تشریح همکاری دانشگاه‌ها با شرکت ملی گاز ایران/ اولین واحد مینی ال ان جی با همکاری دانشگاه تهران احداث می‌شود

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه نخستین واحد مینی ال ان جی با همکاری انیستیتو دانشگاه تهران احداث خواهد شد، گفت: ظرفیت این واحد مینی ال ان جی حدود 30 تن در روز است که پیش بینی اولیه ما این است که این واحد در منطقه شمال شرق تهران احداث شود.

سعید پاک سرشت مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص فعالیت های شرکت ملی گاز ایران در حوزه پروژه‌های پژوهش و فناوری گفت: مهم‌ترین برنامه‌های ما تمرکز بر انیستیتوهای تخصصی با دانشگاه های کشور است که براساس قرارداد فی‌مابین وزارت نفت و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری شکل گرفته است.

او تصریح کرد: در زیر مجموعه شرکت ملی گاز ایران سه انیستیتو جاری و فعال وجود دارد. انیستیتو ال ان جی که با دانشگاه تهران، انیستیتو فرآورش گاز با پژوهشگاه صنعت نفت و انیستیتو توربین گازی و اندازه گیری هوشمند با دانشگاه علم و صنعت انجام می شود.

پاک‌سرشت تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت های ما در سال‌جاری تمرکز بروری انیستیتوها است که در مرحله تدوین برنامه برای این انیستیتوها هستیم. می‌توان گفت تقریبا کار تدوین برنامه انیستیتوها انجام شده است و در مراحل پایانی قرار دارد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: نیازهای صنعت نفت در این حوزه تدوین شده و با همکاری این مراکز برنامه ها تهیه شده است. هم اکنون در مرحله تصویب طرح‌های ارائه شده هستیم که بعد از این مراحل وارد فاز اجرایی خواهیم شد.

پاک‌سرشت افزود: در همین رابطه پروژه‌هایی تعریف و در مرحله اجرایی قرار دارد؛ به عنوان نمونه در بخش ال ان جی ما امیدواریم که اولین واحد مینی ال ان جی را در قالب همکاری انیستیتو دانشگاه تهران کلید بزنیم و یک واحد مینی ال ان جی با کاربرد مشخص را طراحی کنیم. هم اکنون در حال مراحل اخذ مجوز برای برگزاری مناقصه هستیم تا به سمت احداث اولین واحد مینی ال ان جی حرکت کنیم.

او ظرفیت این واحد مینی ال ان جی را 30 تن در روز عنوان کرد و افزود: پیش بینی اولیه ما این است که این واحد در منطقه شمال شرق تهران احداث شود. بنابراین منتظر تهیه اسناد مناقصه هستیم و امیدواریم تا پایان سال 96 این کار عملیاتی شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران اضافه کرد: همچنین یک همکاری تحقیقاتی با کنسرسیوم کره ای مربوط به احداث مینی ال ان جی پرتابل است که خوشبختانه هم اکنون برنامه این طرح به خوبی جلو می رود و باید گفت یک تیم ایرانی که متشکل از انتیستیتو پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت گاز و تعدادی از سازندگان داخلی است، آن را برعهده دارد. در همین راستا تیم ایرانی به منظور برگزاری جلسات فنی سفری را به کره خواهد داشت. بعد از این مراحل تکنولوژی های مورد نظر برای ساخت مشخص می شود.

پاک سرشت تصریح کرد: در حوزه فرآورش گاز با پژوهشگاه صنعت نفت برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده ایم. به واسطه سابقه همکاری که با پژوهشگاه صنعت نفت داشتیم طرح های خوبی تعریف شده است، به طوری که چند مورد از پروژه ها به نتیجه رسیده است و برخی نیز در مراحل اجرایی قراردارد. به عنوان مثال ساخت واحد پایلوت سطح جذبی در پالایشگاه پارسیان است و به زودی تجهیزات ساخته شده به محل مورد نظر منتقل می شود تا مراحل نصب و راه اندازی آن انجام شود. این پروژه به منظور تجهیز وتست مراحل میدانی تحت شرایط واقع برای انواع جاذب ها که عمدتا اکنون در داخل کشور قابلیت ساخت پیدا کردند برای ارزیابی عملکردی آنها نیاز به تجهیزاتی داریم.

او افزود: بحث تصفیه گاز با فرآیند غشایی که شامل چندین پروژه است که مهم ترین آنها ساخت پایلوت با همکاری یک شرکت روسی است که ظرف یک سال آینده در پالایشگاه فجر جم نصب شود که وظیفه پیش تصفیه گاز را در این مکان به عهده خواهد داشت.

همچنین فرایند شیرین سازی گاز با استفاده از حلال ها را دنبال می کنیم که در پالایشگاه ایلام انجام شده است در حال ارزیابی و ادامه کار در منطقه هستیم.

پاک سرشت ادامه داد: در همکاری با دانشگاه علم و صنعت نیز ساخت توربین گازی یا هوشمندسازی و بحث اندازه گیر هوشمند را دنبال می کنیم .

او خاطرنشان کرد: ما با هیچ نهاد یا سازمانی به خصوص دانشگاه ها منع همکاری نداریم و اگر موضوعی مطرح شود با دانشگاه آزاد همکاری می کنیم.

402

کد خبر: 880098

وب گردی

وب گردی