کار نهضت آزادی در ۸ سال جنگ تحمیلی نق زدن بود

مدیر مسئول روزنامه جوان روز گذشته در نشست دانشجویی نهضت آزادی، آزادی یا التقاط که توسط انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: کار نهضت آزادی در جریان ۸ سال جنگ تحمیلی نق زدن و دادن اطلاعات کشور به عراق بود.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان روز گذشته در نشست دانشجویی نهضت آزادی، آزادی یا التقاط که توسط انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: بازرگان به اسلام سیاسی اعتقاد داشت اما اعتقاد او در عرصه نظر بود. با این وجود نهضت آزادی به علت اینکه تحصیل‌کرده و متخصص بودند به قدرت رسیدند و البته امام هم نسبت به اینکه روحانیت در عرصه اجرایی وارد شوند اعتقادی نداشتند.

وی افزود: در مدت ۸ ماهی که نهضت آزادی دولت را اداره کرد تنها چیزی که در دولت جمهوری اسلامی حاکم نبود انقلابی گری بود و این خیلی مهم است که یک انقلاب اسلامی پیروز شده و دولتش انقلابی نبوده است.

مدیر مسئول روزنامه جوان گفت: منظور از اینکه دولت جمهوری اسلامی در اول انقلاب انقلابی نبوده این است که این دولت در بحث فرهنگی کاملاً به تساهل معتقد بود، کاملاً به آمریکا اعتقاد داشت و در تجزیه طلبی در کردستان و سیستان و بلوچستان اعتقادی به اقتدار برای حفظ وحدت و یکپارچگی سرزمینی نداشت.

گنجی خاطرنشان کرد: زمانی که کشور با مسئله تسخیر لانه جاسوسی مواجه شد مرحوم بازرگان به عنوان رئیس دولت با این اقدام مخالف بود و پیش از آن نیز گفته بود که اگر این اتفاق بیفتد من استعفا می‌دهم.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی شاخص و میزان کسانی است که بر کرسی انقلاب نشسته اند، اضافه کرد: به دنبال تسخیر لانه جاسوسی دولت بازرگان بلافاصله استعفا کرد و امام نیز بلافاصله استعفای آنها را پذیرفت البته پیش از این هاشمی، رهبر معظم انقلاب، شهید بهشتی و اردبیلی نیز در خصوص عملکرد دولت موقت نامه های تندی به امام نوشته بودند.

وی افزود: با شناخت می‌گویم که حملاتی را که امام خمینی به نهضت آزادی داشته به صدام و شاه نداشته و این خیلی مهم است. در واقع وقتی که اسناد لانه جاسوسی را بررسی کردند مشخص شد که هم در آنجا طراحی کودتا صورت گرفته و هم بررسی شده که دولت موقت چه مشکلاتی دارد. موضوع دیگری که با بررسی اسناد لانه جاسوسی مشخص شد این بود که اعضای نهضت آزادی از جمله آقای مرحوم بازرگان، محمد توسلی که الان جایگزین ابراهیم یزدی شده با نام مستعار محمد توکلی و مرحوم یدالله سحابی پدر
در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب یعنی تابستان و پاییز سال ۵۷ در سفارت آمریکا و در منازل شخصی در منطقه دروس تهران با وابستگی اطلاعاتی سفارت آمریکا جلسات متعددی داشتند، در واقع چون آمریکا یی ها برآورد کرده بودند که شاه چوننی است به همین دلیل جریان نهضت آزادی را داشتند به عنوان بدیل آماده می‌کردند. بر این اساس وقتی که اسناد لانه جاسوسی بیرون آمد امام خمینی برآشفت و تا روزی که از دنیا رفتند نهضت آزادی را رها نکردند و حتی سه ماه قبل از فوتشان نیز بیان کردند که من سخت معتقدم که آنها یعنی نهضت آزادی به چیزی کمتر از انحراف انقلاب و تمام اصول و حرکت به سوی آمریکای جنایتکار قناعت نمی کند.

مدیر مسئول روزنامه جوان گفت: امام خمینی گفتند که امروز هیچ تاسفی نمی خورم که نهضت آزادی در کنار ما نیستند چون از اول هم نبودند و ما هنوز چوب اعتماد فراوان خود به گروه ها و لیبرال ها را می خوریم.

گنجی اضافه کرد: امام در طول حیات خود ۱۱ بار از واژه لیبرال‌ها استفاده کردند که دقیقاً این ۱۱ بار برای نهضت آزادی به کار رفته است.

وی تصریح کرد مشکل نهضت آزادی و علت اینکه نتوانستند با امام همراهی کنند بر سر تشکیل نظام دینی بود در واقع بازرگان معتقد به اسلام سیاسی بود اما وقتی که جمهوری اسلامی شکل گرفت و این نظام عملیاتی شد دیگر نتوانست امام را همراهی کند. مبنای بازرگانی مبنایی بود که در غرب یاد گرفته بود و آن هم اسلام لیبرال بود.

گنجی اظهار کرد: بازرگان خود می گوید که فرق من با امام این است که امام ایران را برای اسلام و من ایران را برای ایران می خواهم.

مدیرمسئول روزنامه جوان گفت: وقتی که قانون اساسی نوشته شد بازرگان نزد امام رفت و گفت من نمی گذارم که ولایت فقیه وارد قانون اساسی شود و حتی گفت که خبرگان را هم منحل می‌کند که امام در پاسخ به او گفتند "پاشو برو پی کارت تو چه کاره هستی که خبرگان را منحل کنی".

وی افزود: کار نهضت آزادی در جریان ۸ سال جنگ تحمیلی نق زدن و دادن اطلاعات کشور به عراق بود.

گنجی بیان کرد: موضوعی که نشنیده اید این است که اسرای عراقی در همین اردوگاه حشمتیه می گفتند که ما مسائل داخلی ایران و چالش هایی که این کشور ممکن است به خاطر آنها جنگ را رها کند از نشریه میزان نهضت آزادی می خواندیم.

گنجی اضافه کرد: بازرگان انسان اخلاقی بود و وقتی که فوت کرد رهبر معظم انقلاب نیز برای او پیام دادند در واقع بازرگان برای اینکه در قدرت بماند به هر چیزی متوسل نشد و به هر لجن مالی نرسید منتهی به اسلام سیاسی باور نداشت.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در ۲۴ آذر سال ۸۷ در دانشگاه علم و صنعت فرمودند که فتح لانه جاسوسی در پرونده دانشجویی کشور است و این پرونده آدم ها نیست چون آدم ها به هر سمتی ملق می‌خورند افزود: جریانی که لانه جاسوسی را فتح کرد همان جریانی است که استکبار ستیز بود.

مدیرمسئول روزنامه جوان گفت: در بخشی از کتاب روش و نیازمندی های جریان شناسی بیانیه های دفتر تحکیم وحدت طیف

علامه را که طی سی سال منتشر شده اند آورده‌ام در این بیانیه ها دفتر تحکیم از فلسطین، جنبش های آزادیبخش، مستضعفین، مهدویت و ولایت مطلقه فقیه به تکثر گرایی و پلو لاریسم رسیده است.

وی بیان کرد: بعد از ارتحال امام خمینی اتفاقی که افتاد این است که برخی از نخبگان چپ که هاشمی هم از آن ها دل خوشی نداشت رفتند و کار تئوریک را شروع کردند. آنها در ماهنامه کیان به نقد تئوریک از دین و به موضوعاتی همچون خاتمیت، عصمت، نبوت، ولایت مطلقه فقیه، نظام سیاسی اسلام، رابطه علم و دین، دین و سیاست، اخلاق و دین و اخلاق و سیاست پرداختند.

وی اظهار کرد: جریانی که به کار تئوریک پرداختند متأثر از روش های پست مدرن علوم انسانی جدید بودند که در این روشها نظریه و روش هر دو یکی است و مبنای همه آنها معرفت سیال و شالوده شکن است و بر اساس آن هیچ ذاتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دگردیسی جریان چپ در کشورمان معرفتی بوده است، افزود: معرفت دینی ما معرفت ذاتی است اما جریان چپ به اینجا رسیدند که نظام اسلامی جواب نمی دهد به همین دلیل به لوتر رسیدند و گفتند که نظام دینی استبداد دینی و دیکتاتوری صالحان است و بعد رفتند و مفاهیمی مانند ملت را مطرح ساختند و پس از آن شماره ایران برای همه ایرانیان را طرح کردند.

مدیر مسئول روزنامه جوان با بیان اینکه دفتر تحکیم وحدت طیف علامه ۴۰ تا ۵۰ دفتر در داخل کشور داشت و زیر سلطه جبهه مشارکت و نهضت آزادی بود افزود: دفتر تحکیم وحدت طیف علامه در دانشگاه تهران که چپ سنتی اما با مشی روشنفکری است با مابقی دفاتر تحکیم وحدت متفاوت بوده اما آنچه که از آن تعجب کردم این بود که این دفتر برای ابراهیم یزدی مراسم برگزار کرد.

گنجی اظهار کرد: از کسی که امروز جایگزین ابراهیم یزدی شده است باید پرسید که شما چرا با نام توکلی با سفارت آمریکا ارتباط داشته اید و جایگاه شما در اسناد لانه جاسوسی کجاست.

وی با بیان اینکه بخشی از اصلاح‌طلبان هستند که بین قدرت و دانشگاه در حال رفت و برگشت هستند، اضافه کرد: روشنفکری و سیاست ورزی هیچ جا با هم جمع نمی شود چرا که نمی توان هم به عرصه قدرت آمد و هم روشنفکر بود چون روشنفکر باید نق بزند و تحول خواه و آزادیخواه باشد اما حکومت هزار گونه مصلحت و سر مگو دارد. قصه این است که این طیف از اصلاح طلبان هرکسی، هر چیزی، هر رویکردی، هر فردی و هر اقدامی که با سیاست‌ها و رویکردهای نظام مخالف باشد از آن حمایت می کنند. می توانم قسم بخورم که اگر نظام جمهوری اسلامی با رفراندوم کردستان عراق صددرصد موافقت می‌کرد آقای زیباکلام می‌آمدند و مخالفت می‌کردند. تردید نکنید که این یک قاعده است و کاری هم ندارند که کارشان درست است یا اشتباه می کنند.

وی بیان کرد: وقتی که اصغرزاده دنبال جنازه ابراهیم یزدی است و سرش را پایین انداخته معلوم است که از گذشته خودش پشیمان است و این پشیمانی را هم قبلاً اعلام کرده است. واقعیت این است که اگر یزدی مورد تایید جمهوری اسلامی بود تردید نکنید این ها در تشییع جنازه او شرکت نمی‌کردند همانگونه که در تشییع جنازه شهید حججی شرکت نکردند.

گنجی اظهار کرد: اصغرزاده از فردای تسخیر لانه جاسوسی به عنوان فرمانده سپاه قزوین منصوب شد اما نمی خواهم بگویم که این مسئولیت پاداش او برای مشارکت در تسخیر لانه جاسوسی بوده است در هر حال او برای یک مدتی در سپاه ماند ولی وقتی که می بینند مسیر را اشتباه آمده از سپاه استعفا داد و بیرون آمد. همین آقا در اوایل اصلاحات جمله معروفی دارد مبنی بر اینکه می شود علیه خدا هم راهپیمایی کرد با این وجود نباید به این‌ها اتهام سیاسی بزنیم و بگوییم ضد انقلاب و ضد ولایت فقیه هستند چون چرخش آنها معرفتی است.

وی بیان کرد: برخی از اینها آدم‌های ساده زیستی هم هستند شاید باور نکنید که به لحاظ فردی هم آدم‌های متشرعی هستند و خودشان نماز می‌خوانند و خانواده شان هم محجبه هستند.

وی افزود: آقای بهزاد نبوی و تاجزاده آدم های ساده زیستی هستند اما مشکل دستگاه معرفتی آنهاست که به آنها می می‌گوید ولایت فقیه همان دیکتاتوری است.

گنجی با بیان اینکه ما امام حسین (ع) نیستیم که ۷۰ نفر آدم داشته باشد که همه چهره برافروخته و آماده شهادت باشند؟ افزود: ما یک ملتی هستیم که شاید برخی‌ها نخواهند انقلابی باشند اما حکومت وظیفه اش است که حق آنها را محترم بشمارد. رهبر معظم انقلاب هم در نماز جمعه تهران فرمودند در این کشوری کسانی زندگی می کنند که نه انقلاب را و نه نظام و نه رهبری را قبول ندارند این یک عقیده است این عقیده ای محترم است.

وی با بیان اینکه امام فرمود تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرال ها بیفتد افزود: نهضت آزادی چیست امروز آقای مرعشی و کرباسچی رسما اعلام کردند که ما لیبرال مسلمان و شبیه حزب توسعه و عدالت ترکیه هستیم. دز هر حال نهضت آزادی مرزدارد اما الان هم اینها که در حاکمیت و در قدرت هستند خودشان می‌گویند ما لیبرال هستیم.

لازم به ذکر است؛ این نشست قرار بود که در قالب مناظره برگزار شود اما هیچ یک از گزینه های اصلاح طلب حاضر به مناظره نشدند.

کد خبر: 847124

وب گردی

وب گردی