چالش‌های تاریخی که هویت و کارکرد شوراهای شهر را تهدید می‌کند

دبیر گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور با اشاره به سرنوشت انجمن‌های شهر و روستا در چند دهه گذشته و زوال تأثیرگذاری‌ آنها، نسبت به تکرار آن تجربه تلخ برای شوراهای شهر هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، در آستانه ۸ نوامبر روز جهانی شهرسازی، نشستی با عنوان «روز جهانی شهرساز و رسانه» بعدازظهر امروز (سه‌شنبه ۹ آبان ماه) به همت پایگاه خبری تحلیلی برزن‌نیوز و با حضور الهام امینی عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران و همچنین سهراب مشهودی دبیر گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور در تالار شماره ۵ محل برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، برگزار شد.

در ابتدای این جلسه الهام امینی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران که به نمایندگی از دبیرخانه دائمی روز جهانی شهرسازی در این نشست حضور پیدا کرده بود، با اشاره به سابقه فعالیت این دبیرخانه از سال ۸۶ و برخی از اهداف آن و برنامه‌هایی که در این زمینه اجرا شده است، پرداخت.

به گفته وی، هماهنگ‌سازی برنامه‌های پیشنهادی از طریق دستگاه‌های مرتبط در رابطه با این روز جهانی، تقدیر از نوآوران و همچنین پیشکسوتان حوزه شهرسازی، تقویت ارتباط شهرسازان در نقاط مختلف کشور و ارتقای آگاهی به مدیران و شهروندان نسبت به الزامات شهرسازی از جمله اهداف دبیرخانه یاد شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به اتفاقات مثبتی که در حوزه بازآفرینی شهر با تغییر مدیریت شهری در تهران و سایر شهرهای کشور در حال وقوع است، گفت: در یکی از این اتفاقات مثبت، این حق برای فعالان حوزه شهرسازی در نظر گرفته شده است که حتماً یک متخصص حوزه شهرسازی، نظریه علمی، تخصصی و کاربردی خود را در رابطه با یک پروژه در حال اجرا در شهر اعلام کند و این به عنوان یکی از صلاحیت‌های جدید مهندسان شهرساز شناخته شده است.

در این نشست همچنین سهراب مشهودی دبیر گروه شهرسازی مهندسان مشاور ضمن اشاره به اهمیت اعمال نظر شهروندان بر اجرای پروژه‌های شهری در عین حال وضعیت ساخت بسیاری از این پروژه‌ها را نامرتبط با نظرات شهروندان برشمرد و گفت: بسیاری از مردم ما در شهرها اگرچه رابطه تنگاتنگی با مسائل مرتبط با شهرشان می‌بایست داشته باشند، نوعی احساس بیگانگی با آن دارند.

وی با تأکید بر لزوم ساماندهی شهری با هدف در خدمت قرار دادن امکانات شهر برای شهروندان و نقش و اهمیت شوراهای شهر در بهسازی شهرها برای یک زیست سالم پرداخت و یادآور شد: یکی از خواسته‌های انقلاب مشروطه، سپردن امور اداره محلات و شهرها به خود مردم بود که بعد از مدتی شاهد شکل‌گیری انجمن‌های شهر و روستا بودیم که البته امروزه به شوراهای شهر تغییر نام داده‌اند.

دبیر گروه شهرسازی مهندسان مشاور با اشاره به سرنوشتی که انجمن‌های شهر و روستا در چند دهه گذشته به آن دچار شدند و از تأثیرگذاری‌شان کاسته شد، شوراهای شهر را هم در خطر گرفتار شدن به چنین سرنوشتی دانست و به برخی از مواردی که حیات اثرگذار شوراهای شهر را همان‌گونه که در تعریف آنها آمده است، به خطر می‌اندازد، اشاره کرد.

مشهودی در این باره گفت: یکی از اشتباهاتی که معمولاً شوراهای شهر به آن دچار می‌شوند، اشتباه گرفتن مراجعه‌کنندگان به شوراها برای حل مسائلشان در شهر با شهروندان این شهر به معنای عامِ کلمه است. به عبارتی ممکن است یک کوچه در یک محله شهر نیازمند این باشد که برای حل پاره‌ای مسائل از جمله دسترسی مسائل امدادی از قبیل آتش‌نشانی، اندکی تعریض شود اما کسی که به شورای شهر مراجعبه شورای شهر مراجعه می‌کند، صاحب همان خانه‌ای است که می‌بایست تعریض شود و بسیار پیش آمده است که شورا از پیگیری خواسته بر حق سایر شهروندان آن محله به خاطر صرفاً مراجعه همین یک ذینفع، منصرف شده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر شورای شهر ممکن است بیش از اندازه پیگیر رفع مسائل کوچک شهری باشد، به طوری که منافع کلی شهر و شهروندان به خاطر رفع همین مسائل کوچک در خطر قرار بگیرد. چالش دیگری که شورای شهر و اعضای آن به طور عموم ممکن است با آن مواجه باشند، پرداخت هزینه‌های انتخاباتی‌شان از طرف فرد یا افرادی از شهروندان است که ممکن است در صورت ورود آنها به شورا، منافع شهروندان در خطر منافع حامیان مالی این منتخبین شورا قرار خواهد گرفت.

دبیر گروه شهرسازی مهندسان مشاور در بخش دیگری از سخنانش، نظام فنی و اجرایی شهرسازی را در ایران، بخشی توصیف کرد و یادآور شد: این در حالی است که شهرسازی باید از یک فرآیند میان‌بخشی بهره‌مند باشد که این کار را می‌شود از طریق شوراهای مختلف دنبال کرد. ما می‌بینیم که در حوزه‌هایی مانند اقتصاد، ما شاهد شکل‌گیری شوراهایی مانند پول و اعتبار و اقتصاد هستیم. اما با وجود شورای شهرسازی، عملاً فرآیندهای میان‌بخشی در این حوزه صورت نمی‌گیرد و خروجی آن، اتفاقی است که امروز شاهد آن هستیم.

706

کد خبر: 864184

وب گردی

وب گردی