انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس نسبت به جلوگیری از معضل زمین خواری/احداث دو پارک در غرب و شمال شیراز برای مقابله با این پدیده

عضو شورای شهر شیراز با انتقاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته و کنونی در خصوص برخورد با پدیده زمین خواری، گفت: خلاء های قانونی وجود دارد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکنون طرح کارآمدی برای اصلاح قانون یا تصویب قوانین جدید به مجلس نبرده اند تا در آینده شاهد اینگونه لطمات به حقوق عمومی و حقوق شهروندان نباشیم.

احمد تنوری عضو شورای شهر شیراز با بیان این که پدیده زمین خواری طی سال های گذشته معضلی بوده که به طور جدی سراسر کشور را با خود درگیر کرده، در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: اشکال متنوعی از این پدیده وجود دارد از جمله کوه خواری و جنگل خواری که استان فارس و به خصوص اراضی پیرامون شهر شیراز از این مقوله مستثنی نیستند.

وی ادامه داد: میزان حساسیتی در میان مجموعه نظام و افکار عمومی با این پدیده وجود دارد؛ بالطبع ارزش ملکی در پیرامون شهر متفاوت است و طبیعتا اراضی گرانی که در نواحی شمالی و غربی این شهر محسوب می شود حساسیت بیشتری را به وجود آورده است.

تنوری با بیان این که از کوه خواری می توان با تغییر کاربری اراضی نام برد، تصریح کرد: تغییر اراضی بایر، کشاورزی، کوهستانی و جنگل ها بدون طی مراحل قانونی را زمین خواری و کوه خواری گویند، به این شکل که اشخاصی بدون دریافت استعلام از مراجع قانونی و یا درخواست تغییر کاربری از مرجع ذی صلاح اراضی را تغییر کاربری می دهند.

وی افزود: زمین خواری شامل تصرف اراضی اعم از دولتی یا خصوصی از سوی هر شخص حقیقی یا حقوقی غیردولتی یا دولتی می تواند در این زمینه مطرح باشد.

انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس برای جلوگیری از معضل کوه خواری

عضو شورای شهر شیراز با انتقاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته و کنونی ادامه داد: خلاء های قانونی وجود دارد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکنون طرح کارآمدی برای اصلاح قانون یا تصویب قوانین جدید به مجلس نبرده اند تا در آینده شاهد اینگونه لطمه ها به حقوق عمومی و حقوق شهروندان نباشیم.

وی با بیان این که حفظ کاربری از مهمترین قوانین است، گفت: به نظر می رسد در قسمت هایی اعمال قانون به طور شایسته صورت نپذیرفته است.

تلاش استان فارس برای جلوگیری از معضل زمین خواری

تنوری افزود: تلاش های زیادی در فارس به منظور حفظ اراضی طبیعی صورت گرفته تا به حالت اولیه بازگردند.

عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: با پیگیری اصحاب رسانه خلاء قانونی باید کم کم نمایندگان را به فکر قوانین سختگیرانه تری بیاندازد تا مشکلات کنونی یا گذشته را در آینده نداشته باشیم.

اعتراض شهروندان نسبت به پدیده کوه خواری و زمین خواری

وی با اشاره به اعتراض شهروندان نسبت به پدیده کوه خواری و زمین خواری تصریح کرد: شکایات و درخواست های مردمی نسبت به این گونه تغییر کاربری ها به شورای شهر شیراز صورت گرفته از جمله این موضوع که با ساختمان سازی به خصوص بلندمرتبه سازی در اراضی نواحی شمال و غرب شیراز مردم مخالف هستند.

تنوری افزود: بسیاری از فعالان محیط زیستی و سازمان های مردم نهاد انتقادهای خود را به شورای شهر منتقل کرده اند که این گونه بلندمرتبه سازی ها در ارتفاعات و دامنه کوه های غربی شیراز و ادامه آن می تواند سلامت هوای شهر را در کوتاه مدت به خطر بیندازد.

وی ادامه داد: در برخی از مناطق از جمله منطقه 10 شهرداری شیراز بسیاری از این مناطق طبیعی اکنون تخریب و تبدیل به ساختمان شده یا تغییر کاربری پیدا کرده که شهرداری شیراز گام های مثبتی را در ارتباط با احداث پارک 430 هکتاری در منطقه شمال شهر شیراز صورت داده است و با احداث این پارک بخش عمده ای از این اراضی کوهستانی از دست های کوه خواران مصون خواهد ماند.

احداث دو پارک در غرب و شمال شیراز برای مقابله با زمین خواری

تنوری ادامه داد: دو پارک 580 هکتاری در غرب و 400 هکتاری در شمال شیراز احداث شده که تاکنون هیچ مشکلی در رابطه با این پارک ها به وجود نیامده است منتها قوانین بازدارنده ای حتما لازم است که تا در آینده زمینه تخریب محیط زیست از سوی شهرداری فراهم نشود.

وی درپاسخ به این سوال که آیا شورای شهر می تواند در رابطه با معضل کوه خواری ورود پیدا کند، گفت: به دلیل آن که بخش زیادی از اراضی کوهستانی در داخل محدوده شیراز است شورا می تواند برای این معضل ورود پیدا کند.

عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: شورای پنجم هنوز به مساله کوه خواری ورود پیدا نکرده و دلیل آن شاید تاخیر در صدور حکم شهردار بوده تا بخشی از برنامه ها معلق بماند.

تنوری تصریح کرد: قطعا شورای شهر برای مقابله با زمین خواری، کوه خواری و جنگل خواری برنامه خواهد داشت.

عدم تکلیف شورا در رابطه با مشاورانش

وی با اشاره به این که آیین نامه مصوب مربوط به مشاوران شورا از سوی فرمانداری برگشت خورده است، گفت: تکلیف شورا تا این اواخر هنوز مشخص نبوده و قطعا در ماه های آینده این مساله در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت.

901/900

کد خبر: 871215

وب گردی

وب گردی