با زمزمه‌هایی از توافق جدید اوپک، قیمت نفت ثابت ماند

روز پنج‌شنبه با این که رکورد زدن صادرات نفت آمریکا و بازگشت به تولید میدان نفتی لیبی، بازار نفت را تحت فشار قرار داد، اما انتظار تمدید توافق کاهش تولید، باعث تثبیت قیمت‌ها شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ روز پنج‌شنبه با این که رکورد زدن صادرات نفت آمریکا و بازگشت به تولید میدان نفتی لیبی، بازار نفت را تحت فشار قرار داد، با بالا رفتن انتظارات از این که عربستان سعودی و روسیه، توافق کاهش تولید را تمدید خواهند کرد، قیمت‌های نفت تثبیت شد.

کارستن فریتسچ، تحلیل‌گر کالا در کامرزبانک فرانکفورت می‌گوید: اوپک و روسیه در حال گفتگو برای تمدید محدودیت تولید هستند، اما همچنان با افزایش شدید صادرات نفت آمریکا عرضه نفت بالا باقی مانده است.

در ساعت ۱۰ به وقت گرینویچ روز پنج‌شنبه، قیمت نفت برنت با ۳۵ سنت افزایش به بشکه‌ای ۵۶.۱۵ دلار رسید و نفت سبک آمریکا با ۱۰ سنت افزایش به قیمت هر بشکه‌ ۵۰.۰۸ دلار دست یافت.

بعد از این که سرمایه‌گذاران، سود خود را از حدود ۳ ماه افزایش قیمت ثبت کردند، قیمت هر دو بنچ‌مارک نفت، در طول هفته گذشته بیش از ۵ درصد سقوط کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این هفته اعلام کرده بود که تعهد کشورهای عضو اوپک و سایر تولیدکنندگان مهم شامل روسیه، برای کاهش تولیدات نفتی خود به منظور افزایش قیمت نفت، به جای این که در مارچ ۲۰۱۸ خاتمه پیدا کند، می‌تواند تا پایان ۲۰۱۸ تمدید شود.

روز پنج‌شنبه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، گفت که مسکو از کشورهای جدیدی که برای محدود کردن عرضه نفت به این توافق می‌پیوندند، حمایت می‌کند.

این بیانیه درحالی صادر شده است که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی هم، از روسیه دیدن می‌کند.

گروه اوراسیا می‌گوید: هرچند با التزام به کم کردن عمق کاهش تولیدات؛ اما به احتمال زیاد پوتین و ملک سلمان، به توافقی در مورد تمدید کاهش تولید اوپک و غیر اوپک، دست خواهند یافت؛ اگرچه آن را اعلام نمی‌کنند.

به جز این مورد، عوامل دیگر بر بازارهای نفت فشار وارد کردند؛ پس از این که یک گروه مسلح باعث تعطیلی ۲ روزه میدان نفتی شراره لیبی شد، دوباره این میدان به تولید بازگشت و صادرات بیشتر نفت آمریکا هم باعث تحت فشار قرار دادن شرایط بازار شده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: در هفته گذشته، صادرات نفت خام آمریکا با عبور از رکورد هفته پیش خود که برابر ۱.۵ میلیون بشکه در روز بود، به ۱.۹۸ میلیون بشکه در روز جهش کرد.

این افزایش صادرات، ناشی از بیشتر کردن تخفیف برای نفت خام آمریکا در برابر نفت برنت است که باعث شده است نفت آمریکا در بازارهای جهان جذاب‌تر شود.

منبع: مهر

401

کد خبر: 843260

وب گردی

وب گردی