسپولیس خوب بازی می‌کند. خوشم آمده، اما نه این که استقلال خوب بازی نکند. اکنون کار تیم فوتبال پرسپولیس خوب است.

هاشمی طبا در پاسخ به این سوال که مدیریت خوب تاثیر دارد یا خیر؟ خاطر نشان کرد: یارگیری استقلال اصلا خوب نبود. تیمی که در آخر فصل قبل خوب کار می‌کرد، در حال‌ حاضر کند بازی می‌کند. دفاع و حمله و فورواردهای آن خیلی ضعیف هستند. (مشکلش فنی است یا ساختاری) به نظرم ساختاری است. مربی زیر نظر مدیر قرار دارد و هیات مدیره باید بتواند نسبت به بقیه اعمال نظر داشته باشد. سپاهان هم مشکلات مدیریتی دارد. تغییراتی که دادند تغییرات مناسبی نبود. نمی دانم که چطور می‌شود مربی که امتحانش را پس داده را دوباره می آورند.

وی در ادامه‌ در مورد کارلوس کی‌روش نیز، بیان‌ کرد: کارلوس کی‌روش خیلی توانمندتر از مربی داخلی است، اما امکانات و اختیاراتی که داشته است را مربیان داخلی ندارند. هر وقت هر سازی زده است عملی شده است، اما وقتی مربیان داخلی چیزی بخواهند آماده نمی‌شود و اخراج می‌شوند. با مایلی کهن 6-2 کره را بردیم، اما در حال‌ حاضر به زور یک گل می زنیم. این نیست که بر سر مربی داخلی بزنیم. مربی داخلی ارتقا پیدا می‌کند. فاصله بین مربیان خارجی و داخلی تفاوت بین بنز و موتور گازی نیست اما فوتبال ما اکنون خوب بازی می‌کند، دارای سیستم است و با هدف بازی می‌کند و کی‌روش هم از تجربه خوبی برخوردار است، اما تیم فوتبال مایلی کهن هم در مقابل چین یا عربستان خیلی خوب بازی می‌کرد. اکنون بازیکنان هم این را می دانند که حرف‌های سرمربی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران خریدار دارد. بچه‌ها نیز زیر بلیت آن رفته‌اند. این به نفع فوتبال کشور است.

هاشمی طبا در مورد پاداش ملی‌پوشان فوتبال نیز، گفت‌: وظیفه مسئولان است که پاداش بپردازند، اما نباید این به باج خواهی تبدیل شود به ویژه‌ برای فوتبالی‌ها که از وضع مالی خوبی برخوردار هستند. زشت است اگر کسی می‌گوید که برای مملکت حرکت می‌کنم و این حرف‌ها را بزند. وقتی حرف می زنند می‌گویند که برای پرچم می جنگیم نمی‌گویند که برای پول هم می جنگند. سنگنورد خوب کشور ما که قهرمان جهان است چه کمتر از دروازه‌بان دارد که پاداشی نمی‌گیرد؟

او در پاسخ به این سوال که تقسیم پاداش‌های ورزشکاران مختلف را چه کسی انجام می‌دهد ؟ گفت‌: سال 76 زمان دولت هاشمی مقرراتی را نوشتیم که دولت وقت نیز آن را تایید کرد، اما قانونی نشد. باید این موضوع نوشته شود و مشخص شود که اگر تیمی قهرمان جهان شد، مربی هم به همان اندازه قهرمان پاداش دریافت کند. باید معادل سازی صورت بگیرد. البته در آن زمان نمی گفتیم کسانی که مدال بیاورند اعزام می‌شوند، بنا بر این بود که هر کسی که شرایط داشته باشد، اعزام می‌شد. ان‌شاء‌الله که سلطانی فر این مورد را تنظیم کنیم.

در ادامه‌ این نشست رییس سابق سازمان تربیت ‌بدنی در مورد عملکرد کشتی و رییس فدراسیون نیز گفت‌: باز هم از خادم تعریف می‌کنم. البته اگر وزیر از رییس بخواهد باید پاسخگو باشد. این را نمی‌توان دخالت نامید. رییس فدراسیون باید اول به مردم و به بعد به وزارت ورزش و جوانان پاسخگو باشد. همه روسا باید رعایت احترام و حد و حدود را داشته باشند نه این که سوالی شود و جوابی ندهند. فدراسیون می‌تواند خیلی راحت پاسخگو باشد و از این موضوع هم استقبال کند. اما این که چرا تیم نهم شد، برخیها می‌گویند که جوانگرایی شده است. جوانگرایی این است که تیم کاملا عوض شود، اما اینها در انتخابی برنده شدند و تنها یک نفر تغییر کرد. من فکر می‌کنم که تمرینات دو ماهه آخر هر تیم بسیار تعیین کننده است. البته من برنامه تمرین آنها را نداشتم تا بتوانم اظهار نظر درستی در این زمینه کنم. البته شنیدم که یک هفته‌ قبل از اعزام سیستم سرمایشی اقامتی آنها خراب بوده است. این جا دیگر وظیفه شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور و وزارت ورزش و جوانان است که باید این موضوع را حل کنند. من گفتم آن چیزی که حق است را چرا نمی‌گویید ورزشکاری که شب در گرما نخوابد نمی‌تواند خوب تمرین کند. یکی از علت‌های نتیجه‌ بد گرفتن می‌تواند این موضوع باشد.

او در پاسخ به این سوال که پس مشکل مدیریتی در فدراسیون کشتی وجود ندارد، خاطر نشان کرد: نه. مشکل مدیریتی نداریم. بهتر از خادم چه کسی را می‌توانند پیدا کنند. مدیری توانمند است و چیزهایی را نیز باید خودش پذیرا باشد. هر شخصی را جای او بگذاریم پایین‌تر از خادم است.

هاشمی طبا در پایان سخنان خود در این نشست، گفت‌: ما غیر از مساله ورزش عمومی که باید در اختیار دانش‌آموزان باشد و همه دانش‌آموزان ورزش کنند، شرایط ورزش ما خوب است. در کنار خیلی از مسائل کشور که مشکلات زیادی دارد، مشکل کمی داریم. به عنوان مثال مشکل آب در کشور خیلی بزرگ است. ورزش ما در این حد نیست، فقط خب در برخی از موارد مدال نمی گیریم. نسبت به خیلی از مسائل دیگر ورزش کشور بهتر است.

602

کد خبر: 837446

وب گردی

وب گردی