چی بخریم؟چی نخریم؟ / از 70 تا 100 میلیون تومان چه خودرویی بهتر است؟

در ادامه بررسی قیمتی بازار خودرو و بعد از مشاهده محصولات رقابتی بین 40 تا 70 میلیون، به بازه 70 تا 100 میلیون تومان می‌رسیم تا فضای بازار خودرو با این رنج قیمتی مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در ادامه بررسی قیمتی بازار خودرو و بعد از مشاهده محصولات رقابتی بین 40 تا 70 میلیون، به بازه 70 تا 100 میلیون تومان می‌رسیم. فضایی نه‌چندان پرهیاهو و پررقیب البته هنوز هم در این میدان می‌توان جولان خودروسازان داخلی را مشاهده کرد.

چی بخریم؟

اولین پیشنهاد ما در این بازه، شاسی‌بلند قابل قبول هایما چین است که توسط ایران‌خودرویی‌ها عرضه می‌شود. مدل S3 فول اتوماتیک بدون توربو. این محصول با طراحی معقول و آپشن‌های جذاب، کیفیتی منطقی و قیمت 79 میلیون تومانی‌اش باب میل بسیاری از شاسی‌بلندسوارهای بازار شده است. این خودرو یکی از معدود شاسی‌بلندهای چینی است که مشتری را راضی نگه می‌دارد.

کیا سراتو مدل 2000 سی‌سی فول‌آپشن که توسط سایپا مونتاژ می‌شود حتی از آنچه کمپانی کره‌ای مادر تولید می‌کرد نیز بهتر از آب درآمده است. تغییرات چشم‌گیر در آپشن‌های این سدان باعث افزایش قابل قبول فروش آن شده است. البته فروش شرایطی آن نیز چندان در محبوبیتش بی‌تاثیر نبوده است.

عرضه لیفان 820 از سوی کرمانی‌ها سبک جدید خودروهای لوکس چینی را باب کرد. این خودرو علی‌رغم استهلاک بالایی که دارد ولی از نظر طراحی و آپشن‌های موجود بسیار باب میل مشتری ایرانی شده است.

جک S5 اتوماتیک با اینکه کمی کمتر از 100 میلیون تومان قیمت دارد، ولی با این حال فروش خوبی را در بازار تجربه می‌کند. این محصول اولین تجربه شاسی‌بلندهای توربوی چینی را برای ایرانی‌ها میسر کرد.

هیوندای i20‌ جدید با اینکه آپشن‌های چندانی ندارد و حتی برای ایرانی‌های تنومند کمی کوچک به نظر می‌آید ولی با این حال آنقدر کیفیتش دلچسب است که آن را تبدیل به یکی از گزینه‌های جوانان کرده است. این محصول در بازار با قیمت بین 90 تا 93 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

از گروه بهمن بی‌تردید باید سراغ بسترن B50 رفت. سدان زیبا و باکیفیتی که با تجهیزات مدرن، آپشن‌های فراوان و موتور قدرتمندش خانواده‌ها و مدیران را سوی خودش می‌کشد.

پرداخت 80 میلیون تومان برای این سدان چینی-ایرانی واقعاً مقرون به صرفه است.

چی نخریم؟

پژو 301 آن‌طور که از ظاهرش برمی‌آید، یک خودروی اروپایی و زیبا است. اما ایران‌خودرو نشان داده که در پروژه همکاری جدید با شیر فرانسه کاملاً دست پایین را دارد. اقدامات ضعیف تیم روابط عمومی و ارتباط با رسانه‌ها آنها به‌قدری آزاردهنده است که هنوز هم مشتری نمی‌داند پژوهای جدید آن‌ها چه قیمتی دارند.‌ مثلاً همین 301 گاهی 88 میلیون تومان اعلام می‌شود و گاهی 95 میلیون تومان. هرچه هست، نمی‌توان روی ثبات بازار این محصول فرانسوی حساب باز کرد.

هرچقدر که هایما S7‌ اتوماتیک محبوب و خوب از آب درآمد، اما عجیب است که ویرایش توربوشارژر آن چندان دندان‌گیر نشد. این برمی‌گردد به دانش مشتری ایرانی که به‌خوبی می‌داند چینی‌ها هنوز در زمینه دانش فنی به‌ اندازه‌ای نرسیده‌اند که بخواهند روی سیستم‌های توربوشارژر کار حرفه‌ای کنند. بنا بر این توصیه نمی‌کنیم که چیزی بین 91 تا 95 میلیون تومان بابت خرید ویرایش توربو اس7 بپردازید.

بعد از خریداری امتیاز تک محصول کیا Cerato‌ توسط سایپایی‌ها، رویای عرضه خودروی باکیفیت و با قیمتی مقرون‌به‌صرفه توسط نارنجی‌های جاده مخصوص با ابهاماتی روبه‌رو شد. درواقع، هیچ‌یک از ویرایش‌های 1600 سی‌سی سراتو مورد قبول واقع نشدند. با اینکه قیمت پایه نمونه دستی آن 73 میلیون و قیمت فول آن 86 میلیون تومان است.

جک S5‌ دنده‌ای با قیمت 85 میلیون تومانی‌اش نمی‌تواند جوابگوی سلیقه خاص مشتریان امروزی باشد. با اینکه کرمانی‌ها شرایط پرداخت طولانی‌مدتی را برای این محصول در نظر گرفته‌اند ولی با این حال باید اعتراف کرد که دوران چینی‌های دنده دستی به سر آمده است.

کارمانیا نتوانست آنطور که باید و شاید در بازار سری در بین سرها بلند کند. به‌خصوص با عرضه و پشتیبانی ضعیف شاسی‌بلند S6 وضعیت خود را متزلزل‌تر از قبل کرد. این چینی نه‌چندان زیبا با چهره‌ای افسرده و قدیمی، نتوانست بین آن‌همه چینی که طراحی‌شان اروپایی و مدرن است، قد علم کند و شدیداً شکست خورد.

متاسفانه بعد از سال‌ها فعالیت چری در ایران توسط مدیران خودرو، هنوز هم بحث خدمات پس از فروش این شرکت و کیفیت محصولات آن، محل اعتراضات بسیاری از مشتریان است. شک نکنید اگر این شرکت پرداخت چندمرحله‌ای و طولانی‌مدتی را برای شاسی‌بلند X33S‌ خود تدارک نمی‌دید، کسی سراغش نمی‌رفت. یکی از پر سر و صداترین چینی‌های بازار که هرگز خرید آن را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. چه برسد وقتی قرار باشد برای آن 80 میلیون هم پرداخت کنید.

401

کد خبر: 872775

وب گردی

وب گردی