طراوت پور: مقتل خوانی  باید احیا شود

دبیر هنری سلسله نشست‌های ادبی «دیدار ماه» گفت: مقتل خوانی یکی از هنرهای فاخر این سرزمین بوده که ریشه در آیین های بومی و ذات شیعی ایرانیان داشته است اما اینکه چرا در یک دوره ای این هنر فاخر به ورطه فراموشی سپرده شده است باید از نظر تاریخی بررسی شود.

قادر طراوت پور در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره نظارت بر اشعار مداحان گفت: عاشورا یک جریان مردمی و جوشنده است و هیچ نظارتی جز حقیقت برای آن متصور نیست. اما در اشعار جریان های عاشورایی و روضه ها، نظارت آنچنان، محلی از اعراب ندارد.

وی افزود: امروز به جای یک جریان فاخر و جهت دهنده که رفع عطش از جهالت توده ها کند، شاهد بروز جریانی هستیم که هنر شعر عاشورایی را آمیخته به خرافات، غلو و وهن کرده و به نوعی یک انحراف از جریان حقیقی عاشوراست.

دبیر هنری سلسله نشست‌های ادبی «دیدار ماه» بیان کرد: در شناسایی و معرفی اشعار عاشورایی باید فرهنگسازی شود و آگاهان جامعه موضع گیری کنند و نگذارند مخالفان و دشمنان از این سفره نورانی سوءاستفاده کنند.

طراوت پور درباره متولی اصلی نظارت بر اشعار مداحان اظهار کرد: نظارت بر اشعار برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در این زمینه چندان به وظایفش اهمیت نمی دهد و ما شاهد تولید محتوای سخیف در سطح وسیعی از کشور هستیم.

وی درباره مقتل خوانی در ایام محرم گفت: مقتل خوانی یکی از هنرهای فاخر این سرزمین بوده که ریشه در آئین های بومی و ذات شیعی ایرانیان داشته است اما اینکه چرا در یک دوره ای این هنر فاخر به ورطه فراموشی سپرده شده است باید از نظر تاریخی بررسی شود.

دبیر هنری سلسله نشست‌های ادبی «دیدار ماه» خاطرنشان کرد: هنر تئاتر، تعزیه و مقتل خوانی هنرهایی هستند که نیاز به فرهنگسازی و حمایت دارند و باید دلسوزانی در راس مسائل فرهنگی جامعه قرار گیرند و آگاهانی در مناصب تصمیم گیری باشند تا بتوان به ماندگاری هنر بومی این مملکت امیدوار شد.

طراوت پور اضافه کرد: عده ای باید کتاب های مقتل را به زبان امروزی بازنویسی کنند و نیاز به یک پژوهش جامع است و کار باید توسط افرادی دلسوز و آگاه انجام گیرد ولی بیش از آنکه کار دقیق و شفاف انجام دهیم به شعار و و گزارش دادن عادت کرده ایم و کار خاصی در این زمینه تاکنون صورت نگرفته است.

502

کد خبر: 841078

وب گردی

وب گردی