ایسکانیوز: اسناد به دست آمده از خانه یکی از فرماندهان داعش در عراق برای نخستین بار سازمان داخلی تحت رهبری «ابوبکر البغدادی» را فاش کرده است.


به گزارش روزنامه تلگراف اسناد به دست آمده از منزل «ابوعبدالرحمان البیلاوی» که در حملات هوایی آمریکا کشته شد، نشان می‌دهد که چگونه داعش از یک جریان شبه‌نظامی به یک دولت تمام عیار تبدیل شده است که اداره چهار میلیون نفر از ساکنان مناطقی را که تحت تصرف آن هستند به خوبی انجام می‌دهد و مانند هر دولت دیگری می‌تواند خدماتی همچون گاز، آب، خوراک و... را برای آن‌ها تامین کند.


بنا به اسناد کشف شده از منزل البیلاوی، رهبری داعش از حضور دو معاون و هفت وزیر که کابینه دولت اسلامی (خلافت اسلامی) را تشکیل می‌دهند، بهره می‌برد.


کابینه داعش چگونه است؟


دو معاون اول بغدادی مدیریت داعش در سوریه و عراق را برعهده دارند و به ترتیب «معاون امور سوریه» و «معاون امور عراق» خوانده می‌شوند. هفت وزیر دیگر کار اداره هفت منطقه‌ای را برعهده دارند که داعش دست به تقسیم اداری آن‌ها زده است.


برمبنای این گزارش، ابوبکر البغدادی خلاف رهبران سابق جریان‌های رادیکال مذهبی در منطقه خاورمیانه که یک رهبری کاملا متمرکز را حفظ کرده بودند، با برقراری یک نظام رهبری غیرمتمرکز تلاش کرده تا هم ضربه‌پذیری جریان تحت امرش را پایین آورد و هم تحرک این جریان را در مناطق تازه تصرف شده حفظ کند.


شاخه اجرایی دولت «خلافت اسلامی» که با عنوان «امارت» شناخته می‌شود شامل ابوبکر البغدادی، دو معاون او و شماری از مشاورانش می‌شود.


ابوالانباری و ابومسلم الترکمانی که نام واقعی‌اش احمد عبداله است دو معاون ابوبکر البغدادی هستند که به ترتیب کار اداره سرزمین‌های تحت تصرف داعش در عراق و سوریه را برعهده دارند.


این گزارش می‌نویسد که این دو معاون نقش زیادی در پیشروی‌های داعش داشته‌اند و به ویژه حضور آن‌ها باعث تداوم قدرت البغدادی در نزاع‌های سیاسی داخل جریان داعش شده است.


وزیران داعش مشغول به چه کاری هستند؟


هفت وزیر کابینه داعش دستورات را از رهبری داعش به فرماندهان هر ولایت که کار اداره شوراهای محلی را برعهده دارند منتقل می‌کنند. شوراهای محلی، یک دولت کوچک در دولت بزرگ داعش به حساب می‌آیند. این شورا بازوی اجرایی فرماندهان هر ولایت به شمار می‌رود.


علاوه بر این ها هر یک از هفت وزیر ابوبکر البغدادی اداره یک وزارتخانه مستقل را برعهده دارد. «ابوصالح» امور مالی نواحی تحت کنترل داعش در عراق را برعهده دارد. «مدیریت امور عمومی» به «ابوعبدالقدر» واگذار شده است. اداره «دستگاه امنیتی» به یکی از نزدیکان ابوبکر البغدای یعنی «ابوعلی» سپرده شده است.


داعش یک اداره مستقل برای مدیریت امور زندان‌ها و زندانیان تاسیس کرده است و سکان آن را به «ابومحمد» با اسم واقعی «بشار اسماعیل الحمدان» واگذار کرده است.


وظیفه مهم سازمان‌دهی به جنگجویان خارجی که از سراسر دنیا به داعش می‌پیوندند بر عهده «عبدالله احمد المشدانی» است و اداره ارتباطات داخلی میان دستگاه‌ها و شوراهای مختلف داعش هم به «ابوهاجر العاصفی» واگذار شده است.


سازمان اداری داعش البته به این نه نفر خلاصه نمی‌شود. 24 والی هم در خدمت داعش هستند تا به ترتیب اداره 12 منطقه در سوریه و 12 منطقه در عراق را انجام دهند. هر یک از این 24 نفر، افرادی را به عنوان «اعضای» شورای محلی انتصاب کرده‌اند که در واقع دستگاه اجرایی او در مدیریت هر منطقه به حساب می‌آید.


دستمزد داعشی‌ها چقدر است؟


گفته می‌شود نزدیک به 25 هزار نفر در خدمت داعش هستند که نقش‌های مختلفی از مدیریت کلان تا شرکت در نبردهای میدانی را برعهده دارند. به نظر می‌رسد هزار نفر از مجموع نیروهای داعش فرماندهان میانی و عالی رتبه باشند. احتمالا نوسان حقوق پرداختی در میان نظامیان داعش از 300 تا 2000 دلار باشد.


مهمترین نهاد اداری داعش چیست؟


شورای داعش کار نظارت بر اجرای آن دسته از قوانین مذهبی را دارد که ابوبکر البغدادی آن‌ها را درست می‌داند. شورای داعش گزارش‌هایش را از چگونگی اجرای قوانین مذهبی را در قلمرو تحت کنترل داعش به ابوبکر البغدادی می‌دهد. ابوبکر البغدادی، دکترای الهیات از دانشگاه بغداد دارد و مسلط به فقه سنی به نظر می‌رسد.


نباید ناگفته گذاشت که شورای مذهبی داعش، عالی‌ترین نهاد در سازمان اداری این جریان شبه نظامی به شمار می‌رود. این شورا این اختیار را دارد که اگر مدیریت البغدادی در راستای اهداف داعش نبود حکم به برکناری او و انتخاب فرد جدید بدهد.


پیشتر گمانه زنی‌ها و گزارش‌های مختلفی از سازمان داعش منتشر شده بود. با وجود این ، از آن جا که اطلاعات اخیر از مدارک موجود در منزل یکی از رهبران ارشد داعش به دست آمده است از اطمینان بیشتری برخوردار هستند. این سازمان‌دهی به خوبی نشان می‌دهد که چگونه ابوبکر البغدادی با توزیع کنترل شده قدرت توانسته است تحرک غیرقابل انتطاری به جریان تحت رهبری‌اش بدهد.


کد خبر: 84689

وب گردی

وب گردی