هشداری پیرامون از دست رفتن مخاطبان شبکه های استانی/خطر بیخ گوش شبکه های استان های مرزنشین

یک کارشناس ارتباطات گفت: با ورود فضای مجازی در میان مردم برخی از شبکه های استانی بیننده های خود از را دست داده اند و حتی ممکن است در آینده مخاطبانشان کمتر هم بشود هرچند در مجموع شبکه های استانی مخاطبان سنتی خود را برای به دست آوردن اخبار و یا برای برنامه های خاص استان دارند.

عباس اسدی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس ارتباطات با اشاره به این که شبکه های تلویزیونی استانی در استان خودشان تاثیر بسزایی دارند در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: شبکه های استانی با برنامه ها و اطلاعاتی که درباره منطقه و شهر خود در اختیار مردم می گذارند مورد توجه مردم استان هستند به آن معنا که با پوشش دهی اطلاعات و در اختیار گذاشتن آنها به مردم می توانند آشنایی بهتری نسبت به شهر خود داشته باشند.

شبکه های استانی مخاطبان سنتی خود را دارند

اسدی افزود: شبکه های استانی یکسری مخاطبان استانی مخصوص خود را دارند اما برای جذب مخاطب جدید باید بیشتر تلاش کنند.

وی تصریح کرد: با ورود فضای مجازی در میان مردم برخی از شبکه ها بیننده های خود را از دست دادند و حتی ممکن است در آینده مخاطبانشان کمتر هم بشود اما در مجموع مخاطبان سنتی خود را برای به دست آوردن اخبار و یا برای برنامه های خاص استان دارند.

برنامه های محلی در جذب مخاطب موفق هستند

اسدی تاکید کرد: البته استان با استان فرق دارد در برخی از استان ها ممکن است مخاطب کم و در برخی دیگر بالا باشد؛ به طور مثال در استانی که برنامه های محلی پخش می کند نسبت به جاهای دیگر که این برنامه راندارند مخاطبانشان بیشتر است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر شبکه های استانی نتوانند از طریق فضای مجازی مخاطبان خود را جذب کنند باید به تولید برنامه های متنوع بپردازند و یا در راستای شناساندن استان فعالیت هایی داشته باشند و در صورت عدم موفقیت مخاطبان خود را از دست می دهند. اگر بخواهند مخاطب خود را ازدست ندهند باید به مستند و برنامه های مخصوص آن استان که برای مردم جذاب، آموزنده و آگاهی بخش باشد، بپردازند.

شبکه استان های مرزنشین در خطر هستند

وی ادامه داد: یکسری مسائلی وجود دارد که در صورت رعایت آن ها امکان حفظ مخاطب و حتی افزایش مخاطب وجود دارد اما اگر مورد توجه قرار نگیرند و فقط به بازنشر اخبار و اطلاعات تهران بپرازند حتما مخاطبان خود را از دست خواهند داد.

اسدی با اشاره به شبکه های استان های مرزی خاطرنشان کرد: افرادی که در مرزها و استان های مرزی زندگی می کنند بیشتر به تماشای اخبار و برنامه های شبکه های برون مرزی می پردازند و توجهی به شبکه های استانی ندارند.

وی ادامه داد: این موضوع برای استان های مرزنشین خطر است زیرا ممکن است افکار و آداب و رسوم شان تحت تاثیر شبکه های برون مرزی فراموش شود و آنها را از دست بدهند.

صدا و سیما باید برنامه متنوع تهیه کند

اسدی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی دارید برای رفع این معضلات، گفت: صدا و سیما باید برنامه ها و سیاست گذاری های متنوع و قوی داشته باشد و در این زمینه سرمایه گذاری کند تا برنامه های تخصصی برای مردم آن استان داشته باشد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: صدا و سیما باید براساس نیازهای آن منطقه اخبار و اطلاعات تولید و منتشر کند اگر براساس نیازها آن منطقه اطلاعاتی پخش نشود مسلما این موضوع باری حل نمی شود برای شبکه های استانی مثمر ثمر نخواهد بود.

901/900

کد خبر: 843489

وب گردی

وب گردی