نیرومند : هنر ابزار مناسب آموزش و فرهنگ‌سازی است

هنرمند کاریکاتوریست و گرافیست، گفت: اگر ارتباطی میان هنرمندان و سازمان‌های فرهنگی هنری مثل حوزه هنری با سیستم فرهنگی هلال احمر برای ارتقای فرهنگ و دانشِ پیشگیری از حوادث ناگوار و تلخی همچون میانمار ایجاد شود، می‌تواند نقش مهمی را در آینده جامعه بشریت ایفا کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محمدحسین نیرومند هنرمند کاریکاتوریست و گرافیست سرشناس کشور که به همراه علی‌اصغر پیوندی رییس جمعیت هلال‌احمر کشور از نمایشگاه پوستر «نسل‌کشی مذهبی در میانمار» دیدن کرد با اشاره به امکان ارتباط فرهنگی هنری میان حوزه هنری و هلال‌احمر گفت: هلال احمر معمولا پس از وقوع اتفاق وارد عمل می‌شود. در حالی که پیشگیری نیز عملی است که جمعیت هلال احمر می‌تواند روی آن برنامه‌ریزی و اقدام نماید. اما بهترین راه پیشگیری که می‌تواند مورد استقبال و استفاده هلال‌احمر قرار گیرد آموزش از راه هنر است. به ویژه‌ هنرهایی که امکان ارتباط جمعی با گستره میلیونی دارد. این گونه از هنر بیشتر در قالب حوزه گرافیک و تصویر خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: اگر ارتباطی میان هنرمندان و سیستم فرهنگی هلال احمر برای ارتقای فرهنگ و دانشِ پیشگیری از حوادث ناگوار و تلخی همچون میانمار ایجاد شود، می‌تواند نقش مهمی را در آینده جامعه بشریت ایفا کند. به عنوان مثال، جمعیت هلال احمر مبحثی را در برنامه‌های خود به نام «تاب» دارند. این مبحث به منظور بررسی چگونگی «تاب» آوردن درحوادث و شرایط سخت است. اما این مبحث به فرهنگ‌سازی قبل از وقوع نیاز دارد. در نتیجه چه فعالیتی بهتر از هنر می‌تواند به این فرهنگ‌سازی کمک کند و آن را تثبیت سازد.

نیرومند در ادامه گفت: حوزه هنری همواره در چنین مسائلی پیش‌قدم بوده است. همچنین از توانایی‌های مدیریتی و هنری بسیاری برخوردار است. پس چه بهتر که میان جمعیت هلال احمر و حوزه هنری تعامل بیشتری برقرار شود. ان‌شاءالله به زودی شاهد روابط گسترده میان این دو سازمان خواهیم بود.

وی درخصوص جایگاه هنر و هنرمند در فرهنگ سازی با مثال زلزله در تهران گفت: فرض کنیم که با مسئله جدی و خطرناک زلزله در تهران روبه‌رو شده‌ایم. اما ما در لحظه وقوع زلزله با عملکرد صحیح آشنا نیستیم. در نتیجه به آموزش با فرهنگ‌سازی هنرمندانه از سوی هنرمندان نیازمندیم. این‌گونه می‌توانیم مدیریت بهتری روی چنین حوادثی داشته باشیم و از خطرات ناشی از عدم آگاهی بعد از آن بکاهیم. هنر حلال این مشکل است و قابلیت آموزش عموم مردم را در سطح وسیعی از جامعه دارد.

نیرومند در مورد وظیفه هنرمندان نسبت به میانمار و فجایع مشابه آن گفت: درخصوص میانمار ما موظف به آگاهی بخشی جامعه جهانی هستیم. اما این کار فعالیتی است که پس از اتفاق تلخ برای این مردم شکل می‌گیرد. قبل از آنکه چنین پدیده‌های شوم و وقایع دلخراشی همچون «نسل کشی مردم مسلمان میانمار» برای هر انسانی در جهان رخ دهد، باید از راه هنر حس انسان دوستانه و حس کمک‌رسانی به هم نوع خود را در مردم زنده نگه داریم و آن را تقویت کنیم. به عنوان مثال، می‌توانیم با تحریک مردم از طریق هنر و آثار هنری آن ها را مجاب به کمک‌های مالی به مردم رنج‌دیده در هر کجای جهان کنیم.

نیرومند در مورد پوستری که با هنرنمایی او در نمایشگاه «نسل‌کشی مذهبی در میانمار» به نمایش درآمده است، گفت: این اثر یک آنالیز ساده از خانم «سوچی» رهبر کشور میانمار است. این تصویر در یک نما حالت تعظیم منطقه‌ای میانمار دارد. اما در نمای دیگر شکل یک چاقوی آغشته به خون است. تکنیک این اثر در عین سادگی یک دوگانگی را از وجود خانم «سوچی» به مخاطب نشان می‌دهد. بانوی موجهی که در حال ادای احترام است و چاقویی که خون‌آلود و برنده است.

وی در پایان با مخاطب قرار داده جوانان علاقه‌مند به کار هنری گفت: جوانان برای موفقیت در کار هنری هیچ راهی جز فعالیت‌های مستمر و خلاقیت‌های اندیشمندانه در راستای موضوع هنری خود ندارند. همچنین یک هنرمند در هر سن و سالی، باید به وقایع پیرامون خود در بُعدهای جهانی و داخلی آگاه و به‌روز باشد.

503

کد خبر: 849497

وب گردی

وب گردی