چالش های بخش برق و 21 راهبرد و برنامه رضا اردکانیان

وزیر پیشنهادی نیرو، برای رفع چالش های صنعت برق و انرژی های تجدیدپذیر، 21 راهبرد و برنامه از جمله «توسعه و بهینه سازی شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع برق کشور»، «افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر» و «ساماندهی اقتصاد برق» را در برنامه خود قرار داده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ صنعت برق ایران با 77 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی و با تکیه بر توانمندی های داخلی در سطح جهانی از جایگاه چهاردهم و در منطقه دارای رتبه نخست قرار دارد.
ایران از معدود کشورهای دارای فناوری ساخت انواع نیروگاههاست و 100 درصد تجهیزات توزیع نیروی برق و بیش از 95 درصد تجهیزات انتقال و فوق توزیع، بومی سازی شده و در داخل تولید می شود.

** چالش های بخش برق
به زعم وزیر پیشنهادی نیرو، این بخش با چالش هایی از جمله «رشد مصرف برق و بالابودن شدت مصرف انرژی»، «راندمان نیروگاه‌ها و تلفات انرژی برق»، «عدم تمرکز سیاستگذاری، تدوین راهبردها و اتخاذ تصمیمات در بخش انرژی کشور» و همچنین «انباشت حجم بدهی های صنعت برق به تولید کنندگان بخش خصوصی برق، پیمانکاران و تولید کنندگان تجهیزات و بانکها به میزان بیش از 30 هزار میلیارد تومان» مواجه است.
«عدم اصلاح تعرفه فروش و انشعاب برق متناسب با نرخ تورم در سنوات گذشته»، «عدم پرداخت ما‌به‌التفاوت قیمت تمام شده انرژی برق و انشعاب با قیمت های فروش تکلیفی مطابق قانون حمایت از صنعت برق»، «عدم تخصیص منابع عمومی برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در شبکه انتقال و فوق توزیع»، «فقدان بستر لازم جهت استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» و همچنین «فرسودگی شبکه های انتقال و توزیع» از دیگر چالش هایی است که وزیر پیشنهادی نیرو در برنامه تقدیمی خود به مجلس، بر آن صحه گذاشته است.

** راهبردها
او در برنامه خود که برای اخذ رای اعتماد از نمایندگان به مجلس شورای اسلامی ارایه کرده است، به راهبردهایی برای مواجهه با این چالش ها اشاره کرده که از آن جمله می توان به «ارتقا و توسعه نظام مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف انرژی با رویکرد کاهش شدت انرژی در کشور از جمله با ایجاد نهاد تنظیم مقررات بخش برق»، «اهمیت ویژه به توسعه و بازسازی شبکه های فرسوده انتقال و توزیع»، «افزایش راندمان نیروگاهها و کاهش تلفات برق» و «بهبود فضای کسب و کار» اشاره کرد.
«توسعه انرژی های نو و تجدیدپذیر»، «افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه»، «استفاده از سرمایه گذاریهای خارجی در طرح های برق و انرژی های تجدیدپذیر»، « کاهش آلاینده ها و تحقق اهداف حفاظت محیط زیست»، «توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات مرتبط با صنعت برق»، « حمایت موثر از تولید داخل در بخش های مختلف صنعت برق» از دیگر راهبردهای وزیر پیشنهادی نیرو است که در برنامه پیشنهادی خود به نمایندگان مجلس ارایه کرده است.
اردکانیان همچنین در برنامه خود بر افزایش ظرفیت نیروگاهی با استفاده از فناوری های جدید و هماهنگی با صنعت گاز در جهت استفاده بهینه از منابع انرژی کشور و نیز کاهش خطرات ناشی از حوادث غیرمترقبه موثر بر شبکه های گاز شهری تاکید کرده است.

** برنامه ها
وزیر پیشنهادی نیرو، 9 برنامه را برای گذر از چالش های بخش برق و انرژی های تجدیدپذیر مورد تاکید قرار داده است که می توان به «بهره برداری از 20 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با احداث و رویکرد افزایش بازدهی»، «افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر به 4 هزار مگاوات در کشور»، «توسعه و بهینه سازی شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع برق کشور»، «ارتقاء متوسط راندمان (بازدهی) نیروگاه های حرارتی کشور به حداقل 40 درصد» اشاره کرد.
اردکانیان برنامه های دیگری همچون «تک رقمی کردن تلفات شبکه توزیع برق کشور»، «ساماندهی اقتصاد برق و بهبود فضای کسب و کار»، «بهبود شاخص های بهره وری و قابلیت اطمینان شبکه»، «سازگاری زیست محیطی و ارتقای ایمنی در فعالیت های صنعت برق» و «توسعه زیرساختهای هوشمندسازی شبکه برق و ایجاد ارزش افزوده از طریق ارائه خدمات مخابراتی و انتقال دیتا» را برای رفع چالش های مبتلابه برق و انرژی های تجدیدپذیر مورد توجه قرار داده است.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 861334

وب گردی

وب گردی