تهران-ایسکانیوز: آژانس بین المللی انرژی اتمی همزمانی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 وارد هفتمین دور خود شده به ارائه گزارش هایی از عملکرد ایران در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای کرده است. آخرین گزارش این سازمان از فعالیت های هسته ای ایران درست نیمه شهریور ماه و دو هفته پیش از آغاز مذاکرات منتشر شد که بر عدم انحراف فعالیت های هسته ای ایران تاکید داشت گرچه آژانس همچنان متذکر شده بود که نمی تواند گزارشی قطعی از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ارائه کند. دومین گزارش و آخرین گزارش این سازمان در خصوص پایبندی به برنامه اقدام مشترک نیز روز گذشته بر روی خروجی سایت ها و رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت. در این گزارش نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماهانه خود درباره نظارت و راستی‌آزمایی در جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برنامه اقدام مشترک که عصر جمعه منتشر شد تاکید کرد که ایران اقدامات داوطلبانه را کاملا اجرا کرده و همچنین رهیافت پادمانی راکتور اراک به پایان رسیده است.

در این گزارش آمده است:«هیچ غنی‌سازی اورانیوم بیش از 5 درصد در هیچ یک از تأسیسات اعلام شده انجام نداده و روند رقیق سازی به میزان کمتر از 5 درصد انجام گرفته و 108.4 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده به میزان 20 درصد رقیق شده است و دسترسی روزانه به تأسیسات غنی‌سازی در نطنز و فردو ادامه دارد.»

 

تحرکات آژانس اتمی در جریان هفتمین دور مذاکرات و در شرایطی قوت می گیرد که بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه در رأس هیاتی برای شرکت در نشست عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین می‌رود. او اعلام کرده است که با آمانو دیدار خواهد داشت و با مدیرکل آژانس درباره نحوه همکاری‌ها و ادامه آن‌ها، تقویت نظام ایمنی و مسائل دیگر به گفت و گو خواهد نشست.

نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر ساله با حضور وزیران انرژی یا وزیران و نمایندگان انرژی اتمی کشورهای عضو برگزار می‌شود و طی سال‌های گذشته روسای سازمان انرژی اتمی ایران در این نشست شرکت کرده اند. برخلاف سال‌های گذشته ، علی‌اکبر صالحی امسال با توجه به مشغله زیاد به این سفر نمی‌رود و به جای او بهروز کمالوندی در نشست سالانه سخنرانی می‌کند.

نشست عمومی سالانه آژانس روز دوشنبه هفته جاری به مدت یک هفته در محل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با سخنرانی مدیرکل آغاز به کار می کند. به نظر می رسد که ایران در این نشست بر مواضع خود در خصوص فعالیت های صلح آمیز هسته ای همچنان تاکید کند و به اظهارات تازه مقامات آمریکایی در خصوص کاهش میزان غنی سازی واکنش نشان دهد.

وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا سه روز گذشته اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران باید میزان غنی سازی خود را کاهش دهد و در غیر اینصورت میزان غنی سازی مورد اختلاف اساسی ایران و آمریکا خواهد بود. چنین موضعی از سوی معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا در شرایطی مطرح می شود که بر اساس توافق نامه ژنو 3 ایران موظف بوده و هست میزان غنی سازی خود را به 5 درصد کاهش دهد و بر اساس گزارش های آژانس به وظیفه و تعهد خود عمل کرده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات شرمن هوشمندانه پاسخ داده است که اظهارات او صرفا مصرف داخلی دارد و ایران به همین میزان به این اظهارات توجه خواهد کرد.

هرچند که به نظر می رسد در هفتمین دور مذاکرات که جمعه در نیویورک آغاز شده، تاکنون پیشرفت محسوسی برای کاهش اختلافات اساسی مشاهده نشده است اما  گزارش های مثبت آژانس بین المللی اتمی می تواند بر روند مذاکرات و پیشبرد اهداف آن از سوی همه طرف های مذاکره کننده تاثیرتاثیرگذار باشد و حتی به وضوح به ترسیم عملکرد ایران در حوزه فعالیت های صلح آمیز هسته ای و تلاش برای اثبات حسن نیت خود در جریان مذاکرات یاری رساند.

 

 
کد خبر: 85105

وب گردی

وب گردی