۱۶ آذر؛ اوج شور و شعور جریان دانشجویی

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یادداشتی به تبیین نظرات و دیدگاه های خود نسبت به " روز دانشجو" و " ۱۶ آذر" پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت علوم، متن کامل یادداشت وزیر علوم به این شرح است:

واقعه ۱۶ آذر، اکنون پس از سپری شدن چندین دهه، به حادثه‌ای تاریخی و در عین حال زنده، مهم و تأثیرگذار در عرصه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی کشور تبدیل شده است.

فراز و فرودهایی که ۱۶ آذر تاکنون پشت سر نهاده و در هر دوره، چیزی بر آن افزوده شده است، امروز به منبعی الهام بخش در حیات دانشجویی و سنت سیاسی کشور مبدل شده است.

"روز دانشجو"، اینک با پشت سرنهادن شصت و چهار سال تلاش دانشجویی برای کسب حقوق و خواسته‌های صنفی و سیاسی، آزادی خواهی و عدالت طلبی و مبارزه علیه استبداد و استعمار کارنامه پر افتخاریدارد و نمادی روشن شده است در آسمانِ عزت و اعتبار نهاد دانشگاه

زمینه‌ها و شرایط مساعد پس از سقوط دیکتاتوری شاه و استقرار نظام جمهوری اسلامی، آن نهال به یادگار مانده از دهه سی را در بستر خود رشد داده و بالیدن و بالا آمدن توان دانشجویی را تسهیل کرده است؛ به گونه‌ای که در شرایط فعلی "روز دانشجو" بر صدر مناسبت‌های دانشگاهی نشسته است و قدر می بیند.

در واقع، آنچه در تمامی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون شاهدش بوده‌ایم، اوج گیری شعور و شور جنبش دانشجویی در ۱۶ آذر هر سال است.

به مناسبت این روز گرایش‌ها و رویکردهای گوناگون در دانشگاه کوشیده‌اند و می‌کوشند نقش و تاثیر جنبش و جریان دانشجویی را در حیاتسیاسی و فرهنگی جامعه برجسته کنند و با تکیه بر آرمان‌ها، خواسته‌ها و فعالیت‌های خود، صحن دانشگاه را به عرصه‌ای برای نمود و ظهور تحرک، پویایی، نقد و گفت و گو تبدیل می‌کنند.

تفسیرها، تحلیل‌ها، نقدها، مناظره‌ها و گفت و گو ها به مناسبت این روز، فرصت و مجال بیشتری برای ظهور و بروز می‌یابند و به لحاظ کمی و کیفی نصاب بالاتری را رقم می‌زنند. دانشگاه در این ایام، نشاط و تحرک در خور توجهی می‌یابد و به بهانه روز دانشجو به عرصه‌های مباحث کلان و مسائل مختلف کشور ورود پیدا می‌کند. در چنین شرایطی می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های عقلانی و علمی، وارد سطوح و لایه‌های عمیق‌تری از جامعه و جهان شد و حجم عظیمی از مطالب نو را وارد ادبیات سیاسی و اجتماعی کشور کرد و از این طریق بر غنا و عمق مباحث و اصلاح رویکردها و سیاست‌ها و آگاهی بخشی به جامعه افزود.

به این ترتیب، باید به استقبال فضای آزاد و گفت وگویی و در عین حال انتقادی و اخلاقی رفت و به تنوع و تکثر آرا و سلیقه‌ها در چارچوب قانون ونظم دانشگاهی خوشامد گفت. تصویر زیبا و دلربایی که از این رهگذر در پاییز هر سال در سپهر سیاسی دانشگاه‌ها و فضای عقلانی مراکز آموزشی و پژوهشی رقم می‌خورد، می‌تواند دانشگاه را در کانون افکار عمومی جامعه قرار دهد.

ادعایی گزاف و بیراه نیست اگر مدعی شویم که ۱۶ آذر نقطه تلاقی شعور و ذکاوت عقلانی و شور و هیجان جوانی است که با سلاح نقد و ارزیابی به صلاح کشور و اصلاح امور همت می‌گمارد و خود را چونان نمادی بی بدیل به رخ می‌کشد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تداوم سنت جاری برای نکوداشت روز دانشجو و بازخوانی تاریخ پر افتخار ۱۶ آذر -که با نام و خون شهیدانوالامقامی از سال ۳۲ تا دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عجین است- اهتمام ویژه ای دارد تا در دولت تدبیر و امید نسبت به ارتقای واقعینقش دانشجویان و دانشگاهیان در جامعه و نظام تصمیم گیری کشور بکوشد و تمامی ظرفیت‌های قانونی، حقیقی و حقوقی را به کار گیرد تا ظرفیت‌های درخشان و جوشان دانشجویان و دانشگاهیان به میدان عمل درآید و کشور نهایت استفاده را از آن ببرد.

به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، این روز را صمیمانه به دانشجویان عزیز سراسر کشور تبریک می گویم و معقتد هستم که ۱۶ آذر نه یکمناسبت رسمی و کلیشه‌ای که یک منبع الهام برای رشد فردی و جمعی دانشجویان و حرکت تکاملی در مسیر رسیدن به قله‌های افتخار علمی و اخلاقی است.

آرمان گرایی، امید، میل به زندگی، گشودگی افق‌ها به سوی آینده و تلاش برای تدبیر امور جامعه در ترکیبی متعادل با عقلانیت و نقادی و صدق و صفای جوانی، ترجیح منافع عمومی بر منافع شخصی و شهامت بر آمده از نیت خیر، بخشی از آن میراثی است که در طول ۱۶ آذرها جمع شده است و ما امروز باید این میراث را به خوبی حفظ کرده و نقش دانشجو را به عنوان "رکن اصلی دانشگاه" پاس بداریم.

کد خبر: 880559

وب گردی

وب گردی