ابراهیم مختاری: در «برگ جان» هم سینما و هم کارگردان نقد می‎شود

ابراهیم مختاری کارگردان «برگ جان» گفت: در این فیلم، هم سینما و هم کارگردان نقد می‎شوند، این یک رابطه دوطرفه است. به وسیله سینما کارگردان نقد می‎شود و کارگردان هم خودش را با سینما نقد می‎کند.

به گزارش ایسکانیوز، فیلم سینمایی «برگ جان» Leaf of Life به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی ابراهیم مختاری و با بازی سعید پورصمیمی، مهدی احمدی، مریم مقدم و ... که هم اکنون در گروه سینماهای «هنر و تجربه» در کشور روی پرده است؛ در ساعت 17 امروز جمعه 19 آبان ماه جاری در سینما سوره اصفهان به نمایش در می‌آید.

سعید پورصمیمی ‎در جلسه نقد و بررسی «برگ جان» که با حضور این بازیگر و ابراهیم مختاری کارگردان در سینما سوره اصفهان برگزار شد؛ درباره این فیلم گفت: «برگ جان» فیلم دل است؛ حدیث نفسی است که آقای ابراهیم مختاری با خودش داشته و ماجرا برمی‎گردد به مستند «زعفران»، ایشان به پرسوناژی مانند مش رحیم برخورد کرده که پایبند اصول خودش بوده و سرانجام همین مواجهه باعث ساخت «برگ جان» می‎شود.

در ادامه ابراهیم مختاری در مورد «برگ جان» گفت: در این فیلم، هم سینما و هم کارگردان نقد می‎شوند، این یک رابطه دوطرفه است. به وسیله سینما کارگردان نقد می‎شود و کارگردان هم خودش را با سینما نقد می‎کند. این بازی دوگانه سبب رشد هر دو طرف است.
پورصمیمی‎ در تأیید سخنان مختاری افزود: این فیلم یک جور به محاکمه کشیدن اهل فن است. باید ببینیم مخاطب ما کیست و برای چه کسی فیلم می‎سازیم.

ابراهیم مختاری در مورد چگونگی شکل‎گیری «برگ جان» گفت: با شخصیت نورالله، زمان ساخت مستند «زعفران» برخورد کردم. البته برای فیلم «برگ جان» دو شخصیت را یکی کردم و مش رحیم شکل گرفت. حتی در مورد این اتفاق، یک فیلم‌نامه کوتاه نوشتم که جایزه هم گرفت. اما بعد، هر وقت صحبت از زعفران و نهال و محیط زیست می‎شد، این اتفاق مرا رها نمی‎کرد؛ پس سعی کردم پول جور کنم و «برگ جان» را بسازم. احساس کردم ادراک این آدم‌ها از جهان هستی با من فرق می‎کند. آدم این فیلم کسی است که اوایل یک جور دیگر نگاه می‎کند اما با تلنگری پیش می‎رود و در پایان، به کشفی جدید از خود و پیرامونش می‎رسد. مثل خود من که جهان خودم را داشتم اما با دو جمله جهانم شکست و به نظرم برای هر انسانی این یک سعادت است که با جهان دیگری آشنا شود و بتواند در جهان جدیدی زندگی کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: واقعیت این است که درست در لحظه‌ای که تأثیرپذیری قصه می‎خواهد شروع شود، داستان ما تمام می‎شود. هر کسی داستانش را یک جور تعریف می‎کند، من هم این گونه آن‌ را تعریف کردم. به نظرم شخصیت کارگردان فیلم، این سعادت را داشت که به معرفت برسد و کسی به تنهایی به معرفت نمی‎رسد. او به کمک دیگران تغییر کرد.

مختاری در مورد نحوه انتخاب بازیگران «برگ جان» گفت: چون مستندساز هستم دلم می‎خواست بیشتر از بین نابازیگران، بازیگر انتخاب کنم اما موقع نوشتن فیلم‎نامه «برگ جان» برای نقش مش رحیم، آقای پور صمیمی‎ جلوی چشمم می‎آمد. در مورد آقای مهدی احمدی هم که نقش کارگردان را دارد کم کم به او رسیدم اما در مورد خانم مریم مقدم واقعا دلم می‎خواست بازیگر کمتر دیده‌شده‌ و گزیده کاری این نقش را بازی کند. هرچند به لحاظ گیشه اینکه بازیگرانت کمتر شناخته شده باشند اصلا خوب نیست اما ترجیحم انتخاب بازیگرانی بود که بتوانند نقش را خوب در بیاورند.

وی در ادامه سخنانش افزود: مثلا آقای پورصمیمی‎ خیلی نقش را خوب درآورده؛ من خودم هر وقت فیلم را می‎بینم دلم می‎خواهد زودتر به آن صحنه‌هایی برسم که مش رحیم حضور دارد. به نظرم بازیگر خوب، وقتی در قالب نقش فرو می‎رود تا چند دقیقه اول، تماشاگر او را نمی‎تواند بشناسد. از ابتدا می‎دانستم اگر مش رحیم در نیاید کل فیلم به فنا می‎رود اما خوشبختانه آقای پورصمیمی ‎به خوبی از پس نقش برآمد.
سعید پورصمیمی ‎درباره چگونگی رسیدنش به نقش و درآوردن لهجه بجستانی توضیح داد: قسمت من این است که از اول نقش پیرمردهای شهرستانی و با لهجه را بازی کنم، از جوانی هم همین طور بود. خوب هر چند سعی کردم نقش‌های متفاوتی را بازی کنم اما در همان بیست سالگی هم نقش پیرمرد را بازی کردم. الگوی من برای لهجه بجستانی معلمی ‎بود که روزها کار تدریس می‎کرد و بعدش هم باغ داشت و کشاورزی می‎کرد. او شب‌ها با من تمرین لهجه می‎کرد و دیالوگ‌های فیلم را با هم به لهجه بجستانی ترجمه می‎کردیم. من با خیلی از آن‌ها رفیق شده بودم، بجستانی‌ها مردمان ساده و جالبی هستند.

ابراهیم مختاری در مورد انتخاب نام «برگ جان» گفت: انتخاب اسم فیلم، به نظرم کار سختی است؛ اسمی‎که هم با بیننده ارتباط برقرار کند و هم نام خوبی برای فیلم باشد. ما ابتدا نام یک «تعبیر عاشقانه» را انتخاب کردیم بعد نام «جان گیاه» و سپس به پیشنهاد کسی اسم «برگ جان» انتخاب شد که مختصر برگ جهان هم هست و خب من نام بهتری هم سراغ نداشتم.

این کارگردان پیشکسوت سینما با ابراز خوشنودی از اکران فیلمش در گروه سینمایی «هنروتجربه» اظهار داشت: «برگ جان» جایزه اول ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سبز» را گرفت؛ بعد من آن را به چند پخش کننده دادم اما آن‌ها به روال معمول گرایش به پخش فیلم‌های کمدی و خنده‌دار دارند. برای همین پیشنهاد اکران در گروه آزاد را مطرح کردند که با توجه به ساعت‌های بد نمایش، فیلم با اکران در گروه آزاد نابود می‎شد. برای همین صلاح دیدم فیلم در گروه «هنروتجربه» اکران شود، چون زمان طولانی‌تری دارد و تماشاگر می‎تواند فیلم مورد علاقه‌اش را انتخاب و ببیند.

اکران فیلم سینمایی «برگ جان» دومین ساخته بلند داستانی ابراهیم مختاری این روزها در سینماهای کشور ادامه دارد، و در ساعت 16 فردا شنبه 20 آبان ماه جاری در پردیس سینمایی کورش در تهران، در ساعت 15 در پردیس سینمایی هویزه در مشهد، در ساعت 20:30 یکشنبه 21 آبان ماه در سینما فرهنگ و همچنین در ساعت 22 در پردیس سینمایی کورش در تهران روی پرده خواهد رفت.

503

کد خبر: 868436

وب گردی

وب گردی