تعداد کم دانش آموزان علت تعطیلی برخی از مدارس استان اردبیل

نماینده مردم گرمی گفت: به دلیل مهاجرت بالای جمعیت روستاها تعداد دانش آموزان کم شده است و این تعداد کم هم یکی از عوامل تعطیلی بعضی از مدارس شده است.

سید حمایت میرزاده نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی درباره کمبود مدارس در روستاهای اردبیل در گفت وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز، گفت: مدارس ابتدایی تقریبا در تمام استان‌های کشور در شهر و روستاها وجود دارد اما گاهی ساکنین برخی مناطق در ییلاق، قشلاق و جابجایی هستند و در یکجا ساکن نیستند که حتی در این شرایط هم پوشش آموزشی در قالب چادر و حتی کانکس در شرایط سرما برپا می شود.

وی افزود: اینها موارد موردی است که از ابتدا آموزش و پرورش سعی کرده حتی یک دانش آموز را هم تحت پوشش قرار دهد.

میرزاده در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه بعضی مواقع والدین فرزندان را به مدرسه نمی فرستند و قانون هم اجازه ندارد برای والدینی که فرزندانشان را به مدرسه نمی فرستند مداخله ای داشته باشد .

نماینده مردم گرمی در استان اردبیل تصریح کرد: مقطع دبیرستان در کل کشور این طور نیست که در همه روستاها دبیرستان وجود داشته باشد و در هیچ کجای دنیا هم مقطع دبیرستان در همه نقاط روستایی وجود ندارد. در کشور ما هم به همین منوال است چون باید دانش‌آموز به حد نصاب برسد تا بتوان کلاس را تشکیل داد.

سید حمایت میرزاده درباره چگونگی ادامه تحصیل دانش آموزان در بعضی مناطق روستایی اردبیل در مقطع دبیرستان گفت: در خود مرکز شهرستان مدارس شبانه‌روزی وجود دارد که دانش آموزان باید آنجا درس بخوانند ولی به هر حال مشکلاتی وجود دارد؛ آموزش و پرورش کمبود اعتباری دارد و باید سازمان برنامه و بودجه اولویت‌ اولش نظام آموزشی باشد.

وی با بیان اینکه کمبود اعتبار در تمامی استان ها وجود دارد، ادامه داد: کمبود اعتبار به آن شکل نگران کننده در استان اردبیل وجود ندارد ولی خوب اجباری به پدر و مادر نیست و ممکن است که والدین نخواهند فرزندانشان به مدارس شبانه‌روزی بروند و یا اینکه نمی خواهند هزینه ایاب و ذهاب بدهند.

میرزاده در پایان گفت: متاسفانه به دلیل مهاجرت بالا جمعیت در روستاها کم شده است و تعداد دانش آموزان هم یکی از عوامل تعطیلی بعضی از مدارس شده است.

این در حالی است که امسال در استان اردبیل مطابق اعلام آموزش‌وپرورش سه هزار و ۳۹۵ مدرسه آماده تحصیل شدند. اما سهم دانش‌آموزان روستایی به مراتب کمتر است. موضوعی که ایجاد زمینه عدالت آموزشی را به علامت سؤالی تبدیل کرده است. در برخی ایام سال دانش‌آموز روستایی با مسدود شدن راه‌های ارتباطی خانه‌نشین شده و روزها به مدرسه نمی‌رود از سویی در اغلب روستاها جاده‌های نامناسب و صعب‌العبور تردد روستاییان را به ویژه در فصل زمستان با مشکل مواجه می‌سازد.

تا جایی که در برخی ایام سال دانش‌آموز روستایی با مسدود شدن راه‌های ارتباطی خانه‌نشین شده و روزها به مدرسه نمی‌رود.هر چند ایجاد کانکس در مدارس روستایی به عنوان فرصت مطلوب ایجاد فضای آموزشی قلمداد می‌شود اما کل مدارس کانکسی برای هزار و ۷۰۸ روستا تنها ۳۷ مورد است.این مشکلات در وضعیتی به قوت خود باقی است که همچنان دانش‌آموزان روستایی در برف و باران مسافت‌های چند کیلومتری برای رسیدن به کلاس درس را طی می‌کنند و با مفهوم امکان تحصیل در محل زندگی خود بیگانه‌اند.

خبرنگار: ندافراهانی

کد خبر: 877113

وب گردی

وب گردی