آمریکایی ها در برجام  بمانند یا بروند ضرر خواهند کرد

استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، خروج آمریکا از برجام را ضرری برای اعتبار آمریکا به عنوان ناقض حقوق بین الملل دانست.

جلیل رحیمی جهان آبادی استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگارسیاسی ایسکانیوز، در خصوص اینکه اگر آمریکا از برجام خارج شود چه تبعات حقوقی برای آنها در پی دارد گفت: معاهده برجام راه خروج را نبسته است یعنی هر کشوری این حق را دارد که از معاهده خارج شود و این قراردادهای بین المللی منعی برای خروج ندارند.

وی در ادامه بیان کرد:این قرارداد برای امریکا چه از پیمان خارج شود و چه در پیمان بماند نفعی نخواهد داشت زیرا یک اجماع جهانی علیه امریکا به عنوان ناقض مقررات بین المللی شکل گرفته است و آن ذهنیتی که آمریکایی ها برای برهم زدن نظم بین المللی در سر دارند، برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست .

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: زمانی که کشوری امضا، مصوبه و اعتبار رئیس جمهور خود را قبول ندارد ، می تواند خسارت فوق العاده سنگینی برای آمریکا و اعتبار آن به عنوان ناقض حقوق بین الملل در پی داشته باشد .

جلیل رحیمی درباره معاهده چندجانبه گفت: تعدادی از کشورهای اروپایی هم در این پیمان حضور داشته اند و پیمان تنها دوجانبه نبوده و چندجانبه است و همه آنها بویژه ایران به این پیمان پایبند هستند و آژانس این موضوع را تایید می کند.

وی در ادامه افزود: ما از تحریم های شورای امنیت خارج شده ایم و تحریم های شورای امنیت علیه ما لغو شده است ما به چیزی که می خواستیم رسیدیم و این موفقیت مثبت و پایبندی به حقوق بین الملل را به جهانیان نشان دادیم.

این استاد دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: آمریکایی ها چه بمانند و چه بروند در مسئله برجام ضرر می کنند و آسیب می بینند زیرا که با خروج از برجام نشان می دهند که به حرف و کار کارشناسی خود پایبند نیستند و در آینده نیز دولت ها مجددا با امریکا قراردادی را امضا نخواهند کرد .

رحیمی درباره اقدامات حقوقی ایران در مقابله با خروج آمریکا از برجام گفت: معمولا اسارت ایجاد شده به دلیل عدم اجرای معاهدات بین المللی از جمله مواردی است که درصلاحیت دیوان بین المللی دادگستری قرار می گیرد ولی دوطرف دعوا باید از ارجاع پرونده به دیوان راضی باشند.

وی در ادامه بیان کرد: ایران همچنین می تواند به شورای امنیت شکایت کند و درخواست خود را مبنی بر اینکه نهاد امنیتی ضعیف است و پیمان هم یک پیمان امنیتی است و برای صلح و ثبات جهان به امضا رسیده، در شورای امنیت مطرح کند و طرح شکایت کند که خروج امریکا می تواند به امنیت کشور آسیب بزند و یا اینکه از طریق اعضای پیمان یک اجماع سیاسی علیه امریکا ایجاد کند و آن را تحت فشار قرار دهد که از پیمان خارج نشود یا اگر خارج شد بتوانیم از تبعات سیاسی و تبعات روانی که در افکار عمومی جهانی علیه امریکا می شود ایجاد کرد، بهره برداری کنیم.

رحیمی بیان کرد: به لحاظ حقوقی طرح شکایت در دیوان بین المللی دادگستری به شرط رضایت افراد معاهده و طرف های اختلاف و طرح شکایت در شورای امنیت امکان پذیر است.

وی در پایان تاکید کرد: امریکا وارد بازی دوسرباخت شده است و ایران برنده این مذکرات و پیمان برجام است.

304

کد خبر: 884135

وب گردی

وب گردی