آیت الله سیستانی: با استقلال کردستان عراق مخالف هستم

آیت الله سیستانی از برخی تلاش‌ها برای تجزیه عراق و جدا کردن شمال این کشور ابراز تأسف کرد و از تمامی طرف‌های درگیر خواست به قانون اساسی پایبند باشند زیرا قانون اساسی چارچوب مناسبی برای حل بحران¬های این کشور است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از رویترز، احمد الصافی، نماینده آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالی شیعیان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا گفت: مردم عراق تازه از محنت تروریسم داعشی بیرون آمده و به لطف فداکاری‌های نیروهای عراقی در حال عبور از آن هستند که متأسفانه با محنت جدیدی درباره تلاش برخی برای تجزیه کشور و جدا کردن شمال از آن روبرو شده­اند.

وی افزود: مرجعیتی که همواره بر لزوم حفظ وحدت عراق تأکید کرده است و برای از بین بردن طایفه‌گرایی و قومی‌گرایی تلاش زیادی کرده از تمامی طرف‌ها می‌خواهد به قانون اساسی عراق پایبند بوده و به دادگاه فدرال رجوع کرده و به احکام آن پایبند باشند.

الصافی از مسؤولان اقلیم کردستان عراق خواست برای حل مسائل مورد اختلاف به قانون اساسی رجوع کنند.

وی نسبت به اتخاذ اقدامات مربوط به جدایی و تقسیم هشدار داده و تأکید کرد که چنین اقداماتی عواقب وخیمی برای شهروندان کرد دارد و به خطراتی جبران ناپذیر منجر خواهد شد.

او در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: این مساله زمینه را برای مداخله بسیاری از طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در امور عراق برای اجرای دستورکار و منافعشان فراهم آورده است.

الصافی بر اهمیت توجه دولت و گروه‌های سیاسی به حفظ حقوق کردها و عدم لطمه زدن به آن تأکید کرد.

وی گفت: نباید به تحولات اخیر سیاسی اجازه داد که تأثیر منفی بر روابط مستحکم بین اعراب و ترکمان و کرد و غیره بگذارند و باید از هر اقدامی که به همبستگی ملی لطمه می‌زند، خودداری کرد.

کد خبر: 841607

وب گردی

وب گردی