چگونه از بروز مسمومیت داروئی در سالمندان پیشگیری کنیم؟

عوامل زیادی باعث بروز مسمومیت دارویی در سالمندان می شوند که بسیار شایع و البته خطرناک است باید فرزندان و اطرافیان آنها بیشتر دقت کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو ،الناز بهروز،در خصوص عوامل بروز مسمومیت داروئی در سالمندان اظهار داشت: تشابه ظاهری شکل داروها، ابتلاء به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی سوادی یا کم سوادی و یا خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه دارویی ممکن است منجر شود تا سالمندان داروی خود را به اشتباه یا بطور تکراری مصرف نمایند.

دکتر الناز بهروز، روشهای عدم بروز مسمومیت های داروئی در سالمندان را تشریح کرد و گفت:

1 ) برای جلوگیری از مسمومیت دارویی در سالمندان باید بر مصرف داروی افراد مسن خانواده نظارت داشته باشید.

2 ) بهترین روش برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرصها در داخل جعبه های مخصوص تقسیم بندی شده موجود در داروخانه ها ،برحسب صبح، ظهر، شب و یا روزهای هفته است.

3 ) داروها را در بسته بندی اولیه آنها نگهداری کنید تا در صورت مصرف اشتباهی، قادر باشید اطلاعات لازم را در اختیار پزشکان قرار دهید.

در ادامه کارشناس داروئی افزود:ایجاد استفراغ در مسمومیت ها تنها باید به توصیه پزشک باشد چرا که این عمل در برخی از مسمومیت های دارویی سبب وخامت اوضاع بیمار خواهد شد.

وی افزود:مصرف مقادیر بالای بسیاری از داروها در اقدام به خودکشی، ممکن است در ابتدا علامت و نشانه خاصی نداشته باشد ولی وضعیت فرد مسموم به طور ناگهانی وخیم گردد و یا در آینده منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه در فرد مسموم شود.به عنوان مثال مصرف خودسرانه داروی استامینوفن جهت درمان درد و تب بیش از مقادیر درمانی، منجر به صدمات کبدی خواهد شد. بنابراین ارجاع فرد مسموم به بیمارستان بسیار حیاتی است.

در پایان دکتر بهروز یادآور شد :در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته های دارو خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القاء استفراغ در این فرد، بسته های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید.

701

کد خبر: 861304

وب گردی

وب گردی