ولایتی:اقتدار ایران با مدیریت مقام معظم رهبری بوجودآمد/حدادعادل:انقلاب ایران را یک شخصیت فرهنگی رهبری می‌کند/رهبر:مقام معظم رهبری ترویج ناامیدی را خلاف می‌دانند

کتاب «منظومه فکری حضرت ­آیت‌الله خامنه‌ای» در همایش زعیم ذوفنون با حضور دکتر علی اکبر ولایتی و جمعی از مسئولان اجرایی و دانشگاهی ­رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «منظومه فکری حضرت ­آیت‌الله خامنه‌ای» در واقع اثری درباره منظومه فکری مقام معظم رهبری است که با کمک محققان گردآوری شده است. در ابتدای همایش «زعیم ذوفنون» از این کتاب و با حضور دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیأت امنا و هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه رونمایی شد.

همایش زعیم ذوفنون و رونمایی از اثر فاخر منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه ای (دام ظله) عصر دیروز دوشنبه 24 مهر ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

**دکتر ولایتی: ایران اسلامی با مدیریت مقام معظم رهبری به اوج اقتدار رسیده است

بنا بر این گزارش در ابتدای همایش «زعیم ذوفنون» دکتر علی اکبر ولایتی، گفت: یکی از بخش‌های مهم این کتاب، حوزه سیاست خارجی است که ما سال هاست در خدمت رهبری بوده و هستیم و در این سال ها گوشه‌هایی از تدابیر سیاستی ایشان را از نزدیک شاهد بوده‌ایم.

دکتر ولایتی تاکید کرد: در دوره رهبری مقام معظم رهبری اقتدار ایران اسلامی به حدی رسیده که بعد از تاریخ اسلام و در تاریخ ایران از بعد از سلسله صفویه تاکنون چنین اقتداری نبوده و پایه‌گذار این اقتدار حضرت امام خمینی(ره) و رهبری هوشمندانه ایشان بوده است.

وی افزود: امروز به استشهاد دوستان و غیردوستان، ایران مقتدرترین و تاثیرگذارترین کشور در منطقه است و این معلول سلسله تدابیر است و بیش از 50 درصد از این تدابیر سیاست خارجه است که در سیاست خارجی رهبر انقلاب راهبردی دارند که پایه های آن از قبل انقلاب در ذهن ایشان شکل گرفت.

رئیس هیأت امنا و هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای نمونه، کتاب‌هایی که مقام معظم رهبری قبل از انقلاب از سید قطب که از رهبران اخوان المسلمین بوده ترجمه کرده‌اند که ترجمه این کتاب‌ها و تاثیرپذیری از تفکر وحدت اسلامی سید قطب، ایشان را به این جهان بینی رساند که باید وحدت اسلامی را ترویج دهند و کشور ایران سردمدار وحدت مسلمانان در جهان هست.

وی ادامه داد: کتاب دیگری که رهبری قبل از انقلاب خوانده و ترجمه کرده است، نقش مسلمانان در استقلال هند است.

دکتر ولایتی تقویت استقلال جمهوری اسلامی را تبلور شعار نه شرقی نه غربی دانست و تصریح کرد: بعد از انقلاب رهبری تفکراتی را داشته‌اند که در مسیر استقلال کشور ایران حرکتی مستمر داشته است و سیاستگذاری‌های استقلال کشور تحت تاثیر از شعار نه شرقی نه غربی که امام (ره) مطرح کردند.

وی افزود: درست که امروز این دو قطب شرقی و غربی وجود ندارد، اما این شعار به عنوان نماد است و حفظ این شعار همان استقلال کشور در طول تاریخ ایران است.

دکتر ولایتی با اشاره به تاریخ گذشته ایران اظهار داشت: در طول تاریخ، ایران تحت نفوذهای مستقیم و غیرمستقیم بوده است؛ مثل نفوذهایی مانند نفوذ انگلستان و یا نفوذهایی در خانواده‌های سلطنتی و پهلوی بوده است.

وی با اظهار تاسف نسبت به رواج غرب زدگی قشر تحصیلکرده گفت: بعد از کودتای 28 مرداد و خصوصاً بعد از جنگ تحمیلی نگاه‌های غرب‌گرایانه‌ای داشته ایم. برخی مسئولین نگاهشان این است که ایران باید از فرق سر تا نوک پا فرنگی شود که جلال آل احمد با نوشتن دو کتاب مهم به مبارزه با این تفکر برخاست.

رئیس هیأت امنا و هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: رهبر انقلاب اختصاصاً یک مطلبی مطرح کردند و ما داریم در این مسیر حرکت می‌کنیم؛ آن هم نگاه به شرق است که در مسیر آن امروزه دیگر سلطنت روسیه قرار ندارد. نگاه به شرق اختصاص به رهبری دارد و رهبری با این دیدگاه در حوزه‌های مختلف سیاست‌های نظام جلو بردند.

ولایتی به تحریم‌های ظالمانه علیه کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه اقتصادی ایشان تمرکز ویژه‌ای به شرق دارند و در دوران تحریم‌ها که برخی از آنها هم اکنون وجود دارد خصوصاً سال 1394 که ما در تحریم بودیم میزان مبادله کشور با چین، 52 میلیارد بوده است.

وی در ادامه به حوزه دفاعی کشور اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب خطوط دفاعی کشور را به خارج از مرزها برده‌اند. در یکی از مکتوبات داعش به صراحت نوشته شده بود که هدف حضور ما در منطقه از بین بردن ایران است، ما برای دفع خطر اسرائیل باید در حیاط خلوت صهیونیست‌ها حضور داشته باشیم.

دکتر ولایتی در ادامه افزود: امروز در خبرها خواندیم که دولت مرکزی عراق کرکوک را به دست آورده است. این اقدام ارزشمند کمر جدایی طلبان خصوصاً بارزانی را شکسته چرا که 90 درصد نفت منطقه عراق در کرکوک است. اکثریت مردم کرد با شرافت از سرزمین‌های اسلامی دفاع کرده و می کنند و اگر قرار باشد حمایتی صورت بگیرد قطعاً از بارزانی حمایت نمی‌شود.

وی با اشاره به مواضع رهبری نسبت به جدایی اقلیم کردستان، گفت: اینکه رهبری فرمودند اگر این جدایی صورت بگیرد اسرائیل دوم تشکیل می‌شود، قطعا همین است. ما در طول تاریخ کمتر شاهد بوده‌ایم که پرچم اسرائیل را در این نقطه از منطقه علم کنند.

دکتر ولایتی حضور ایران در برخی کشورها را ضامن امنیت و استقلال کشور دانست و اظهار کرد: زمانی نخست‌وزیر اسرائیل در اروپا گفته بود ما اگر به هسته ایران حمله کنیم حزب‌الله خاک ما را به توبره می‌بندد و از اروپا می‌خواست که آنها به هسته کشور ما حمله کنند. این که برخی می‌گویند ما در منطقه چه می‌خواهیم را باید اینگونه جواب داد که دشمن در منطقه ما چه می‌خواهد؟!

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل خاطر نشان کرد: در زمان رهبری ایشان بحران‌هایی در منطقه پیش آمد که بی‌سابقه بود، فروپاشی شوروی، حمله عراق به کویت و یکی دیگر از این اقدام‌ها حمله آمریکا به عراق بوده است که ایشان با درایتی که داشتند شمال کشور ما را در نوع دیپلماسی خود به ثبات رسانده و دریای خزر را محفوظ نگه داشتند.

وی با اشاره به اینکه اولین کشوری که حمله عراق به کویت را محکوم کرد، ایران بود، افزود: یادم می‌آید در مجلس سوم تعداد زیادی از نمایندگان مجلس که بی‌توجه بودند درخواست کردند که ما با صدام متحد شویم و علیه آمریکا جنگی را آغاز کنیم که بنده با هدایت های رهبر انقلاب به مجلس رفتم و توضیحات مقام معظم رهبری درباره شرایط منطقه را ارائه دادم که با درایت ایشان این اقدام خنثی شد.

دکتر ولایتی افزود: آمریکا در منطقه شکست خورده است و در پی آن است تا اتحاد منطقه‌ای را که از برکات تدابیر رهبر انقلاب است را درهم بشکند.

وی گفت: غرب می‌خواهد، با فروش اسلحه و روشن کردن موتور تجزیه‌طلبی سلطه خود به منطقه را بازگرداند، شما شاهد بودید که تنها دو نفر در منطقه به ترامپ در خصوص سخنرانی‌اش تبریک گفتند؛ یکی اسرائیل بود و دیگری پادشاه عربستان.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در پایان با اشاره به تقسیم کار اروپا و آمریکا در موضوع برجام گفت: اینها دارند بین خود تقسیمی انجام می‌دهند، امروز هرکدامشان یک حرفی می‌زنند؛ اروپا و آمریکا متحد یکدیگر شده‌اند و می‌خواهند بدون ایران نقش خود را در منطقه اجرا کرده و منطقه را به آشوب‌های دیگر دچار کنند.

**دکتر رهبر: توجه به رهنمودهای رهبر انقلاب مشکلات اقتصادی را رفع می کند

دکتر فرهاد رهبر نیز در این مراسم نظام فکری مقام معظم رهبری را دارای جامعیت برای زندگی انسان دانست و گفت: این منظومه که دقیق‌ترین و جامع ترین موضوعات جامعه را مورد بررسی قرار می‌دهد اهداف نظام اسلامی را تشریح می کند.

وی با اشاره به هشدارهای رهبر انقلاب به مسئولین در خصوص مسائل اقتصادی، افزود: در باب استقلال اقتصادی، اقتدار اقتصادی مکرر شاهد راهکارهای عملیاتی ایشان هستیم. ایشان همواره بر مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید می کنند.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: ایشان مسئله اصلی کشور را مسئله اقتصاد می دانند و بر لزوم برخورداری از بصیرت اقتصادی تاکید دارند.

وی یکی از راهکارهای اساسی مقام معظم رهبری برای برون رفت از معضلات اقتصادی را توجه به اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و در ادامه افزود: نباید از حربه‌ها و حیله‌های اقتصادی دشمن غافل شویم و باید نسبت به اجرای اقتصاد مقاومتی حساسیت داشته باشیم.

دکتر رهبر توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و استفاده از اساتید را لازمه خروج از مشکلات اقتصادی دانست و گفت: رهبر انقلاب بارها به ترویج اقتصاد مقاومتی در بخش‌های اصلی نظام تاکید دارند و عنوان می‌کنند که تبعات مخرب تحریم را جدی بگیریم و از رقابت‌های سیاسی، حزبی که مخل اقتصاد کشور است بپرهیزیم.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: ریشه‌کن کردن فقر، جزو مهمترین تاکیدات رهبر انقلاب است که با مبارزه با فساد و پرهیز از اختلاف و پرهیز از تضادهای بنیادی شدنی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به امیدافزایی در کشور گفت: مقام معظم رهبری ترویج ناامیدی را خلاف می‌دانند و کسی که این کار را بکند رویکرد دشمن را عملیاتی کرده است.

وی به تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص توجه به بیکاری، خصوصاً بیکاری تحصیلکرده‌ها اشاره کرد و افزود: ایشان در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر بیکاری و معیشت مردم بسیار تاکید کرده اند و در راه رسیدن به اهداف نظام اسلامی، پیشرفت همه جانبه را پایه و اساس اقتصاد مقاومتی عنوان می‌کنند.

دکتر رهبر گفت: حضرت آیت الله خامنه ای طی یک سال گذشته 40 بار از واژه حمایت از تولید داخلی، 30 بار از واژه بیکاری مردم، 23 بار عبارت مبارزه با قاچاق و 14 بار از واژه دانش بنیان استفاده کرده اند که نشان دهنده توجه ایشان به مسئله اقتصاد و اجرای اقتصاد مقاومتی است.

**حداد عادل: مقام معظم رهبری شخصیتی بی‌بدیل است

در ادامه این مراسم غلامعلی حدادعادل، اظهار کرد: وقتی نام مقام معظم رهبری آورده می‌شود تصور بسیاری از افراد به سمت بارزترین بعد در شخصیت ایشان یعنی همان بعد فکری و فرهنگی می‌رود. وقتی شخصیت اشخاص ابعاد مختلفی داشته باشد معمولا یک بعد از این شخصیت برجسته می‌شود و سبب می‌شود که سایر ابعاد وجودی‌شان تحت شعاع این بعد برجسته قرار گیرد. یکی از همین اشخاصی که وجودشان ابعاد مثبت برجسته‌ای دارد رهبری است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است ادامه داد: خوشبختانه این انقلاب فرهنگی را یک شخصیت فرهنگی رهبری می‌کند. امروز در جامعه ما، مقام معظم رهبری در میان تمام دست‌پرورده‌های حوزه علمیه بی‌بدیل است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به فرهنگ، ارزش، عقلانیت در کتاب منظومه‌های فکری مقام معظم رهبری گفت: در این کتاب به مسائل فرهنگی و عقلانی روز به خوبی اشاره شده است. من فرهنگ را از راه شخصیت با فرد تعریف می‌کنم. یعنی فرهنگ یک هویت شخصی است بنابراین از این جمله به اهمیت هویت در جامعه می‌رسیم.

حداد عادل اظهار داشت: در جامعه‌ای که هویت خود را به خوبی حفظ کند تمامی کارهایش معنا می‌یابد. با توجه به این صحبت‌ها، طی یکی از گفته‌های مهم رهبری در جامعه یعنی عزت ملی می‌رسیم.

وی همچنین افزود: در گفتمان‌های عزت ملی یکی از مهمترین عنصرها در فرهنگمان است که رهبری در فرمایتشان به آن تاکید کرده است. حق طلبی، ظلم ستیزی و اخلاق از برجسته‌ترین عناصر فرهنگی مد نظر مقام معظم رهبر است.

حداد عادل به مسائل کلان فرهنگی مانند رابطه میان فرهنگ اسلامی، ایرانی و غربی که در جامعه ما بسیار به چشم می‌خورد اشاره کرد و یادآور شد: یکی از معماری‌های آیت‌الله خامنه‌ای تعیین جایگاه این سه فرهنگ در جامعه است. ایشان به تعیین رابطه فرهنگ اصلی جامعه و خرده فرهنگ‌ها توجه ویژه‌ای نشان دادند و به استقلال فرهنگی تاکید کردند.

وی ادامه داد: از مسائلی که رهبری در سال‌های اخیر بسیار به آن توجه کرده است فرهنگ عمومی جامعه است. ایشان به دنبال اصلاح و نقد فرهنگ عمومی یعنی همان سبک زندگی مردم مانند دروغ، خیانت، امانت‌داری و .... است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: رهبری از ابتدا تا سال‌های اخیر همواره به تولید گفتمان توجه ویژه‌ای نشان دادند. گفتمان بصیرت، جنبش نرم‌افزاری، جنگ نرم، مهندسی فرهنگی، نفوذ فرهنگی و سبک زندگی اسلامی از موارد تولید گفتمان‌های رهبری است.

حداد با اشاره به نقد رهبری نسبت به فرهنگ موجود در جامعه تاکید کرد: ایشان علاوه بر توجه به ارزش‌های آرمانی فرهنگ موجود در جامعه را نقد می‌کند و همواره با حکمت علمی و عملی که در رفتارشان مشاهده می‌شود نقد به گونه‌ای مطرح می‌کند که تاریخ انقضاء‌ ندارد و علاوه بر اینکه معایب را به درستی بیان می‌کند حواسشان جمع است که به هیچ‌وجه ملت خود را تحقیر نکند.

وی به بیمار بودن روشنفکری در ایران با توجه به سخنان رهبری اشاره کرد و افزود: ایشان روشنفکری که در ایران وجود دارد را از ابتدا بیمار می‌داند و همچنین پرچمدار پیشرفت علمی در کشور بوده است. رهبر معظم انقلاب همواره سعی کرده نسبت به همه علوم آگاهی داشته باشد و برای علوم جدید نیز تکیه‌گاه باشد.

حدادعادل خاطرنشان کرد: در کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب که یک بعد ایشان توجه چندانی نشده است و آن بعد توجه مقام معظم به هنر است. ایشان نسبت به سینما، موسیقی، معماری و ادبیات توجه ویژه‌ای دارند و در این حوزه‌ها کارشناس هستند.

**خسروپناه: رهبر انقلاب موسس فقه احکام راهبردی است

عبدالحسین خسروپناه نیز در مراسم رونمایی از اثر فاخر منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌‌ای، با اشاره به تکامل بخشیدن رهبری به اندیشه‌های امام خمینی(ره)، اظهار داشت: رهبری همواره اندیشه‌های امام خمینی را دنبال کرده و با خواندن این منظومه متوجه می‌شویم که ایشان موسس فقه احکام راهبردی است چرا که اندیشه‌های رهبری تنها به مبانی و راهبردها بسنده نکرده و تمامی سازمان‌ها، نهادها و فرهنگ‌ها نیز سرایت کرده است.

وی ضمن تشکر از مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری این همایش، گفت: کتاب منظومه فکری مقام معظم رهبری در مدت دو سال تدوین شد و چاپ این کتاب 6 سال طول کشید.

این محقق ادامه داد: این منظومه 4 بخش با عنوان‌های جهان بینی، نظام منشی، نظام اجتماعی و اهداف اجتماعی دارد که نشان دهنده اندیشه اجتهادی رهبر انقلاب است.

خسرو پناه افزود: تمامی مباحث رهبر معظم انقلاب در همه حوزه‌ها اجتهادی است و من حتی یک نکته یا ادعای ذوقی در اندیشه‌های ایشان ندیده‌ام چرا که ایشان همواره نظامند صحبت کردند یعنی اجزای صحبت‌هایشان یکدیگر را تکمیل می‌کند.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با اشاره به توحید محور بودن روح حاکم بر این کتاب گفت: روح این منظومه توحید، رکن منظومه مردم و قامتش تشکیل تمدن نوین اسلامی است.

**رشاد: رهبر معظم انقلاب به حیثیت اسلام توجه ویژه‌ای داشتند

در ادامه این مراسم حجت الاسلام علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن تشکر از دانشگاه اسلامی برای برگزاری این همایش اظهار کرد: در کتاب منظومه فکری مقام معظم رهبری به یک بعد از شخصیت ایشان یعنی مقام فقهی رهبر به درستی پرداخته نشده است. ما درباره مردی سخن می گوییم که تمامی شخصیت‌های ممتد را دارا است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از ذهنی منسجم و هوش سرشار برخوردار است که توانسته در حوزه‌های مختلف به لحاظ تکثر و تنوع نظریه‌هایی را بیان کنند که از وی یک شخصیت ممتاز جهانی بسازد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: رهبر معظم انقلاب، فقیهی مقتدر، جامعه نگر، نواندیش است که از قبل از انقلاب تاکنون در حوزه کلان و علوم تفسیری و تمامی حوزه‌های جامعه آثاری ارزشمند ارایه کردند که می‌توان به عنوان یک دایره المعارف از این آثار استفاده کرد چرا که وی در همه حوزه‌ها حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

وی افزود: رهبری علاوه بر شناخت تاریخ، به درک تحلیلی در تاریخ نیز رسیده‌اند که هر کسی چنین توانایی را ندارد. رهبر انقلاب علاوه بر تسلط کامل در حوزه فرهنگ و ادب، روابط بین‌الملل، مدیریت استراتژیک و راهبردی نیز مسلط هستند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: ‌رهبر معظم انقلاب تمامی گونه‌های هنر را به صورت فنی و تکنیکی می‌شناسد و در امور اجتهاد و فقهی نیز تبهور خاصی دارد چرا که معتقد هستند فقه باید حیاط انسان را بنا کند. همچنین در فتوا نیز به حیثیت اسلام بسیار توجه کرده و همواره با شجاعت به موضوعات روز وارد می‌شوند و این خصوصیاتشان ما را نسبت به اعلم بودن ایشان روز به روز مطمئن‌تر می‌کند.

**احمدیان: با مدیریت مقام معظم رهبری صادر کننده تمدن شده‌ایم

علی اکبر احمدیان، رئیس مرکز راهبردی سپاه نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی، گفت: برای شناخت مقام معظم رهبری بهتر است ابتدا دستاوردهایمان را فهرست کنیم تا از این راه متوجه منظومه‌های فکری رهبر انقلاب شویم.

وی ادامه داد: پرداختن به منظومه فکری رهبری کاری بسیار دشوار است چرا که ایشان به موضوعات مختلف روز به طور کامل احاطه دارند.

رئیس مرکز راهبردی سپاه با اشاره به بیان اصول انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری گفت: رهبر انقلاب تکیه به مردم، بی‌اعتمادی به دشمنان سلطه‌گر، استقلال‌طلبی و آزادیخواهی، حرکت‌های جهادی، خود اتکایی و دفاع از وطن را اصول اصلی انقلاب اسلامی بیان کرده است و با واکاوی معنی جهاد را عمومی دانستند و فرمودند: هر کس در برابر دشمن تلاش خستگی ناپذیری داشته باشد جهاد کرده اما جهاد در راه خدا را متفاوت دانسته و به نظر ایشان هیچ کس توان مبارزه با جهاد در راه خدا را ندارد.

احمدیان خاطر نشان کرد: ما در حوزه دفاعی جزء اقمار آمریکا و تمدن‌پذیر بوده‌ایم. اما امروز با مدیریت مقام معظم رهبری در مرکز این حوزه قرار داریم و همچنین صادر کننده تمدن به کشورهای دیگر نیز شده‌ایم. هر کس با تمدن ما به مکانی می‌رود بی‌شک پیروز می‌شود راه قدسی را که امام (ره) فرمودند از کربلا می‌گذرد با رهبری مدبرانه مقام معظم رهبری از کربلا گذشت، چرا که ایشان همواره ملت را به پیدا کردن راه‌های میانبر برای مدیریت جهاد تشویق کردند.

502

کد خبر: 847602

وب گردی

وب گردی