گام‌های نرم بارزانی برای عقب نشینی از همه پرسی اقلیم کردستان عراق

شبکه الجزیره امروز (چهارشنبه) با اشاره به مواضع جدید «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق از فراهم شدن شرایط برای عقب نشینی وی از همه پرسی اقلیم کردستان عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری الجزیره، «مسعود بارزانی» روز گذشته مواضعی را عنوان کرد که احتمال عقب نشینی وی از برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق را که قرار است پنج روز دیگر برگزار شود، تقویت می کند.

وی در این باره تاکید کرد: به تازگی پیشنهادات بهتری از گذشته در ارتباط با جایگزین های همه پرسی دریافت کرده است.

بارزانی افزود: مذاکره با بغداد درباره جزئیات مسائلی نظیر تعیین مرزهای مشترک، سهم منابع آبی و نفتی با نظارت و تضمین بین المللی برگزار خواهد شد. البته اگر تا زمان مشخص شده نتیجه ای بدست نیاید ، ما همه پرسی را برگزار خواهیم کرد و بغداد و جامعه بین المللی ملزم به پذیرش نتایج آن هستند.

رئیس اقلیم کردستان عراق افزود: اعلام برگزاری همه پرسی باعث شد که مسئله کردها به اولویت های اصلی جامعه بین المللی بازگردد. ما همواره گفته ایم که جایگزین هایی برای همه پرسی وجود دارد و ما مشکلی با این راه حل ها نداریم. البته اگر راهکار جایگزینی نباشد تعویق همه پرسی غیر ممکن است.

موضع العبادی
«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق شب گذشته در سخنانی تاکید کرد: همه پرسی اقلیم کردستان اقدام غیرقانونی است و این اقدام در شرایط کنونی و حتی در صورت به تعویق افتادن در آینده نیز برخلاف قانون اساسی محسوب می شود. تجزیه و تضعیف عراق از نتایج این همه پرسی خواهد بود.

وی تاکید کرد: راهکار فعلی لغو همه پرسی و نه تعویق آن است و ما نظارت بین المللی و یا هر کشور دیگر بر گفتگوهای خود با اربیل را نمی پذیریم.

این در شرایطی است که همه دوایر دولتی و موسسات قضایی و حکومتی عراق طی روزهای اخیر مواضع خود را درباره غیرقانونی بودن همه پرسی اعلام کرده اند.

هشدار ترکیه
«نورالدین جنیکلی» وزیردفاع ترکیه شب گذشته در سخنانی تاکید کرد: ترکیه هرگز اجازه نمی دهد در منطقه چارچوب های جدیدی براساس مسائل مذهبی و قومیتی شکل بگیرد و در نهایت نیز برخی گروههای تروریستی در مرزهای جنوبی ترکیه قدرت بگیرند.

وی که در آنکارا در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، تاکید نمود: ترکیه با هرگونه تغییر در حاکمیت ملی و وحدت ارضی عراق مخالف است و معتقدیم این گونه اقدامات نتیجه ای جز تهدیدات جدید برای امنیت ترکیه و شعله ور شدن آتش جنگ در بعد بین المللی ندارد.

کد خبر: 838777

وب گردی

وب گردی