تهران-ایسکانیوز: پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک  دیروز با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت به کار خود پایان می دهد.


به گزارش خبرنگار تئاتر ایسکانیوز،پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی امسال با خبرهای خوب و بد زیادی برگزار شد. از خبر دبیری مرضیه برومند تا استعفای او و بازگشتش به سمت دبیری، تا برگزاری کارناوال شادی و اتفاقات خوبی که در خلال این برنامه افتاد.


طبق نظرات هنرمندان شرکت کننده، جشنواره امسال نسبت به جشنواره های پیشین با تفاوت چشمگیری برگزار شد. هرچند نقدهایی بر نوع انتخاب آثار وارد است اما هیئت بازخوان این جشنواره با حساسیت و دقت بسیار به انتخاب نمایشنامه ها  پرداختند و  نتیجه این حساسیت  نمایشهایی هست که در این جشنواره به روی صحنه رفته اند.


139305251625326073424193


اتفاقهای بد


به همان اندازه که شنیدن خبر برگزاری جشنواره به دبیری مرضیه برومند اهالی تئاتر را خوشحال کرد خبر استعفای او از سمتش باعث ناراحتی و نگرانی اهالی تئاتر شد و چند روزی همه اخبار جشنواره را تحت تأثیر قرار داد؛ هرچند استعفای این هنرمند توسط مدیر مرکز هنرهای نمایشی پذیرفته نشد اما می توان خبر استعفای برومند را بدترین اتفاق جشنواره امسال دانست.


دیدار با درگذشتگان


IMG15321651


دیدار با هنرمندان درگذشته تئاتر عروسکی یک روز قبل از برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی اتفاق خوبی  بود که یاد و خاطره بزرگان این گونه از تئاتر را زنده کرد. این دیدار یک روز قبل از افتتاحیه جشنواره به پیشنهاد مرضیه برومند انجام شد و به این ترتیب چهر های شاخص تئاتر عروسکی به بهشت زهرا رفتند و یاد و خاطره درگذشتگان تئاتر عروسکی را گرامی داشتند.


کارناوال شادی


1410622199295_BORNA GHASEMI-9


کارناوال شادی جشنواره با حضور کودکان  و عروسکهایشان برگزار شد و رقص و پایکوبی عروسکها چنان زیبا و چشم نواز بود که خاطره آن تا سالیان دور در ذهن مخاطبان و کودکان شرکت کننده  خواهد ماند. هنرمندان شاخصی در این کارناوال حضور داشتند و این کارناوال طی حرکتی نمادین حرکت خود را از خانه عروسک آغاز کرد و به تئاتر شهر رسید و پس از آن پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک افتتاح شد.


نمایشگاه عکس "خونه مادربزرگه"


sejxubqcyy_9


اتفاق دیگر که در همان روز افتتاحیه با استقبال خوب شرکت کنندگان همراه شد گشایش نمایشگاه عکس"خونه مادر بزرگه" بود. عکسهایی متعلق به پشت صحنه مجموعه تلویزیونی "خونه مادر بزرگه" به کارگردانی مرضیه برومند. عکسهایی خاطره انگیز و پر از نوستالژی که عکاس آنها حمید جبلی نویسنده، بازیگر و کارگردان ارزنده سینما است. این نمایشگاه در سالن انتظار تئاتر شهر با حضور حمید جبلی گشایش یافت و این هنرمند به سوالات بازیدکنندگان پاسخ داد.


نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر 


0e0e83a31054e8919990f9e9c3a6da47_L


حمید جبلی علاوه بر برپایی نمایشگاه عکس "خونه مادر بزرگه" مدیر نمایشگاه عکس و پوستر این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک نیز بود. در روز افتتاح این نمایشگاه که در کاخ موزه گلستان برپا شده بود با حضور جبلی، عزيز ساعتي، ميترا محاسني، ابراهيم حسيني و حسين طاهری  از شش عکاس تئاتر تقدیر شد و سپس ، هدايای هنرمندان تقدير شده، اهدا شد.


بازدید رایگان از موزه استاد انتظامی 


hamidreza dastjerdi-23-47


به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی، بازدید از موزه استاد عزت­ الله انتظامی از  سه شنبه 25 شهریور تا جمعه 28 شهریور ماه رایگان شد.


آثار شرکت کننده در این دوره از جشنواره


1410622199731_BORNA GHASEMI-12 (1)


جشنواره امسال با حضور 29 اثر ایرانی برگزار شد که در این میان 23 اثر به تهران و 6 اثر به استانهای اصفهان، همدان، مشهد و آذربایجان شرقی تعلق داشت.


با توجه به اینکه جشنواره تئاتر عروسکی بین المللی است تعدادی از آثار شرکت کننده در این جشنواره به کشورهای دیگر تعلق داشتند.


آلمان، صربستان، چین، افغانستان، اسپانیا، ارمنستان، آمریکا، هلند نیز کشورهایی هستند که در بخش بین الملل جشنواره شرکت کردند علاوه بر این کشورها یک نمایش مشترک با همکاری هنرمندان ایران و کردستان نیز در این بخش به روی صحنه رفت.


تقسیم بندی نمایشها بر اساس رده سنی مخاطبان و ...


f84e0e9b-1a24-4e72-984f-55f239c4f0a3 (2)


پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی در چهار بخش صحنه ای، جنبی، میهمان و بین الملل برگزار شد و نمایشهای این چهار بخش با سه عنوان "ویژه مخاطب کودک"  "ویژه مخاطب بزرگسال" و "ویژه عموم" تقسیم بندی شدند تا به این ترتیب مخاطبان بتوانند با انتخابی درست به تماشای نمایش های مورد علاقه خود بنشینند.


نمایشهای خیابانی جشنواره


7af0193b8351bd1eb04c09dfe5731fa3_L


این دوره از جشنواره میزبان 13 اثر نمایشی در بخش فضای باز(خیابانی) بود. از میان 13 اثر منتخب، 7 اثر از تهران و 5 اثر از شهرهای کرمانشاه، ملایر، دامغان، ورامین، مرند، در این جشنواره شرکت کردند. 1 اثر دیگر نیز، نمایشی است از کشور افغانستان که علاوه بر شرکت در بخش صحنه ای جشنواره در بخش خیابانی نیز اجرا شده است.


کارگاه  های آموزشی


بنا به خواست دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاترعروسکی در این  جشنواره هیچ کارگاه  آموزشی برگزار نشد. اما درو داير کارگردان  نمایش "آوا/آدا"  از کشور آمریکا، به درخواست خود جمعه  گذشته در سالن کنفرانس تئاترشهر کارگاهی آموزشی برای هنرمندان ایرانی برگزار کرد.


سالنهای اجرای نمایش


KOSAR TEHRAN 20


آثار شرکت کننده در پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی در مجموعه تئاتر شهر و در سالنهای اصلی، چهارسو، سایه، قشقایی و کارگاه نمایش اجرا شدند و از دیگر سالن ها می توان به تماشاخانه سنگلج، تالار هنر، تالار فردوسی، تالار حافظ، موزه استاد انتظامی و فرهنگسرای بهاران اشاره کرد.


نکته قابل توجه اینکه عزت الله انتظامی (آقای بازیگر سینمای ایران) در خانه خودش که موزه استاد انتظامی نام گرفته است به تماشای اجرای نمایش "هیوا" نشست و گروه اجرایی نمایش "هیوا"  به پاس قدردانی از حضور این پیشکسوت تئاتر و تقدیر از عملکرد فرهنگی او در اختصاص منزلش به سالن تئاتر، نمایش خود را به او تقدیم کردند.


عزت الله انتظامی نیز که تحت تأثیر اجرا، موسیقی و فضای منزل سابقش قرار گرفته بود با حضور روی صحنه از عوامل نمایش "هیوا" تشکر کرد.


رسول نجفیان که با نمایش "زال و سیمرغ" در این جشنواره شرکت کرده بود نمایش "زال و سیمرغ" را به در خواست خود و اعضای گروهش در فرهنگسرای بهاران به روی صحنه برد تا به این ترتیب به بچه های پایین شهر ادای دین کرده باشد.


فرهنگسرای بهاران در خیابان قزوین، میدان ابوذر واقع است و نجفیان بازیگران نمایش "زال و سیمرغ" را از میان بچه های همین محله گزینش و انتخاب کرده است.


جشنواره تئاتر عروسکی امسال با استقبال گرم مخاطبان تا روز آخر به کار خود ادامه داد.


اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک


مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک متفاوت تر از اختتامیه های پیشین این جشنواره برگزار شد.


این مراسم با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی و با حضور هنرمندانی چون مهتاب کرامتی، فرهاد توحیدی، بهزاد فراهانی، علیرضا نادری، ایرج راد، سهراب سلیمی، عادل بزدوده سعید اسدی و ... برگزار شد.


پس از اجرای آیتمهای نمایشی توسط هنرمندان و صحبتهای مرضیه برومند دبیر این جشنواره و پس از پخش سخنان از پیش ضبط شده علی مرادخانی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی، از علی منتظری بنیانگذار جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک تقدیر شد و پس از آن علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنان خود را به گوش حاضران رساند. این مراسم پس از اجرای چند آیتم متنوع دیگر با اهدا جوایز به هنرمندان شرکت کننده در جشنواره به پایان رسید.


 

کد خبر: 84789

وب گردی

وب گردی