موضع گیری ترامپ اخلالی در اجرای قراردادهای نفتی با توتال ایجاد نمی کند

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست گفت: تصور نمی کنم که این تغییراتی که حاصل شده بتواند در نوع همکاری ایران و فرانسه تاثیر بگذارد.

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار کرد: اگر نگاه تاریخی به ارتباط صنعت و دانشگاه داشته باشیم، در حال حاضر شرکت‌های بزرگ در حوزه انرژی فعال هستند مطالعات و تحقیقات و توسعه‌ای را از طریق دانشگاه پیش می برند.

او تصریح کرد: در ایران اگرچه یک سابقه تاریخی در رابطه با ارتباط صنعت و دانشگاه داشتیم اما بعد از مدتی بخاطر برخی از مسائل کمرنگ شد.

پدیدار با بیان اینکه هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم که بتوانیم بگویم تعامل با دانشگاه تقویت کنیم اظهار کرد: در این ارتباط دولت یازدهم با نگاه ویژه در جهت تقویت ارتباطات گام برداشته است تا جاییکه در زمینه مطالعات پروژه های بالادستی ورود پیدا کرده است.

او ادامه داد: البته همانطور که اشاره شد این موضوع باید از طرف نهاد دولت به طور کلی نه صرف یک وزارتخانه بلکه باید از تمام جهات مورد حمایت قرار گیرد.آخرین پروژه ای در این راستا انجام شده ورود دانشگاهها به موضوع قراردادهای نفتی جدید(IPC) است که برای اولین بار کنسرسیومی در این زمینه تشکیل شد.

پدیدار گفت: در این قراردادها یکی از راس های مهم آن انجام مطالعات میدانی تحقیقاتی برای توسعه آن بخش توسط دانشگاه شهید بهشتی و شهید چمران در اهواز و دانشگاه شریف بود.

او در پاسخ به این سوال که اگر موضع گیری ها ترامپ ادامه پیدا کند آیا امکان دارد توتال در قرارداد نفتی با ایران همکاری نکند گفت: تصور نمی کنم که این تغییراتی که حاصل شده بتواند در نوع همکاری ایران و فرانسه تاثیر بگذارد و این موضوع گیری ترامپ کوتاه مدت است و پیش بینی می‌شود به طور موقت اختلال در این مسیر ایجاد کند اما اراده حاکم برقراردادها قوی است و به نظر می رسد که قرارداد توتال اجرایی شود. اما تنها در یک صورت است که سازمان ملل متحد رسما تشکیل جلسه بدهد و شورای امنیت مصوبات قبلی خود را منتفی و ملغی کند.

402

کد خبر: 863437

وب گردی

وب گردی