خاورمیانه در حال گذار از نظم قدیم به نظم جدید است

طراحان داعش و تروریسم تکفیری خواب سنگینی برای منطقه دیده بودند، اکنون با شکست این پروژه، منطقه وارد مرحله جدیدی می شود و به نظر می رسد این امر فرصت ها و تهدیدهای خاص خود را خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، احمد دستمالچیان کارشناس ارشد غرب آسیا، با حضور در غرفه ایسکانیوز واقع در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات اظهار داشت: داعش آخرین نفس های خود را می کشد و دیگر گروه های تکفیری هم به سرنوشت مشابهی دچار شده اند. وی از وضعیت جدید به عنوان فرصت برای محور مقاومت و تهدید برای مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و عربستان یاد می کند، اما معتقد است که کشمکش بر سر تثبیت و یا تغییر نظم جدید کماکان بین دو محور رقیب و درگیر ادامه خواهد یافت.

*همچنانکه مستحضرید تحولات در منطقه خاورمیانه شکل وشمایل دیگری به خود می گیرد و گویا به نظر می رسد منطقه در حال پوست اندازی است. آیا شما با این برداشت موافقید؟

شاید تعبیر تغییر مناسب تر باشد. به نظر می رسد از بحران سوریه و پیش از آن بهار عربی، این تغییرات شروع شده و بنوعی از یک نظم قدیم بسوی نظم جدید در حرکت هستیم و می توان از این دوران بنام دوران گذار یاد کرد که هم مسائل سیاسی و هم مسائل اجتماعی را شامل می شود.

در بعد اجتماعی، ملت های منطقه خیزش های مهمی کرده اند، به طوریکه موج این خیزش ها به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز رسیده است. تغییرات اجتماعی ایجاد شده در رژیم های پوسیده و مرتجع شیوخ عربستان و امارات درهمین راستا است.

در بعد سیاسی هم مساله مهم، کلید زدن بحران سوریه توسط مثلث شوم آمریکا-رژیم صهیونیستی-عربستان است که بنا داشتند با سرنگونی بشار اسد، رژیمی آمریکایی در سوریه سر کار بیاید تا با تاثیرگذاری بر روی محور مقاومت، زمینه محاصره و تضعیف این محور را فراهم کنند. از طرفی بر روی فعالیت های منطقه ای ایران تاثیر بگذارند و در نهایت پروژه خاورمیانه بزرگ را اجرا کنند. که با درایت جمهوری اسلامی و صبر ومقاومت ارتش های مردمی و نیز حضور فعال محور مقاومت بویژه حزب الله این طرح شکست خورده و به نوعی معکوس شد و خاورمیانه جدید با محوریت مقاومت در حال شکل گیری است.

بنابرین همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با حیدرالعبادی آینده منطقه را از آن ملت ها دانسته اند، می توان چشم انداز روشنی برای آن متصور شد. هرچند که تلاش های سنگین و سهمگینی همچون ایجاد بحران سوریه <<که از پیچیده ترین بحران های قرن است>> صورت گرفته تا ازتحقق این محور جلوگیری شود، ولی صحنه با اشراف و تسلط کامل محور مقاومت اداره می شود و تمامی محورهایی که قرار بود از طریق نظامی تسلط پیدا کنند با شکست روبه رو شده اند.

*این روزها در محافل رسانه ای و خبری از کلید واژه پسا داعش استفاده می شود این دقیقا به چه مفهومی است؟ و آیا منظور این است که منطقه از پروژه داعش عبور کرده و مخاطرات آن را پشت سر گذاشته است؟

به نظرم باید به جای اصطلاح پسا داعش از پسا تروریسم تکفیری استفاده کنیم که خطرناک ترین تروریسم در برهه اخیر بوده و باعث بسیاری از وحشی گری ها و جنایات است. آن چیزی که مشخص است، شکست تروریسم تکفیری در بعد نظامی است،که نفس های آخر را می کشد ولی از لحاظ سازمانی با پمپاژ ایدئولوژیکی در حال سربازگیری و یارگیری است.

بنابراین در دوران پسا تروریسم تکفیری، گفتمان نخبگانی بین دولت ها و ملت ها نقش بارزی دارند و مهمترین وظیفه نخبگان اسلامی ایجاد اتحاد و همدلی است تا با تعریف واحد از اسلام ناب و اسلام دور از خشونت و آدم کشی، نشان دهند، اسلام دین برابری و صلح است. پس در دوران پسا تروریسم تکفیری اتحاد بین ملت ها، علما و جامعه نخبگان می تواند منطقه را از شر نظامی و فکری تروریسم ها پاک کند.

*با توجه به اینکه ما، بخصوص در سوریه با انواع و اقسام گروه های تکفیری مواجه بودیم که همانند ویروس و میکروب درحال تکثیر بودند، در دوران پسا داعش یا پسا تروریسم تکفیری تهدید ها و فرصت های منطقه را ازاین منظر چگونه می بینید؟

آنچه مسلم است، تهدید اصلی این ویروس ها و میکروب ها متوجه کشورهایی است که در تکثیر آن نقش اصلی را داشته اند. آمریکا،کشورهای اروپایی و برخی کشورهای شرق آسیا که خواسته یا ناخواسته آن ها را پرورش داده اند و به جان مردم سوریه انداخته اند، حالا به صورت پخته و سازمان یافته به کشورهای خودشان بر می گردند و هزینه آن را نیز خواهند پرداخت.

اما فرصت اصلی، فرصت اتحاد و همدلی است تا با هم زیستی آینده روشن را رقم بزنند. چون این ملت ها به روشنی دریافته اند که این تهدید بزرگ و تلخ تا چه حد ویرانگر است بنابرین به آغوش یکدیگر باز می گردند تا در صلح و برادری زندگی کنند که به نظرم این بهترین فرصت است.

*اگر بخواهیم یک جمع بندی تا اینجای بحث داشته باشیم شما چه ویژگی های جدیدی را در فضای پسا داعش یا پسا تروریسم تکفیری می بینید؟

به نظر من آینده منطقه روشن و خوب است. به دلیل اینکه طرح آمریکا-رژیم صهیونیستی-سعودی در منطقه شکست خورده و کشورهایی که گول این مثلث را خورده اند تنبیه شده واز مواضع پیشین برگشته اند و نیز ملت ها متوجه این تهدید بزرگ شده اند. پس این آینده روشن را می توان متصور شد.

هرچند ممکن است تهدیدهایی از جانب آمریکا و مزدوران منطقه اش متوجه این چشم انداز باشد ولی انسجام و اتحاد ملت ها مانند سوریه و عراق که دوست و دشمن را شناخته اند، می تواند این تهدیدها را دفع کند.

*محور مقاومت در برابر مثلث شوم یادشده چه تمهیداتی در عرصه سیاسی، دفاعی، اقتصادی و بویژه رسانه ای باید بیاندیشد تا با پیروزی ازاین آشوب عبور کند و آن را برای ملت های منطقه حفظ کند؟

محور مقاومت در آینده نزدیک که منطقه از شر تروریسم تکفیری پاکسازی شد، نقش بازسازی وسازندگی دارد. بدلیل اینکه قطعا دشمن خواستار یک منطقه ویران است تا آباد و نمونه آن کشورهای ویرانی چون سوریه است. لذا محور مقاومت با همیاری دولت ها و ملت ها در بعد دفاعی، امنیتی و عمرانی فعال خواهد شد تا آثار دشمنان را همچون لبنان، پاکسازی کنند.

در بعد رسانه ای این نقش هم از اهمیت بالایی برخوردار است و هم مسئولیت آفرین است. رسانه های محور مقاومت باید مسائل را به روشنی تبیین کنند و پیروزی ها و دستاوردها را به سمع و نظر مردم برسانند و به نوعی بیشترین نقش را در الگوی سازی برای افکار جهانی این رسانه ها دارند.

کد خبر: 865156

وب گردی

وب گردی