جزییات طرح پلیس فتا برای حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

سرپرست مرکز مبارزه با جرائم ملی سازمان‌یافته پلیس فتا با تشریح جزئیات طرح "کوا" که درباره حضور کودکان در فضای مجازی است، گفت: والدین همانطور که در فضای واقعی مراقب فرزند خود هستند در فضای مجازی هم باید مراقب باشند و از نرم افزارهای کنترل کودک استفاده کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، سرهنگ نوروزی با اشاره به اینکه طرح کوا (کودک و اینترنت ) از شهریور سال 95 با همکاری آموزش و پرورش، پلیس فتا و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شده و قرار است 270 هزار نفر از دانش آموزان تحت آموزش قرار گیرند گفت: در این طرح تاکنون 500 کارگاه آموزشی برای دانش‌آموزان برگزار شده است و تا پایان سال 96 قرار است تعداد کارگاه‌های آموزشی به 900 کارگاه برسد.

سرپرست مرکز مبارزه با جرائم ملی سازمان یافته پلیس فتا گفت: فاز دوم طرح کوا از سال آینده آغاز می‌شود که در آن والدین و مربیان هم تحت آموزش قرار می‌گیرند.

نوروزی با اشاره به اینکه پلیس فتا در سال گذشته 610 هزار نفر-ساعت کلاس همگانی برای همه طیف‌ها برگزار کرد، افزود: از ابتدای سال 96 تاکنون 510 هزار نفر-ساعت کلاس در خصوص شناخت مخاطرات و راه‌های پیشگیری از آن برگزار شده است.

وی از تدوین راهکارهایی برای حضور کم خطر و بی‌خطر کودکان و نوجوانان در فضای وب خبر داد و گفت: والدین باید نظارت همراهانه و دوستانه داشته باشند و در فضای مجازی همراه فرزند خود باشند.

سرپرست مرکز مبارزه با جرائم ملی سازمان یافته پلیس فتا با اشاره به اینکه عمده مخاطرات فضای مجازی سرقت اطلاعات است افزود: بیشتر این سرقت از اطلاعاتی صورت می‌گیرد که فرد در اینترنت به اشتراک گذاشته است.

نوروزی گفت:ضرورت دارد والدین از فضای مجازی شناخت داشته باشند و برای ایجاد این شناخت، پلیس فتا، آموزش و پرورش و رسانه‌ها باید سواد رفتار در فضای مجازی را افزایش دهند.

سرپرست مرکز مبارزه با جرائم ملی سازمان یافته پلیس فتا، مدیریت زمان را مسئله‌ای مهم در فضای وب خواند و اظهار کرد:باید هدفگذاری شود که در فضای وب دنبال چه هستیم و چه هدفی از وقت گذاشتن در آن داریم. از طرف دیگر باید برای فرزندان محدودیت زمان استفاده از فضای مجازی ایجاد کرد.

نوروزی بیشتر آسیب‌های مجازی را مربوط به وب گردی دانست و افزود: این آسیب‌ها با مدیریت زمان و استفاده هدفمند از فضای مجازی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از سیم کارت کودک برای افراد زیر 13 سال گفت: با استفاده از این سیم کارت‌ها برخی از مشکلات از بین می‌رود چون سطح دسترسی‌های کودک محدود می‌شود و اینترنت پاک به کودک ارائه می‌کند.

سرپرست مرکز مبارزه با جرائم ملی سازمان یافته پلیس فتا، افزود: والدین قبل از ورود کودک به فضای مجازی باید مخاطرات این فضا را به کودک خود نشان دهند تا فرزندشان با آگاهی از آن وارد فضای مجازی شود. آنها همانطور که در فضای واقعی مراقب فرزند خود هستند در فضای مجازی هم باید مراقب باشند و از نرم افزارهای کنترل کودک استفاده کنند.

سرپرست مرکز مبارزه با جرائم ملی سازمان یافته پلیس فتا که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، ادامه داد: در این نرم افزارها زمان لیست علاقه‌مندی‌ها و سایت‌هایی که کودک اجازه استفاده از آنها را دارد و محتوای مورد استفاده کودک را می‌توان مدیریت کرد و سایت‌ها و کانال‌های غیر مجاز را بست.

وی به والدین توصیه کرد از موتوهای جستجوگر ایرانی استفاده کنند زیرا این موتورها کم مسئله‌تر است و آسیب کمتری برای کودک دارد.

نوروزی با اشاره به اینکه اگر والدین همراه و دوست کودک باشند شکاف بین نسلی و فاصله با فرزند از بین می رود، گفت: والدین حتما به سایت فتا مراجعه‌ کنند و از بسته‌های آموزشی که از مبتدی تا حرفه‌ای در این سایت قرار دارد استفاده کنند.

706

کد خبر: 884898

وب گردی

وب گردی