تحلیلگر سیا: روسیه به طور غیرمستقیم  از برنامه هسته ای و موشکی کره شمالی حمایت می کند

تحلیلگر سابق سازمان سیا مدعی است روسیه با جذب کارگران کره شمالی، به طور غیرمستقیم از برنامه هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ حمایت مالی می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی اکسپرس؛ «فرد فلیتز»، تحلیلگر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ادعا کرده است روسیه با جذب کارگران کره شمالی، به طور غیرمستقیم از برنامه هسته ای و موشکی پیونگ یانگ حمایت مالی کرده و شکافی که با تحریم ها ایجاد شده را پر می کند.

وی مدعی شد مشارکت روسیه در برنامه های موشکی کره شمالی «غیرقابل قبول» است و آمریکا باید به درستی پاسخ این اقدام را بدهد.

فلیتز در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز گفت: ضرورت دارد که روسیه را تحت فشار قرار دهیم. همانطور که اقدامات چین در مورد پیونگ یانگ را متزلزل کرده ایم. به نظر می رسد، روسیه شاهراه بقا را به کره شمالی نشان می دهد. بنابراین با توجه به برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی، اقدامات روسیه «کاملا غیرقابل قبول» است.

پیش از این، برخی رسانه ها با بررسی علل روند کاهش ناگهانی بهای سوخت در کره شمالی همزمان با فرا رسیدن فصل سرما، مدعی شدند، روسیه سوخت مورد نیاز کره شمالی را تامین می کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور و رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا از دولت روسیه دعوت کردند تا در حل بحران موشکی کره شمالی مشارکت داشته باشد. ترامپ، اوایل هفته گذشته گفتگوها با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره بحران کره شمالی را «عالی» توصیف کرد. او گفت: «چین کمک می کند، روسیه کمک نمی کند. ما دوست داریم روسیه کمک کند؛ این مهم است.»

رکس تیلرسون نیز از مسکو خواست تا طرح جذب هزاران کارگر از کره شمالی را متوقف کند. وی مدعی شد درآمد کارگران کره شمالی که در کشورهای مختلف کار می کنند، در اختیار دولت این کشور قرار می گیرد. او گفت: پول نقد روس ها کمکی آشکار به برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی است. روسیه باید اجازه کار و فعالیت کارگران کره ای در این کشور را لغو کند در غیر این صورت مسکو شریک صلح برای کره شمالی محسوب می شود.

سخنگوی روسیه در سازمان ملل نیز در پاسخ اعلام کرد آمریکا یکی از متجاوزان اصلی در بحران کره است که با برگزاری رزمایش نظامی مشترک با کره جنوبی به تنش ها دامن زده است. تا زمانی که کره شمالی تهدید مستقیم آمریکا را احساس کند، برنامه های هسته ای و موشکی خود را متوقف نخواهد کرد.

کد خبر: 885501

وب گردی

وب گردی