توافق احزاب هلند برای تشکیل دولت

رهبران چهار حزب اصلی هلند امروز (دوشنبه) اعلام کردند، بعد از ماراتون ۲۰۸ روزه مذاکرات میان این احزاب سرانجام بر سر برنامه‌ای برای تشکیل یک دولت ائتلافی راست میانه‌رو تحت نخست وزیری مارک روته توافق کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، الکساندر پچتولد، رهبر حزب میانه‌روی D۶۶ گفت: دولت جدید هلند قرار است بعد از چند سال ریاضت اقتصادی سرانجام با کاهش مالیات‌ها به رای دهندگان پاداش بدهند.

پچتولد به خبرنگاران گفت: ما در حال خروج از بحران هستیم و می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم و اکنون می‌توان مالیات‌ها را کاهش دهیم.

انتظار می‌رود فردا مارک روته رسما به همراه رهبران چهار حزب دموکرات مسیحی، D۶۶ و حزب اتحاد مسیحی از برنامه دولت جدید ائتلافی هلند رونمایی کنند.

امروز رهبران چهار حزب اصلی هلند ابتدا در نشستی به بررسی توافق پرداخته و سپس به دفاتر پارلمانی خود رفتند تا پیش‌نویس توافق را در اختیار قانونگذاران احزابشان که ممکن است اصلاحاتی جزئی در آن اعمال کنند، قرار دهند.

آخرین انتخابات هلند در ۱۵ مارس برگزار شد که تنها یک اکثریت بسیار شکننده با یک کرسی در اختیار این ائتلاف در مجلس سفلی پارلمان قرار گرفت.

این نتیجه موجب شد که ائتلاف مارک روته با حزب چپ میانه‌روی کارگر پایان یابد.

روته که در آستانه تشکیل سومین ائتلاف حاکم خود در هلند قرار دارد امروز گفت: من بسیار خوشحال هستم. درست امروز که تشکیل دولت جدید در این دوره طولانی‌ترین دوره مذاکرات را نسبت به مذاکرات دولت قبل طی کرده ما توافق را به دست آوردیم.

این چهار حزب تلاش داشتند تا توافقی به دست آورند که به شکلی عادلانه توقعات همه قانونگذاران آن ها را در نظر بگیرند.

به مجرد آنکه توافق تشکیل دولت ائتلافی جدید رسما ابلاغ شود روته باید انتصاب وزیران را آغاز کند و انتظار می‌رود که ائتلاف جدید اواخر ماه جاری میلادی تحت نظر پادشاه هلند نهایی شده و سوگند یاد کند.

کد خبر: 844650

وب گردی

وب گردی