رجبی معمار: نشانه ها و لوگوهای مهم ما را به یاد ممیز می اندازد

مدیر عامل خانه هنرمندان، گفت: مرتضی ممیز با طراحی لوگوهای سازمان‌هایی چون آتشنشانی، شهرداری تهران، سازمان ملی استاندارد و صدها نشانه و لوگوی مهم هر روز ما را به یاد خالق این نشانه‌ها می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان در مراسم دوازدهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز که صبح امروز برگزارشد، اظهار کرد: نزدیک به 12 سال است که ما این مرد جاودانه را در کنار خود نداریم اما با لبخند و چهره مصمم به کسانی که در گالری اش پا می گذارند، خوشامد می‌گوید. این گالری بخشی از خانه‌ای است که خود او بنا نهاده است که اگر ممیز و امثال او نبودند، خانه هنرمندانی هم وجود نداشت.

وی ادامه داد: عنوان پدر هنر گرافیک معاصر و مدرن ایران را نه تنها به خاطر خلاقیت اش در طراحی آثار بلکه به سبب پایمردی و اقدامات بنیادین اش در زمینه هنر گرافیک گذاشته اند. ممیز در سال 1349 رشته گرافیک را در دانشکده هنرهای زیبا بنیان نهاد و مدیر گروه این رشته شد.

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: ممیز از جمله کسانی بود که پس از انقلاب در راستای سازمان دهی وضیعت تخصصی و صنفی گرافیست‌ها تلاش کرد. او در سال 1365 اولین بی ینال طراحان گرافیک را راه اندازی کرد و عضو کمیته ایرانی انجمن بین المللی طراحان گرافیک شد و ریاست این کمیته را به عهده گرفت. اقدامات ممیز برای رشد و ارتقای گرافیک موجب شد که او سال‌های سال پدر بی‌بدیل گرافیک معاصر ایران بماند.

**مراسم یادبود مرتضی ممیز یک کار گروهی است

در ادامه این مراسم انوشیروان ممیز گفت: امسال برای دوازدهمین سال است که شاهد برگزاری یادبود مرتضی ممیز هستیم. اگر حمایت‌های مجید رجبی معمار و همکاران اش در خانه هنرمندان ایران نبود بی‌شک شاهد برگزاری این رویداد به این شکل نبودیم. مراسم یادبود مرتضی ممیز یک کار گروهی است.

وی با اشاره به اینکه مهمان ویژه مراسم یادبود مرتضی ممیز، مارکوس وایسبک طراح و گرافیست آلمانی است، ادامه داد: تفاوت مراسم امسال با سال‌های گذشته در این است که که در دوره‌های پیشین از گرافیست‌های مطرح بین المللی که با مرتضی ممیز همدوره و دوست بودند دعوت می‌کردیم اما امسال تصمیم گرفتیم یکی از گرافیست‌های مطرح را که جزو گرافیست‌های نسل بعد ممیز به شمار می‌رود دعوت کنیم.

انوشیروان ممیز افزود: امسال می خواهیم که منتخبی از آثار خسرو بیات را که از همکاران و هم دوره های مرتضی ممیز در کتاب هفته به شمار می رود را نشان دهیم که مجموعه آثار او که شامل 35 پوستر و آگهی تبلیغاتی است به انتخاب مجید عباسی در گالری میرمیران در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در گالری «ممیز» نیز مجموعه ای از 23 تصویرسازی این گرافیست به نمایش درآمده است، خاطر نشان کرد: برخی از این تصویرسازی ها تاکنون دیده نشده اند و این مجموعه شامل تصویرسازی های شاهنامه، قصص قرآن و بخشی از آن ها تصویرسازی هایی است که ممیز برای انتشار در کتاب هفته خلق کرده است.

** کتاب تصویرسازی ممیز تا دو ماه آینده در خانه هنرمندان رونمایی می شود

همچنین در این مراسم ساعد مشکی گفت: در موسسه هنری ممیز یکی از استادان مطرح گرافیک دنیا را دعوت می کنیم تا به بخشی از پرسش‌های دانشجویان گرافیک که دل شان می‌خواهد بدانند در دانشگاه‌های معتبر دنیا چه می‌گذرد، پاسخ بدهیم.

وی افزود: علاوه بر برپایی این نمایشگاه، مارکوس وایسبک طراح و گرافیست آلمانی استاد دانشگاه باوهاس وایمار آلمان ساعت 18 روز سه‌شنبه هفتم آذر در سالن امیرخانی ضمن سخنرانی درباره شیوه آموزش در دانشگاه باوهاس به پرسش‌های دانشجویان هم پاسخ خواهد گفت.

مشکی ادامه داد: بنا بود با برپایی نمایشگاه تصویرسازی مرتضی ممیز کتاب کامل تصویرسازی‌های او نیز منتشر شود اما با توجه به وسواس من این کار به انجام نرسید. از این رو از همه کسانی که تصویرسازی منتشر نشده‌ای از مرتضی ممیز دارند درخواست می‌کنیم که تصاویر این آثار را برای انتشار در اختیار من بگذارند. این کتاب تا دو ماه آینده منتشر خواهد شد و در خانه هنرمندان ایران رونمایی می‌شود.

در ادامه مراسم مجید عباسی نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: در همان سال‌هایی که دغدغه اصلی من و هم نسلان من، طراحی پوستر، برگزاری نمایشگاه‌های شخصی یا گروهی در داخل و خارج از کشور، رقابت در مسابقات بین‌المللی و ربودن جایزه‌ها بود، نام یک طراح ایرانی برای اولین‌بار در فهرست برندگان جوایز اصلی بی ینال بین المللی پوستر «ورشو» که یکی از مهم‌ترین و یکی از اصلی‌ترین رقابت‌های آن زمان بود، درخشید و آن نام خسرو بیات بود.

وی خاطر نشان کرد: خسرو بیات طراح گرافیک و مدیر هنری، متولد 26 آبان 1318 شیراز است و سال‌هاست که در تورنتو زندگی می‌کند. البته او سال‌هاست کار برای سفارش دهندگان را کنار گذاشته اما همچنان برخی از ایده‌های عمیقش را اجرا می‌کند. بیات در سال 1337 در دانشگاه تهران تحصیل در رشته نقاشی را آغاز کرد اما آن را نیمه رها کرد و سال‌ها بعد به بریتانیا رفت و در رویال کالج لندن به تحصیل پرداخت. شاگردی در کنار استادانی چون جاک کانیر، مارگرت کالورت، نیکلای جنکینز، لوک لاین، باب گیل، آلن فلچر از او طراحی با تجربه با ایده‌های ناب ساخت.

503

کد خبر: 876017

وب گردی

وب گردی