مسئولان به ریگ جن  اهمیت بدهند/وزش باد شبانه باعث حرکت شن ها وصدایی شبیه آهنگ می شود

ریگ جن یکی از شگفت‌انگیز‌ترین مناطق ایران با باتلاق‌های سهمگین است . تپه های عظیم ماسه ای که ده هاکیلومتر ارتفاع و دهها کیلومتر طول دارداتفاقات بی‌پاسخ و توجیه نشده بسیاری در این منطقه روی داده است و نمکزار‌های این منطقه محل قتل و دفن موجوات زنده بسیاری بوده است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز آفتاب جنوب می‌بایست درجه خود را در کف 50 و سقف 60 و اندی نگاه دارد؛ تا کویر را در دل شهر درک کرد. اشک‌های حلقه‌زده در چشم دوربین نیز نمی تواند عمق کویر رابه تصویر بکشد کویر همیشگی است. همیشگی تر از لوکیشنی که از نخلی آغاز می‌شد و با نخلی به پایان می‌رسید.

افسانه های ریگ جن

حاشیه نشینان و محلی‌های این منطقه، چوپان‌ها و ساربان‌ها معتقدند که اگر کسی پایش به ریگ جن برسد، بلافاصله ناپدید و توسط ارواح و موجودات ماورایی به قلب ریگ‌جن فرستاده می‌شود! یکی از کاوشگران می‌گوید که حتی شتر‌های اهالی کویر هم وقتی به این منطقه می‌رسند، می‌ایستند و به هیچ عنوان حرکت نمی‌کنند!

همچنین حرکت تپه های ماسه ای و تغییر شکل آنها را بدلیل وجود قدرت های شیطانی در این منطقه میدانستند. آنچه مشخص است قسمت عمده ریگزارهای ریگ جن بدلیل عدم وجود پوشش گیاهی دایما تحت تاثیر نیروی باد در حال تغییر و حرکت هستند.

پروفسور پرویز کردوانی، جغرافی دان به خبرنگار ایسکانیوز در شناساندن این منطقه از خاک ایران می گوید:ریگ جن منطقه‌ای کویری و پر از تپه‌های شنی و اطراف آن دارای باتلاق‌های نمکی است. این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق پارک ملی کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است و وسعت تقریبی آن 3800 کیلومتر مربع است و هیچ‌گونه چشمه یا چاه آبی در این منطقه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ما در ایران چند ریگ داریم می گوید:ریگ های معروف ایران شامل:1-ریگ دهلی که در جنوب کرمان قرار دارد و به طرف سمسور و بلوان در سیستان و بلوچستان می رود و بومیان منطقه معتقدند که از آنجا صدای دهل شنیده می شود. 2-ریگ شتران بین یزد و طبس 3-ریگ جن که بزرگترین ریگ ایران و جهان است.

کردوانی اضافه می کند: رسیدن به ریگ جن یا ریگ لوت شرقی که بالاترین ارتفاع از سطح دریا را دارد(1070 متر9)از چند راه میسر است : از جنوب یکی از راهها جندق است که سالهای قبل شهردار آن 70 کیلومتر جاده ای را احداث کرد که در امتداد این جاده روستاهایی به نام عشین و علم وجود دارد که قدمتی صد ساله دارند و متاسفانه اکنون خالی از سکنه است.

راه دوم راهی است که اگر مسئولان ذی ربط آن را احیا کنند با جذب گردشگران می تواند علاوه بر تحول در صنعت توریسم برای دولت نیز در آمد خوبی داشته باشد که آن راه از جنوب گرمسار و جاده سنگ فرش شاه عباسی است.

به گفته کردوانی سنگ فرش شاه عباسی متعلق به 600 سال قبل است که در ابتدای راه برجی در آن ساخته شده بود که به آن میل سنگی می گفتند .

مسیر اصلی از تهران به ورامین،پیشوا،ابر دژ ،نره خر کوه،و سیاه کوه یک جاده وجود دارد که دارای معادن نمک و استرانسیوم است و بعد به چشمه ملک آباد می رسیم و سپس به ریگ جن.

این چهره ماندگار جغرافیا تاکید می کند: وزش باد در شب باعث حرکت شن ها و تشکیل صدایی شبیه به آهنگ و موسیقی می شود که آن را به صدای جن تعبیر و تشریح کرده اند و جریان آبهای زیر زمینی که از سمت سمنان و گرمسار به طرف جنوب (ریگ جن) سرازیر می شود این منطقه را خیس و با پوشش ماسه روی آن، باتلاق ایجاد شده است و علت فرو رفتن انسان در این منطقه به همین دلیل است این منطقه دارای پوشش گیاهی و حیوانی پراکنده و بسیار کم است.

وی با اشاره به اینکه این منطقه قابلیت این را دارد که مسئولان به آن اهمیت بیشتری را بدهند گفت: اگر جاده به سمت سیاه کوه امتداد یابد به پارک ملی کویر خواهیم رسید البته الان دیگر آنقدر کویر خشک شده است که دیگر بحث خیس شدن بیابان مطرح نمی‌شود که افراد بخواهند در کویر فرو روند تا ذهنیت وجود "جن" پیش آید و جالب است الان که این اتفاق رخ نمی‌دهد باور دیگری به وجود آمده و عنوان می‌کنند که اجنه از این مناطق کوچ کردند! ولی در مجموع کویر علی الخصوص ریگ جن - اجنه ای ندارد و این اتفاقات فرو رفتن به دلیل کویر نمک زار و خیس است.

آنچه مهم است این است که اگر تا بحال کویر نوردی را تجربه نکرده اید لازم است همراه تان کسانی باشند که با ناشناخته های کویر،عجین و راهنمای شما باشند.

خبرنگار:اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 837977

وب گردی

وب گردی