حاجی بابایی: بهره وری،آب وخاک موضوع های اساسی در توسعه کشاورزی هستند

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کشور با اشاره به دو موضوع مهم آب و خاک در زمینه کشاورزی که موثر هستند، گفت: در بحث آب باید کشت به گونه ای تعریف شود که در طول پنج سال میزان مصرف آب،از ۸۸ میلیارد مترمکعب ، ۱۱ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کند،در همین راستا دولت موظف شده است در طول یک سال الگوی کشت را ارائه دهد.

به گزارش ایسکانیوز، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کشور در همایش ملی سیب زمینی که در همدان تشکیل شد گفت: دربرنامه ششم توسعه پیش بینی شده است در بخش کشاورزی باید به سمتی حرکت کنیم که ۹۵ درصد محصولات اساسی و مورد نیاز ،در داخل کشور تولید شود.

وی افزود:نکته اصلی این است که ،این ۹۵ درصد باید تولید کالاهای اساسی با کیفیت صادراتی باشد و نکته بعدی این است که باید به سمت تجاری بودن،کشاورزی برویم.

حاجی بابایی تاکید کرد:باید به سمت تقویت و توسعه صادرات حرکت کنیم،بهره وری، آب وخاک این کلیدهای اساسی محصولات کشاورزی در کشور است.

رئیس کمیسیون تلفییق برنامه ششم توسعه کشور گفت: اهدافی معین در برنامه ششم در بخش کشاورزی باید به صورت ویژه پیگیری شوند،در این زمینه دولت در بخشی خوب کار کرده است، ولی نقش بخش خصوصی بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: تولید محصولات کشاورزی باید در در پایان برنامه ششم توسعه به ۱۴/۵میلیون تن برسد،در واقع اگر قرار است به امنیت صادرات برسیم،باید این ارقام پیگیری شود.

نماینده مردم همدان گفت:در تولید سیب زمینی این نکات از چند منظر قابل توجه است.

وی در تبیین این موضوع تاکید کرد: چهار میلیون ونهصد وهشتاد وهشت هزار تن تولیدات سال پایه یعنی سال ۹۳ داشته ایم، ولی براساس آمار اعلام شده، دویست وهشتاد وچهار هزارتن،در پایان ۹۵،با رقم حدود ۵ میلیون تن،یعنی یک بیستم،وضعیت خوب ومناسبی را داریم که باید این رقم در پایان برنامه پنج ساله باید ،به ششصد هزار تن افزایش پیدا کند.

حاجی بابایی گفت:باید به سمتی حرکت کنیم که کشاورز احساس امنیت بکند،کشاورز از یک سو درد و رنج کشت را دارد و از سوی دیگر درد ورنج بازاریابی وعرضه محصولات را باید تحمل کند،به همین دلیل دولت در برنامه پنج ساله باید به سمتی حرکت کند و برنامه جامعی تعریف کند و ردیف مستقلی را در نظر بگیرد که صد درصد خریدهای تضمینی در کشور شکل بگیرد.

حاجی بابایی اظهار داشت؛هیچ کشاورزی در کشور دغدغه این که بازار فروش محصولاتش چه خواهد شد را نباید داشته باشد.

وی با اشاره به دو موضوع مهم آب و خاک در زمینه کشاورزی که موثر هستند،اشاره کرد و گفت: در بحث آب باید کشت به گونه ای تعریف شود که در طول پنج سال میزان مصرف آب،از ۸۸ میلیارد مترمکعب ، ۱۱ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کند،در همین راستا دولت موظف شده است در طول یک سال الگوی کشت را ارائه دهد.

حاچب بابایی افزود: الگوی کشت یعنی در هر منطقه چه محصولی برای کشت مناسب است،بومی سازی کشت بر اساس اقلیم به گونه ای که بیشترین بهره وری را داشته باشد‌.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت:سالانه باید ۵۰۰ هزار هکتار خاک کشاورزی ، برای کشت بهینه سازی شود.
ایشان افزود؛مبحث اساسی دیگر بهره وری است؛اگر قرار است اقتصاد ۸ درصد رشد کند،۲/۸ درصد مربوط به بهره وری است، که فقط از طریق اعمال اقتصاد مقاومتی مسیر نمی شود.

وی تاکید کرد: در کنار تولیدات کشاورزی توجه ویژه به بخش خصوصی و صنایع تبدیلی؛ وبهره وری قیمت افزوده باید برای سیب زمینی شکل بگیرد،یک میلیون تن سیب زمینی،در استان همدان کشت می شود،اگر تبدیل شود،چقدر می تواند در کشور موثر باشد.


نماینده مردم همدان،گفت:اگر چهارصدهزار میلیارد تومان از سوی بانکها سرمایه گذاری شود؛ در این رقم نسبت به استانهای دیگر وضع بسیار خوبی داریم،اما نسبت به آنچه باید باشد،فاصله داریم

وی اظهار داشت: در استان همدان در برنامه ششم باید ۵هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری شود،سهم بخش کشاورزی حداقل باید یک پنجم سرمایه گذاری بانکها را به خود اختصاص دهد.

وی گفت: این مبلغ یعنی حدود هزار میلیارد تومان در زمینه کشاورزی باید در همدان سرمایه گذاری شود،

حاجی بابایی،بیان داشت: باید استان همدان؛به سمت بهره وری وصنایع تبدیلی و واگذاری امور به بخش خصوصی پیش برود .

وی در تبیین این موضوع گفت: انجمن هایی که در این زمینه تشکیل می شود نقش بسیار اساسی دارند،باید به سمتی حرکت کنیم که قطب سیب زمینی کشور را در همدان تثبیت کنیم و تمام صنایع تبدیلی همراه را در این زمینه فعال کنیم.

901

کد خبر: 846034

وب گردی

وب گردی