سایپا کوییک؛ خودرویی‌که 10 سال پیش باید می‌آمد

جدیدترین محصول نارنجی‌های جاده مخصوص تا چندی دیگر راهی خیابان‌ها می‌شود. این یعنی باز هم سایپایی‌ها بازی جدیدی را با «ساخت ایران»، «تماماً ایرانی» و «به‌همت مهندسان ایرانی» آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در روزهایی که چینی‌ها کم‌کم در حال تبدیل شدن به کره‌ای‌ها هستند و کره‌ای‌ها خود را به ژاپنی‌ها نزدیک می‌کنند و ژاپنی‌ها درصدد شبیه‌سازی آلمان‌ها هستند، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان ایران با فخر و غرور خبر از حضور یکی از به‌روزترین خودروهای کشور می‌دهد. درباره کوئیک صحبت می‌کنیم. خودرویی که قرار است ماله‌ای باشد بر روی پروژه ساینا که با سر به زمین افتاد و شکست خورد. خواندن جملاتی که در سایت رسمی گروه خودرویی سایپا درباره این خودرو آمده، خالی است لطف نیست. مثلاً اینکه خودروی فوق حاصل چندین سال تجربه و تبحر در دانش طراحی و ساخت خودرو است. یا در جمله‌‌ای طلایی می‌خوانیم اضافه شدن آپشن های متعدد دیگر باعث شده است که بازار خودرو از هم اکنون برای ورود خودرو کوییک و ارایه به مشتریان لحظه شماری کند. این حد از اعتماد به نفس از شرکتی که پرایدش هنوز با معضلات شدید ایمنی دست و پنجه نرم می‌کند و به لطف نفوذ دولتی‌ها هم‌چنان نفس می‌‌کشد، بی‌سابقه است.

کوییک آغازگر راهی است که چینی‌ها چیزی حدود یک دهه پیش در بازار ایران آغازش کردند و آن چیزی نیست غیر از نوگرایی. البته برای صنعتی که چیزی بیش از یک قرن از دنیا عقب‌تر است،‌ 10 سال نباید خیلی نگران‌کننده باشد. شادی حضور یک خودروی تولید داخل با گیربکس اتوماتیک بعد از این همه سال، چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ جعبه‌دنده‌ای که گفته می‌شود از سوی کمپانی بلژیکی Punch‌ تهیه شده است. تازه کوییک یک محصول هاچ‌بک است. بنا بر این منتظر موجی از نارضایتی‌های خانواده باشید. البته سایپا به‌منوال قبل چند تیپ را برای کوییک در نظر گرفته است؛ پایه، فول و پلاس. طبق تجربه چندین و چند ساله ندید به شما می‌گوییم که طی یکی دو سال دیگر مدل پایه از چرخه تولید حذف می‌شود و شاهد رشد قیمتی نسخه‌های فول و پلاس خواهیم بود.

کوییک قرار نیست یک اتفاق شگرف در صنعت خودروسازی کشور باشد. این خودرو احتمالاً تجربه جدید سایپا با برخی از قطعه‌سازان و شرکت‌های بزرگ زنجیره تامین است. چیزی مانند رانای ایران‌خودرو. چراکه این هاچ‌بک ریزاندام با طول زیر 4 متر و عرض 1.6 متری‌اش تقریباً چیزی در حد و اندازه‌های همان هاچ‌بک قدیمی کیا است. نکته حیرت‌انگیز آن است که این خودرو با «استانداردهای جهانی» آلایندگی یورو 4 را پاس می‌کند. البته به این نکته اشاره شده که این سطح استاندارد قابل ارتقا به یورو 5 است. حالا مشتری می‌ماند و سوال‌های بی‌جواب درباره این جمله. که قابل ارتقا یعنی باید به نمایندگی مراجعه کرد و گفت که کیت ارتقای یورو 4 به یورو 5 را نصب کنید؟ یا اینکه سایپا در آینده‌ای دور قصد دارد در مدل‌های موجود 5 را در صورت صلاحدید ارتقا دهد؟ هرچه هست، مهندسان و مدیران سایپا می‌دانند که استانداردهای واقعی جهانی این روزها روی یورو 6 بحث می‌شود. کوییک با وزن تنها 1065 کیلوگرمی‌اش و با در نظر گرفتن ارتفاع عجیب 180 سانتی‌متری‌اش از سطح زمین، احتمالاً‌ در مبحث پایداری مشکلات عدیده‌ای خواهد داشت. خودروی جهانی سایپایی‌ها دارای یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با قدرتی زیر 90 اسب‌بخار است. همان قوای محرکه تیبا و ساینا. این داستان نمی‌تواند بیانگر چندین سال تجربه و تبحر در دانش طراحی و ساخت خودرو باشد.

قیمت‌گذاری کوییک پیرو سبک منحصر به فرد خودروسازان ایرانی است. یعنی ابتدا همه‌چیز با اما و اگر آغاز می‌شود. سپس یک قیمت تلویحی مطرح می‌شود و سپس خودروساز قیمت نهایی را اعلام می‌کند. چند ماه از این ماجرا می‌گذرد تا اینکه پرده آخر این نمایش شروع می‌شود و آن افزایش قیمت است. در حالی‌که کسی از قیمت از پیش اعلام‌شده،‌ حرفی نمی‌زند. این داستان برای کوییک هم صدق می‌کند. قرار بود قیمت آن چیزی حول و حوش 35 میلیون باشد. طبق آن فرمول مدتی بعد قیمتش به 42 میلیون رسید و ناگهان همه سایپایی‌ها غیب شدند. به هر حال این خودرو جدیدترین فرزند خودروساز بزرگ کشور است و این یعنی در بازار غیر رقابتی و انحصاری و با انواع و اقسام شرایط قسطی و پیش‌خرید، کوییک نیز به‌ناچار تبدیل به اولین و آخرین گزینه برخی از خانواده‌ها می‌شود.

401

کد خبر: 876601

وب گردی

وب گردی