زمین در ضلع شمالی کتابخانه ملی نشست کرد/ وجود 200 گود رها شده در تهران

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: در بازدید اخیر از کتابخانه ملی، متوجه شدم گود پارکینگ فرهنگ در ضلع شمالی ساختمان کتابخانه ملی ایران، باعث آسیب و صدمه به این مجموعه ارزشمند شده است؛ زمین ضلع شمالی نشست کرده و دیوارهای خارجی ترک خورده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، علی اعطا در جریان بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: با توجه به تعداد گودهای عمیق رها شده در سطح شهر تهران و خطرات احتمالی آنها برای شهروندان و شهر از جمله امکان رانش زمین به علت پایین بودن عمق مقاوم‌سازی جداره‌های آنها ( به خصوص در فصول بارندگی) و همچنین آلودگی‌های اجتماعی و محیطی حاصل از آنها، لازم است شهرداری تهران هرچه سریع‌تر نسبت به ساماندهی گودهای رها شده اقدامات لازم را انجام دهد.

وی تصریح کرد: بسیاری از این گودها به علت صدور پیشین پروانه توسط شهرداری به منظور درآمدزایی بیشتر شکل گرفته‌اند و به علت مشکلات متعدد پروژه‌ها در مرحله گودبرداری متوقف مانده‌اند. عمر اثرگذاری نیلینگ به عنوان یک روش کوتاه‌مدت برای پایدارسازی گود، حداکثر 18 ماه است و از این تاریخ نمی‌توان گود را ایمن تلقی کرد یا باید فرایند ساخت آغاز شد یا گود پر شود.

در حال حاضر براساس گزارش ارگان‌های مختلف از جمله سازمان نظام مهندسی حدود 200 گود رها شده در سطح شهر تهران وجود دارد که نیازمند رسیدگی هستند.

سخنگوی شورای شهر تهران بیان کرد: تبصره ذیل بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها تاکید می‌کند که در تمام موارد مربوط به رفع خطر از بناها و رفع مزاحمت‌های مندرج در ماده فوق، شهرداری پس از کشف نظر مامور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب و اقدام مناسبی صادر می‌کند و اگر دستور شهرداری در مهلت معین و به موقع اجرا نشود شهرداری رأسا با مراقبت مامورین خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد کرد و هزینه مصروح را به اضافه «صدی 15» خسارت از طرف دریافت خواهد کرد.

اعطا بیان کرد: گودبرداری فاز دوم برج میلاد که در سال 92 انجام شد خطراتی برای مرکز همایش‌های برج میلاد ایجاد کرده است که با توجه به تردد روزانه هزار نفر از شهروندان به این مرکز در صورت وقوع حادثه تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

وی ادامه داد: گودبرداری رها شده دیگری (گود پارکینگ فرهنگ) در ضلع شمالی ساختمان کتابخانه ملی ایران است که باعث آسیب و صدمه به این مجموعه ارزشمند شده است و اخیرا در بازدیدی که از کتابخانه ملی داشته‌ام متوجه نشست زمین در ضلع شمالی و ترک‌هایی در برخی دیوارهای خارجی کتابخانه شدم و از آنجا که ساختمان کتابخانه ملی و مرکز همایش‌های آن نیز روزانه محل تردد صدها نفر از شهروندان است و با توجه به اینکه عمر مفید این گود نیز به پایان رسیده است، لازم است هرچه سریع‌تر در این خصوص تدبیری اندیشیده شود تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: در همین زمینه لازم است شهرداری تهران هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر نهادهای ذیربط انجام دهد تا از فاجعه احتمالی جلوگیری شود.

700

کد خبر: 877186

وب گردی

وب گردی