وضعیت گیلانغرب سه روز پس از زمین لرزه /مهجور مانده از رسانه های خبری

سرپرست فرمانداری گیلانغرب با اشاره به آخرین وضعیت زلزله زدگان استان کرمانشاه گفت: متاسفانه گیلانغرب به لحاظ خبررسانی رسانه های جمعی وبه دلیل پرداختن بیشتر رسانه‌ها به نقاط دیگر زلزله زده مهجور واقع شده است .

ایسکانیوز - ندا فراهانی: زمین لرزه کرمانشاه به عمق 7،3 ریشتر در شامگاه 21 آبانماه به وقوع پیوست که کانون زمین‌لرزه ۵ کیلومتری شهر ازگله کرمانشاه بود،شدت زلزله و وقوع آن در ساعات پایانی شب احتمال تکرار حوادثی همچون زلزله بم و رودبار را در پی داشت ولی دو عامل سبب شد که از تلفات زلزله کاسته شود و تنها وقوع زلزله هفت ریشتری خسارتهای فراوانی به‌دنبال داشته باشد.

عامل نخست وقوع زلزله‌ای چهار و نیم ریشتری پیش از زلزله اصلی بود که سبب شد بسیاری از ساکنان مناطق نزدیک به زلزله اصلی در فضای باز حاضر شوند و در واقع نسبت به وقوع زلزله‌ای دیگر که شدت بالایی نیز داشت، آماده باشند.

عامل بعدی در کاهش تلفات زلزله و احتمالاً خسارتها، وقوع زلزله ازگله در عمق یازده کیلومتری زمین است که بر اساس اعلام نظر کارشناسان از شدت خسارت‌های وارد کاسته‌ است و تنها سازه‌های غیر ایمن و سنتی در برابر این زلزله تخریب شده‌اند. از عوامل دیگر می‌توان به کوهستانی بودن منطقه و کم جمعیت بودن شهرهای اطراف و روی دادن زلزله در خارج مناطق مسکونی اشاره کرد.

برطبق آخرین اخبار تعداد کشته‌ها به 474 نفر رسیده‌است، بنا بر گزارش‌ها 9388نفر نیز مصدوم شده‌اند. بیشترین آمار کشته‌ها و زخمی‌ها از شهرهای قصر شیرین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی گزارش شده‌اند. بر اثر این زلزله برخی از منازل دچار خسارت‌های مالی شده‌اند و مرکز درمانی سرپل ذهاب نیز تخریب شده‌است در زلزله استان کرمانشاه ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است و ۱۵ هزار واحد مسکونی نیز نیازمند تعمیر هستند. به محض وقوع این زمین لرزه، سریعاً نیروهای کمکی ارتش ایران، شامل ۳ تیپ از یگان‌های نیروی زمینی ارتش اعم از یگان‌های رزمی و درمانی به منطقه زلزله زده سرپل ذهاب استان کرمانشاه اعزام شدند و حدوداً ۳۰۰ مجروح در پادگان «ابوذر»، پذیرش و درمان ابتدایی روی آن‌ها صورت گرفت.

فرهاد همتی سرپرست فرمانداری گیلانغرب در گفتگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز درباره وضعیت گیلانغرب پس از زلزله گفت :خسارات بسیاری به مجموعه‌های تجاری، اداری، مسکونی و دام‌ها در شهرستان گیلان غرب وارد شده است.

وی افزود: تمام تلاش برای تامین آب آشامیدنی مردم به کار گرفته شده است اما با توجه به حجم خساراتی که وارد شده برخی از روستاهای ما بین 50 تا 100 درصد تخریب شده اند و عملاً غیرقابل سکونت هستند و در حال حاضر مهمترین مشکل و نیاز ما در تامین برای چادرها و وسایل گرمایشی است که شهرستان گیلان غرب هم دارای سرمای بسیاری است و به دلیل وحشتی که برای مردم بوجود آمده است مردم ما در حال حاضر در بیرون و در چادر اسکان گزیدند.

در گیلانغرب هنوز نتوانستیم نیازهای اساسی را به طور کامل رفع کنیم

همتی بیان کرد: از دیشب توزیع ۱۲۰۰ تخته چادر بین روستائیان و شهروندان آسیب دیده در حال انجام است. این مساله تا عادی شدن شرایط ادامه خواهد داشت و در حال حاضر در گیلان غرب هنوز نتوانستیم نیازهای اساسی را به طور کامل رفع کنیم و با توجه به قول‌هایی که مسوولین داده‌اند امیدواریم که حداقل نیازهای اساسی مردم را بتوانیم تامین کنیم.

همتی در ادامه گفت: در حال حاضر آب به صورت جیره‌بندی در حال توزیع است چون به دلیل زلزله‌ای که به وجود آمده و خساراتی که وارد شده سفره‌های آب زیرزمینی جریان آب دچار کدورت شده و تا فروکش کردن انرژی که در زمین هست و پایان نیافتن پس لرزه‌ها توزیع آب به صورت جیره‌بندی خواهد بود.

وی ابراز داشت: بحث تامین نان مردم جزء مسائل اساسی است که به صورت پخت سیار بوده و فعلا تامین شده است تا شرایط به وضعیت عادی برگردد و آب آشامیدنی داخل شبکه به دست مردم برسد.

گیلانغرب مهجور واقع شده است

سرپرست فرمانداری گیلانغرب خاطر نشان کرد: در ساعت اولیه زلزله برق شهر به طور کلی قطع شد ،در برخی از دهستان‌ها به مدت 24 ساعت برق قطع شد و مجددا با تلاش بسیار وصل شد در حال حاضر در حوزه مخابرات ،تلفن مشکلی نداریم .

وی تصریح کرد: وسایل گرمایشی از نیازهای اساسی گیلان غرب است و بیشتر کمک‌هایی که به گیلان غرب رسیده است از طریق هلال احمر، نهادهای حمایتی، مدیریت بحران و در حال حاضر ان.جی‌.او ها و تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز از اقصی نقاط کشور در حال کمک رسانی هستند.

فرهاد همتی گفت: متاسفانه گیلانغرب به لحاظ خبررسانی رسانه های جمعی وبه دلیل پرداختن بیشتر رسانه‌ها به نقاط دیگر زلزله زده مهجور واقع شده است .

هیچ تلفات انسانی در گیلانغرب نداشتیم

وی خاطر نشان کرد: چون شرایط ما متفاوت‌تر از مردم سر پل ذهاب بود امدادرسانی بیشتر توسط خود مردم، دستگاه‌های حوزه مدیریت بحران حتی برخی از مردم گیلانغرب به کمک مردم سر پل ذهاب رفتند که فاصله 45 تا 50 کیلومتری با گیلانغرب دارد. خوشبختانه هیچ تلفات انسانی در گیلانغرب نداشتیم اما بالای 110 نفر زخمی داشتیم که به صورت سر پایی بیشتر آنها درمان شدند و برخی که جراحت بیشتری داشتند به مراکز درمانی استان منتقل شدند.امکانات درمان ما در حداقل امکانات است ولی با این حال در حد توان خدمات امدادی و درمانی به مصدومان داشتیم ومشکل کمبود پزشک متخصص را خصوصاً در ساعات اولیه زلزله بسیار داشتیم.

برخی روستاها غیرقابل سکونت و تخریب شده است

سرپرست فرمانداری گیلانغرب در پایان گفت: در بازدیدی که دیروز در کنار اعضای ستاد مدیریت بحران داشتیم و از برخی روستاها از نزدیک بازدید کردیم که برخی از آنها عملاً غیرقابل سکونت و تخریب شده است و آواربرداری از روستاهای 100 درصد تخریب شده در دستور کار است و هنوز آغاز نشده است.

خبرنگار : ندا فراهانی

کد خبر: 871533

وب گردی

وب گردی