تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است/ضرورت ضبط گواهینامه رانندگان مبتلا به اختلالات روحی

دبیر علمی نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک گفت: رانندگانی که دارای سابقه تصادف و نمره منفی و یا رفتارهای پر خطر ترافیکی هستند به لحاظ روانشناسی پس از اطمینان از اختلالات روحی باید گواهینامه آنها برای همیشه توسط پلیس راهور ضبط و از رانندگی محروم شوند.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایسکانیوز، سالها است بحث ایمنی و ترافیک یکی از مسائل مهمی است که به دلیل افزایش تصادفات رانندگی مورد توجه مسئولان و متولیان امر ترافیک قرار گرفته است بطوریکه آمار ها نشان می دهد در مقایسه با برخی از کشورهای آسیایی میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است.

دکتر ابراهیم علیزاده ،دبیر علمی نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک در مورد صلاحیت رانندگان ضمن اشاره به اینکه تایید صلاحیت رانندگان بین شهری با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وصلاحیت رانندگان شخصی با پلیس راهور ناجا است گفت: برای اینکه راننده ای بتواند وسیله نقلیه ای را براند باید مجوز هایی را کسب کند.

وی ادامه داد: پس از گذشتن 2 سال از اخذ گواهینامه پایه دو رانندگان می توانند مجوز رانندگی وسایل نقلیه عمومی(گواهینامه پایه یک ) را بگیرند و دوم اینکه رانندگان باید کارت سلامت داشته باشند و بر اساس قانونی که در سال 1383 تصویب شد رانندگان باید هر دو سال یکبار کارت سلامت خود را تمدید کنند.

آمار ها نشان می دهددر مقایسه با برخی از کشورهای آسیایی میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است

وی افزود: متاسفانه در ایران به ارزیابی و سنجش های جسمانی بسیار بیشتر از ارزیابی های روحی و روانی اهمیت داده شده در واقع ارزیابی های روانی با روش ها و استاندارد های روز دنیا انجام نمی شود به همین دلیل در سه سال اخیر وزارت راه و سازمان راهداری به این فکر افتاده اند که به صورت جدی به موضوع سنجش های روحی و روانی رانندگان بپردازند در همین راستا اقداماتی نیز مانند امضای تفاهم نامه با دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است.

علیزاده ادامه داد: در رابطه بااهمیت سنجش های روحی و روانی رانندگان پروژه ای در دستور کار قرار گرفت و نتیجه آن نیز در طول اجرای کنگره روانشناسی ترافیک اعلام خواهد شد.

وی در ارتباط با اینکه چه پارامترهایی برای تایید صلاحیت روانی رانندگان در نظر گرفته می شود گفت: در کنگره دو پانل برای دو گروه رانندگان یکی رانندگانحمل و نقل عمومی که از طرف سازمان راهداری اعلام می شود و دوم پانل رانندگان شخصی که از طرف معاونت بهداد ناجا است در نظر گرفته شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد:برای اینکه یک راننده عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد علاوه بر سلامت جسمانی با شاخص هایی که وزارت بهداشت تهیه کرده است باید به لحاظ روانشناختی 4ویژگی داشته باشد: راننده باید مهارت واکنش سریع در زمان مناسب دارا باشد همچنین از تمرکز و توجه قابل قبول برخوردار باشد.

وی ادامه داد: راننده باید تحمل استرس موقعیتی را داشته باشد به عنوان مثال مواجهه و کنترل مناسب بامسائل مختلف در کسری از ثانیه را داشته باشد همچنین راننده باید یعنی بتواند زمان و مکان حرکت را پیش بینی کند(استدلال استقرایی)در بسیاری از مواقع این نوع استدلال لازم است مانند سبقت گرفتن موفقیت آمیز که نه برای خود و نه برای دیگران خطر ایجاد کند.این مسلم است رانندگانی که استدلال استقرایی را ندارند و از سطح هوشی قابل قبولی هم برخوردار نیستند احتمال ایجاد تصادف بیشتری را ایجاد می کنند.

دکتر علیزاده گفت: موضوع مهم دیگر در رانندگی هیجان زدگی است که به ویژه در رانندگان زیر 35 سال بیشتر رخ می دهد هرچند این برای رانندگان بالای 35 سال سن هم می تواند مصداق داشته باشد.احساس مسئولیت پذیری یکی از ویزگی های شخصیتی است که مثلا با بازدید دوره ای راننده از خودرو و یا داشتن تجهیزات لازم هنگام شرایط آب و هوایی مختلف نمود پیدا می کند.

رانندگانی که دارای سابقه تصادف و نمره منفی و یا رفتارهای پر خطر ترافیکی هستند به لحاظ روانشناسی پس از اطمینان از اختلالات روحی باید گواهینامه آنها برای همیشه توسط پلیس راهور ضبط و از رانندگی محروم شوند

دبیر علمی نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک افزود: ترکیبی از ویزگی های شناختی و شخصیتی نشان دهنده این است که آیا راننده ای صلاحیت رانندگی را دارد یا ندارد.

وی در پایان افزود: برخی از اختلالات روانشناختی مانند: اسکیزوفرنی،افسردگی،دوقطبی ها و اختلالات شخصیتی ضد اجتماعی از جمله مواردی است که مکمل این بخش از مشکلات روانشناسی ترافیکی است وی با اظهار امیدواری از اینکه پرداختن به مسائل روانی ترافیک در کشور ما با کشورهای کم تصادف منطبق شود گفت: اگر نتوانیم در فاز اول این موضوع برای همه رانندگان این معاینات روانی را انجام دهیم حداقل برای رانندگانی که دارای سابقه تصادف و نمره منفی و یا رفتارهای پر خطر ترافیکی هستند به لحاظ روانشناسی پس از اطمینان از اختلالات روحی گواهینامه آنها برای همیشه توسط پلیس راهور ضبط و از رانندگی محروم شوند.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 882117

وب گردی

وب گردی