جریان دانشجویی را جریان عدالت‌طلب و آرمان‌خواه می‌دانم/مرجعیت علمی در دانشگاه باید وجود داشته باشد

تولیت آستان قدس رضوی گفت: جنبش دانشجویی بعد انقلاب در شکل‌گیری نظام و نهادهای برخاسته از انقلاب مانند جهاد سازندگی موثر بود.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در نشست صمیمانه با دانشجویان اظهار کرد: جنبش دانشجویی که 16 آذر نماد آن است، گرامیداشت جریان تحول‌خواه، آرمان‌گرا و پیش‌برنده و گفتمان‌سازی برای انقلاب اسلامی است که باید همواره گرامی داشته شود.

وی بیان کرد: جریان جنبش دانشجویی در قبل از انقلاب همراه با امام و روحانیت و مردم نقش زیادی داشته است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: جنبش دانشجویی بعد انقلاب در شکل‌گیری نظام و نهادهای برخاسته از انقلاب مانند جهاد سازندگی مؤثر بود.

رئیسی ادامه داد: دانشجویان انقلابی نقش اساسی داشتند، به عنوان مثال، در جریان جنگ تحمیلی، در برخورد با گروه‌های فاسد و منافقین نقش‌آفرینی جریان دانشجو بسیار گسترده بود.

وی تأکید کرد: جریان جنبش دانشجویی در جای جای حرکت‌های انقلابی نقش برجسته‌ای داشتند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: همواره باید جنبش دانشجویی عدالت‌خواه به عنوان یک جریان گفتمان‌ساز در انقلاب باشد، چراکه یک ضرورت احتناب‌ناپذیر است، مراقب برخی آفت‌ها باید باشید، از این حرکت سوءاستفاده نکنند، باید راه سوءاستفاده از این جنبش دانشجویی گرفته شود، باید تلاش شود این مجموعه با یک تلاش علمی حرکت کند و سطحی‌نگری نباشد و بتواند روز‌به‌روز رویش داشته باشد، مطلقا ریزش نداشته باشد و بر عدد و کیفیت خود بیفزاید.

رئیسی اضافه کرد: در دانشگاه هم همیشه گفتم، رابطه باید بین علم، اقتصاد و سیاست باشد، باید نتیجه‌اش در اقتصاد دیده شود و از آن طرف، تأثیرش در سیاست داخلی و خارجی دیده شود.

* مرجعیت علمی در دانشگاه باید وجود داشته باشد

وی خاطرنشان کرد: در طول دوران مسؤولیت خود کمتر دانشگاهی است که نرفته باشم و همواره خودم را با دانشگاه مرتبط دیدم و از دیدگاه‌ها و نظرات شما استفاده کردم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که دانشگاه جامع رضوی را طراحی کنیم، افزود: شکل‌گیری علوم رضوی نقشه ابتدایی این دانشگاه بوده و این جزء اولین اقدامات ما بوده است.

رئیسی با اشاره به تشکیل معاونت علمی برای نخستین بار در آستان قدس رضوی گفت: به دنبال آن هستیم که عنوان بین‌المللی فقط تابلو نباشد بلکه جایگاهی باشد تا جوانان زیادی از کشورهای مختلف صاحب علوم تخصصی و فوق تخصصی شوند.

وی ادامه داد: هم ‌ظرفیت علمی و هم جاذبه جایگاه مشهد این است که فرهیختگان را جذب کند و این برنامه در برنامه معاونت علمی طراحی شده، برای آن کارگروه‌های مختلفی در حال برگزاری است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اینکه می‌گویند عدالت آموزشی باید رعایت شود حرف درستی است و در تصمیم‌گیری‌ها قابل تجدیدنظر است اما اینکه از دانشگاه علوم اسلامی رضوی شهریه گرفته نمی‌شود، بنا به نظر مؤسس آن یعنی مرحوم آیت‌الله طبسی است که نظر ایشان این بوده که این دانشگاه روحانی و طلبه تربیت کند.

وی با اشاره به ضرورت ارتباط آستان قدس و ارتباطات معارفی و جهانی در حوزه رسانه به صورت بین‌المللی، متذکر شد: اکنون چند ماهی است که «رضوی. تی. وی» راه‌اندازی شده است اما فقط در چندین ساعت پخش دارد و در نظر داریم در آینده به صورت 24 ساعته برنامه داشته باشد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: این حرف درستی است که دانشگاه امام رضا (ع) فقط مدرک نداشته باشد و کیفیت برتر و بالاتر نیاز است.

* کار فرهنگی اولویت آستان قدس رضوی است

رئیسی افزود: کار فرهنگی اولویت ما در آستان قدس رضوی بوده که در مراکز دیگر نیز مورد توجه و اهتمام ما است.

وی گفت: برای شغل و کار دانشجویان که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند باید متناسب با زمینه‌های موجود در آستان قدس، زمینه کار و اشتعال ایجاد کرد، البته نسبت به مسکن دانشجویان به برکت امام رضا (ع) یک مجموعه 500 واحدی را شروع کردیم.

رئیسی اظهار کرد: تسهیلات ازدواج هم مبلغ 5 میلیارد ریال اختصاص داده شده و همچنین برای زیارت عتبات نیز همان مبلغ گذشته که در زمان تولیت فقید سعید بوده، همچنان است.

وی با بیان اینکه تشکل‌های جوانان آستان قدس رضوی نیز می‌تواند ارتباط با تشکل‌های دانشجویی دانشگاه داشته باشد، اضافه کرد: برای اولین بار، مجموعه‌ای اختصاص به زنان و خانواده داده شده و نیز برای اولین‌بار در هیأت امنا دو خانم عضو شدند.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: اتهامات زیادی در مورد مالیات آستان قدس مطرح شده که از زمان تولیت فقید سعید این مجموعه با مرقومه امام معاف از مالیات در طی این 35 سال گذشته شده، اگر شرکت و مجموعه‌های دیگر بوده، منشأ همه آنها وقف است.

وی با تأکید بر اینکه سفارش می‌شود، در هزینه‌ها دقت شود، گفت: به رهبر معظم انقلاب نامه نوشتیم و ایشان تأکید بر دستور امام بزرگوار را فرمودند، البته ما مالیات ارزش افزوده را پرداخت می‌کنیم.

رئیسی با اشاره به اینکه مالیات ما روشن و واضح است، تصریح کرد: چندین برابر پولی که باید بابت مالیات بدهیم، هزینه‌هایی می‌کنیم برای شهر و حاشیه شهر که دولت باید انجام دهد، همچنین ما برای اولین بار حسابرس از بیرون مجموعه آوردیم که خیلی دقیق محاسبه کردند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در آخر سال گذشته 21 درصد نذورات افزایش پیدا کرد، متذکر شد: با ایجاد زائرسرا که کلنگ آن در عید فطر سال گذشته زده شد و در ولادت امام رضا (ع) در سال جاری به بهره‌برداری رسید، سبب شد که جایی ایجاد شود که در شأن مردم باشد، به جای اینکه آنها در کمپ‌ها به سر ببرند.

وی افزود: با مشارکت مردم گناباد برای لایروبی قنات‌ها، 700 شغل ایجاد کردیم. توانمند‌سازی نیازمندان و فقرا دستور کار ما است، دم زدن از رفع مشکلات نیازمندان و ایجاد شغل با شعار نمی‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی در سامرا موکب داشته است، گفت: ما می‌خواهیم در مکان‌هایی گره‌گشایی کنیم که کسی نرفته یا وجود ندارد.

رئیسی با اشاره به توسعه مفهوم خدمت خادم و مخدوم خدمت گفت: می‌خواهیم جریان خدمت آستان قدس را به خدمت‌های متنوع علمی، فرهنگی و آموزشی در سراسر کشور تغییر دهیم و اکنون با این رویه بیش از 500 هزار خادم در سراسر کشور داریم که رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه من در جریان ارتباطات مردمی قرار می‌گیرم، تصریح کرد: هر روز تمام پیامک‌های افراد را می‌خوانم، هر چند وقت یکبار ملاقات مردمی دارم و ارتباط با جریان‌های طلاب، دانشجویان و فرهیختگان در برنامه‌های کاری من بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در طول دوران خدمتم، هر شب در مسجد دو ساعت را به ملاقات مردمی اختصاص می‌دادم، با بیش از 15 نفر ملاقات می‌کردم.

رئیسی بیان کرد: جریان دانشجویی را جریان عدالت‌طلب و آرمان‌خواه می‌دانم که همواره خود را به نگاه عمیق دانشجویان، طلاب و اساتید محتاج می‌دانم و آنها را دنبال می‌کنم.

وی تأکید کرد: متأسفانه نگاه‌های آسیب دار جناحی وجود دارد، اما امیدوارم، گفتمان انقلابی رهبری و مردمی را دنبال کنیم.

منبع: فارس

کد خبر: 881270

وب گردی

وب گردی