افزایش کارایی  با مدیریت دارایی ها/ دولت نباید بدهکار باشد

وزیر اقتصاد گفت: با وجود همه امکانات و دارایی دولت نباید تا این حد بدهکار باشد که اگر با مدیریت بهتر، بتوان نرخ بازدهی دارایی های عمومی را افزایش داد قطعا اثرات اقتصادی کلانی در تولید ناخالصی ملی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی در آیین برگزاری همایش مولدسازی و مدیریت اموال دولت گفت: در همه ی کشورها عمده ی ثروت ملی در اختیار دولت است که در کنار منابع طبیعی، املاک و تأسیسات، سرمایه های انسان ساخت و سهامداری شرکت ها عمدتا در اختیار دولت ها است.

او افزود: در اقتصادها نفتی اکثر اقتصاد دولتی است و این ثروت از دید مردم همچون کوه یخ می ماند اما دولت امانت دار این ثروت ملی است که لازم است این سرمایه ها را مدیریت کند و از آن ها در رشد اقتصادی جامعه کمک گیرد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: با این همه امکانات و دارایی دولت نباید تا این حد بدهکار باشد که اگر با مدیریت بهتر، بتوان نرخ بازدهی دارایی های عمومی را افزایش داد قطعا اثرات اقتصادی کلانی در تولید ناخالصی ملی خواهد داشت.

کرباسیان گفت: نظام ساماندهی أموال و دارایی های دولت به ایجاد تحول در نظام مالی دولت اشاره دارد و در دولت دوازدهم به پیوست احکامی که به وزرا داده شد دو اولویت هم در کنار این برنامه ها ابلاغ شد که از لحاظ عمومی شفافیت مالی و حفاظت صحیح اموال دولتی از وزراء خواسته شد و اختصاصی برای وزارت اقتصاد ذکر شد که مدیریت مطلوب دارایی ها را در جهت افزایش کارایی انجام دهد.

او تصریح کرد: تاکنون کشور نفت زده بود و سیاست متکی به نفت باعث شد به دیگر سرمایه های دولت توجه نشود حال بخشی از این اموال شناسایی شده است که اسناد مالکیت به نام دولت است و مردم و ارگان ها بهره بردار این اموال هستند.

کرباسیان گفت: مولدسازی و مدیریت اموال دولت یکی از پروژه های تاکیدی وزارت اقتصاد است که این پروژه دو جهت گیری دارد که عبارتند از برقراری انضباط مالی و کاهش دستاوردها به نفت هم چنین شناسایی و دستیابی به اطلاعات، نهادینه سازی و استقرار نظام مالی و مولدسازی دارایی ها از جمله اهداف این طرح است.

وزیر اقتصاد افزود: دولت مانند یک بنگاه باید بتواند از دارایی های خود نهایت استفاده و بهره وری را داشته باشد.

کرباسیان ادامه داد: این پروژه در راستای دولت الکترونیک نیازمند اقداماتی است که سامانه ی سادا در این جهت راه اندازی شده است و اطلاعات مالی در این سامانه ثبت می شود این سامانه اموال مازاد دولت راشناسایی کرده سپس این سرمایه ها را تعیین تکلیف می کند.

402

کد خبر: 849552

وب گردی

وب گردی