100 خوابگاه دانشجویی  تا پایان امسال به وسایل بدنسازی  تجهیز می شوند

مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: با کمک صندوق رفاه دانشجویان، 100 خوابگاه دانشجویی را تا پایان سال به وسایل بدنسازی و تندرستی مجهز می کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، محمد پورکیانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا به تلاش های صورت گرفته در دولت یازدهم و دوازدهم به منظور ایجاد زیرساختهای ورزشی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: از آنجا که ایجاد زیرساختها امری زمان بر است، جامعه هدف خود را خوابگاه های دانشجویی تعیین کردیم و برای ایجاد سالن های بدنسازی به هر دانشگاه، تقریبا 35 میلیون تومان اختصاص دادیم.

وی افزود: سال گذشته، 100 خوابگاه با کمک صندوق رفاه به امکانات ورزشی و بدنسازی تجهیز شد و امسال نیز تجهیز 100 خوابگاه دیگر در دستور کار است، البته بیشتر نگاهمان به دانشگاه های کمتر برخوردار است.

پورکیانی با توضیح اینکه ضعف امکانات ورزشی در دانشگاه ها ربطی به جغرافیای آنها ندارد، تصریح کرد: ممکن است یک دانشگاه در یک منطقه محروم کشور، به لحاظ امکانات ورزشی در وضعیت خوبی باشد اما در تهران، برخی دانشگاه ها از کمترین تجهیزات ورزشی و بدنسازی محروم باشند.

وی اضافه کرد: اکنون در دانشگاه های بزرگ تهران با فرسودگی امکانات و زیرساختهای ورزشی رو به رو هستیم، مثلا عمر امکانات و فضاهای ورزشی دانشگاه تهران یا شهید بهشتی به 40 تا 50 سال می رسد و به دلیل کمبود اعتبار، هیچگونه بازسازی در آنها صورت نگرفته است و به نگاه ویژه در دانشگاه های بزرگ نیاز داریم.

پورکیانی ابراز امیدواری کرد با قول مساعدی از طرف سازمان برنامه و بودجه برای تامین زیرساختها داده شده است، طرح های عمرانی نیمه تمام تربیت بدنی در فضاهای دانشگاهی هر چه زودتر تکمیل شود.

مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان در تشریح مهمترین برنامه های حوزه ورزش دانشجویی در شش ماه دوم امسال گفت: مسابقات قهرمانی دانشجویان را در دستور کار داریم که بخشی از آن در رشته های مختلف انتخابی المپیاد سال آینده (تابستان 97) برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بخش ورزش همگانی دانشجویان، جشنواره های پاییزه و زمستانه برگزار می شود، افزود: هدفگذاری ما رسیدن به سطح پوشش 30 درصدی در حوزه ورزش همگانی دانشجویی است و تا رسیدن به این هدف، برنامه های خود را ادامه می دهیم.

پورکیانی، پایش ارزیابی تندرستی جسمانی دانشجویان را از جمله طرح های در دست اجرای اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان ذکر کرد و گفت: اجرای این طرح از اول مهرماه و برای دانشجویان ورودی جدید آغاز شد تا با اندازه گیری و بررسی وضعیت قامتی، سطح تندرستی و فشار خون و ضربان قلب و توده بدنی آنها، وضعیت دانشجویان را از لحاظ تندرستی و جسمانی بسنجیم و متناسب با آن برنامه دهیم.

وی بیان داشت: بسیاری از دانشجویان می توانند عضو تیم های ورزشی شوند اما ترجیح می دهند برای تندرستی، ورزش را به صورت غیر حرفه ای و عمومی دنبال کنند.

پورکیانی، سرانه ورزشی سرپوشیده برای دانشجویان دوره های روزانه را یک متر و 18 سانتیمتر ذکر کرد و گفت: امیدواریم این میزان تا پایان سال به یک متر و نیم برسد و تا پایان برنامه ششم توسعه، به سرانه مطلوب 2 متر دست یابیم.

وی ادامه داد: اخیرا ارزیابی از وضعیت امکانات ورزشی دانشگاهها انجام دادیم و دانشگاه هایی که هیچگونه امکانات ورزشی خاصی و یا حتی سالن ورزشی هم ندارند، در اولویت تخصیص اعتبار و تجهیز قرار می گیرند.

مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان یادآور شد: تعداد زیادی از دانشگاهها بدون در نظر گرفتن حداقل امکانات ورزشی در سالهای گذشته ایجاد شد، بدون در نظر گرفتن اینکه دانشجو باید در کنار درس و تحصیل، از فضای با نشاط نیز برخوردار باشد.

کد خبر: 867199

وب گردی

وب گردی